پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله هادوی تهرانی

حوزه/ استاد حوزه یکی از راه های اصلی ازدیاد نعمت مومنان را عمل به یکی از صفات اصلی مومنان یعنی همان شکرگزاری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» استاد مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی با اشاره به بحث گذشته پیرامون دو بخشی بودن معراج گفت: در بحث روز گذشته بیان شد که معراج دارای دو جایگاه و بخش مادی ومعنوی بوده است.

وی افزود: مساله معراج چیزی نیست که کسی بتواند آن را رد کند؛ در حقیقت معراج جزو روایات متواتر بین شیعه وسنی است، ولی در خصوص جزئیاتی چون مشاهده بهشت و جهنم اختلافاتی وجود دارد.

استاد حوزه تصریح کرد: یکی از مسایلی که باید در پاسخ به کسانی که به اصل مشاهده جهنم و بهشت توسط پیامبر (ص)تشکیک می کنند گفت، آن است که خصوصیات مادی عالم قیامت با خصوصیات جهان مادی قابل تطبیق و قیاس نیست.

مفسر قرآن یادآورشد: پیامبر اکرم(ص) به حد قرب الهی رسیدند و طی این مرحله، قطعا با جسم صورت نگرفته است، زیرا عالم ماده در قرب خداوند راه ندارد، پس این مرحله با قوای روحانی انجام شده است.

استاد هادوی تهرانی بیان کرد: از جمله مسایلی که قرآن روی آن تاکید دارد آن است که پیامبر(ص) نیز  از نسل بشر است، ولی به ایشان وحی نازل می شود؛ در آیه 95 سوره اسرا خداوند به این اصل اشاره می کند؛ انبیای الهی مومن ترین انسان ها به شریعتی بودند که از جانب خداوند به سوی مردم ارایه می کردند.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی گیرابودن پیام های پیامبران الهی به خصوص پیامبر اکرم (ص)آن بود، این بزرگان به آنچه می گفتند معتقد بودند؛ مشکل بسیاری که حرف آنها در دل دیگران اثر نمی کند به این خاطر است که به آنچه می گویند معتقد نیستند.

استاد حوزه با اشاره به اینکه معراج درس بزرگ برای بشریت است، بیان کرد: معراج یک معجزه بزرگ الهی است و به این مطلب تاکید دارد، انسانی مثل پیامبر می تواند با جوهر الهی به چنین مرتبه ای برسد و به همین خاطر انسان نباید چیزی جز خدا را در نظر داشته باشد و خود راه به بهای کوچک و اندک مادی بفروشد.

وی گفت: هیچ عنصری در این جهان ارزش معامله کردن با خداوند را ندارد؛ وقتی به قصص انبیای الهی در قرآن کریم می نگریم به این نتیجه می رسیم که هیچ چیزی جز خداوند سزاوار پرستش نیست.

استاد هادوی تهرانی بیان کرد: انسان ها تدریجا در گمراهی گرفتار می شوندو به همین ترتیب نیز آنها به تدریج باید راه خود را بیابند و اصلاح شوند، ولی طبیعی است که در این مسیر افرادی هستند که یک شبه این مسیر را طی کرده اند.

وی گفت: از جمله معارفی که در قاموس دین مبین اسلام بیان شده، همراه بودن اعمال انسان با او تا روز قیامت است؛ یعنی کسی که خوش خلق باشد تا ابد با این صفت همراه خواهد بود و انسانی که به دنبال شهوت باشد از چارپا نیز گمراه تر است؛ به همین خاطر باید ملکات اخلاقی را همراه خود کنیم.

این استاد حوزه عنوان کرد: انسان های مومن دارای خصوصیاتی هستند که یکی از آن نشانه ها، شکرگزاری است؛ خداوند قادر به همه امور است که یکی از آنها قولی است که به بندگان شکرگزار خود داده است، همان ازدیان نعمت است؛ انسان با شکر قلبی و زبانی و رفتاری خود باعث می شود، موانع ازدیاد نعمت از بین برود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha