پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: تسلیم شدن در برابر خداوند متعال راه رسیدن به سعادت بشر است و امیر مومنان علی(ع) می فرماید «اسلام همان تسلیم در برابر باری تعالی است»، البته اسلام تسلیم آگاهانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در همدان، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی خزائلی، ظهر امروز در درس تفسیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان بیان داشت: حضرت علی(ع) می فرماید یقین بهترین صفت نفسانی است؛ آری یقین انسان را از اضطراب و سردگمی به آرامش درونی می رساند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 260 سوره بقره «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» ابراز داشت: حضرت ابراهیم(ع) با اینکه خداوند متعال را با یقین قلبی قبول داشت، برای اطمینان بیشتر و صد در صدی گفت پروردگارا نشانم بده که چگونه مردگان را زنده می کنی.

وی با بیان اینکه کار حضرت ابراهیم(ع) برای تعلیم بود، تصریح کرد: البته در معنا کردن این آیه دو جنبه لحاظ می شود، نخست اینکه ابراهیم(ع) برای اطمینان بیشتر خود این درخواست را از خداوند متعال کرد، دوم اینکه هدف، تعلیم مساله یقین برای انسان ها بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تبیین مسأله معاد، اظهار داشت: بحث معاد در تمامی عصرها و جوامع بشری مطرح بوده است و البته با دقت عقلی متوجه می شویم خدایی که انسان را از هیچ آفریده، زنده کردن دوباره برای او کاری ندارد.

وی در ادامه افزود: اطمینان اثر یقین است و حضرت سید الشهدا(ع) بنا به آیه 27 و 28 سوه فجر به اطمینانی رسیده است که نتیجه اش می شود ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً.

وی ادامه داد: اصحاب امام حسین(ع) با توجه به اینکه می دانستند که آخر مسیر آنها مرگ است، ولی در روز عاشورا خوشحال بودند و این نتیجه یقین به کلام خداوند متعال درباره زنده ماندن شهید راه حق است.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی گفت: در روایات آمده است که خداوند متعال اگر خیر بنده ای را بخواهد او را در دین فقیه می کند و این بدین معنا نیست که انسان باید فقیه به معنای خاص یعنی مجتهد شود، بلکه انسان دین دار ملاک روایت است.

وی در پایان تاکید کرد: تسلیم شدن در برابر خداوند متعال راه رسیدن به سعادت بشر است و امیر مومنان علی(ع) می فرماید «اسلام همان تسلیم در برابر باری تعالی است»، البته اسلام تسلیم آگاهانه است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha