پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهارت های بانوان در حفظ آرامش و استحکام خانواده

حوزه / کتاب"مهارت های بانوان در حفظ آرامش و استحکام خانواده "تالیف حجت الاسلام رضاعلی کرمی در ۱۵۵ صفحه از سوی انتشارات قلمگاه چاپ و منتشر شده است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این اثر دارای یک مقدمه و چهار فصل است. نویسنده در فصل اول به جایگاه و ارزش خانواده از دیدگاه قرآن و اندیشمندان می‌پردازد. در فصل دوم، عوامل استحکام خانواده را بیان می کند . فصل سوم به عواملی که منجر به تزلزل خانواده می شود، اختصاص یافته و در فصل پایانی به نقش زن در استحکام خانواده می‌پردازد.  

 نویسنده، خانواده را بستری امن برای برآوردن نیازهای ابتدایی و متعالی انسان می‌داند که محیطی سرشار از عاطفه و تدبیر را می‌طلبد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که عامل اصلی بسیاری از فسادهای اخلاقی و اجتماعی، اضطراب و فقدان تعادل روحی است که  این پدیده در افراد مجرد بیشتر پدیدار می شود و این خود، نشانی از اهمیت ازدواج در زندگی اجتماعی است. پس از ازدواج و تشکیل خانواده، حفظ و بقای خانواده مهم ترین اولویت است. و در این بین بانوی خانواده نقش محوری در استحکام و آرامش خانواده دارد.

در فصل اول نویسنده به جایگاه خانواده از دیدگاه قرآن و اندیشمندان می پردازد. از منظر قرآن هدف تشکیل خانواده سلامتی و پویایی روان زن و شوهر و فرزندان است. در ادامه وظایف و حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر از جمله اخلاق نیک در خانه، احترام به یکدیگر مطرح شده است.

فصل دوم به عوامل استحکام خانواده اختصاص یافته است. نویسنده بعد از بحث پیرامون اینکه خانواده رکن اساسی جامعه انسانی است و شروطی برای بقا دارد، به عوامل استحکام خانواده همچون حفظ حیا و پاکدامنی، کم توقعی و قناعت، گذشت، حجاب، محبت های زنانه، تاثیر خلق نیکو در زندگی، صبر و صداقت در زندگی اشاره کرده است.

در فصل سوم عوامل تزلزل خانواده مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در ابتدای این فصل به این مطلب اشاره می کند که قوام و یا فروپاشی خانواده از مباحث کلیدی جامعه شناسی و روان شناسی معاصر است. در ادامه عوامل تزلزل خانواده مورد بررسی قرار گرفته است. عدم پایبندی به اصول اخلاقی، نداشتن آگاهی از مهارت های زندگی، دروغ گویی و پنهان کاری، افراط در انتظارها از یکدیگر، سوء ظن و بدگمانی از جمله مباحث این فصل را تشکیل می دهند.

فصل چهارم به نقش زن در استحکام خانواده اختصاص یافته است. نویسنده در ابتدای این فصل به مبحث عشق و محبت در خانواده پرداخته است. عشق و محبت در خانواده، به مثابه کشتی نجاتی است که بر امواج خشمگین مشکلات زندگی در حرکت است و ناخدای آن بانوی مهربان و هنرمند خانه است. دلیل چنین مسئولیت سنگینی برای زن، این است که خداوند نگاه ویژه ای به جایگاه همسر و مادر فرزندان در خانواده دارد. نویسنده در همین راستا به شیوه های ابراز محبت به شوهر، آموزش مهارت گفتگو با شوهر، مدیریت منابع در منزل، تقویت اعتماد به نفس فرزندان، صبر و پایداری در مشکلات، مدیریت ارتباطی زن در خانواده و ... می پردازد.

علاقه مندان به تهیه این اثر می توانند به  انتشارات قلمگاه,  واقع در قم، بلوار امین، بین کوچه 13 و 15، روبه روی دبیرستان شهید صدر، پلاک 399 مراجعه ویا جهت اطلاعات بیشتر با شماره   02532906540 تماس حاصل نمایند .

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha