پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام خمینی

حوزه/ به مناسبت فرا رسیدن سال‌روز ارتحال جانسوز بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تعدادی از آثار نفیس هنری و معنوی موزه آستان قدس رضوی با محوریت موضوعی امام خمینی(ره) معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، جواد فرهمندنژاد، رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: قرآن کریم خطی معروف به «قرآن راوندی»، اهدایی امام خمینی(ره) که در موزه قرآن و نفایس در حال نمایش است، از مهم‌ترین آثار با این موضوع به‌شمار می‌رود.

وی درباره قرآن راوندی بیان کرد: این قرآن نفیس توسط «احمد بن محمد راوندی» به خط نسخ کهن 13 سطری در کاغذ خانبالغ حنایی در 216 برگ به ابعاد 41×5/31 سانتی‌متر، در سال 586 قمری کتابت شده است.

رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه این اثر کم‌نظیر و پرقدمت، اهدایی امام خمینی(ره) در سال 1363 به بارگاه مطهر رضوی است، افزود: این قرآن توسط «محمد بن علی بن سلیمان راوندی» تذهیب شده است.

فرهمندنژاد با معرفی کتاب «الخمینی(قدس سره)» که مزین به جلد چوبی و صفحات گلاسه نخودی است، گفت: این اثر در سال 1389، توسط «سیدعلی موسوی» از لبنان اهدا شده است و در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار دارد.

وی با اشاره بر اینکه 80 کلام گهربار امام خمینی(ره) به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه در این کتاب ارزشمند نقش بسته است، ابراز کرد: این اثر در ابعاد 30×20 سانتی‌متر، توسط «علی‌عیسی ابومنهج» و انتشارات «دارالهادی لبنان» به ترتیب تألیف و منتشر شده است.

رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی، تابلوی تمثال امام خمینی(ره) را با نقاشی رنگ روغن بر روی مخمل، دیگر اثر گنجینه هدایای مقام معظم رهبری با موضوع بنیان‌گذار جمهوری اسلامی دانست و افزود: این تابلو در ابعاد 89×74 سانتی‌متر، توسط آقای اسکندپور در سال 1378 اهدا شده است.

وی تصریح کرد: مجموعه‌‌‌ای از آثار نفیس هنری و قرآنی که توسط سران کشورهای خارجی، شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادت‌مندان به حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای اهدا شده است، در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی در معرض دید زائران و مجاوران علاقه‌مند قرار دارد.

لازم به ذکر است، دوست‌داران فرهنگ و هنر اسلامی می‌توانند از آثار ارزشمند گنجینه قرآن و نفایس و گنجینه هدایای مقام معظم رهبری در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 دیدن کنند و با گوشه‌ای از نفایس این آستان مطهر از نزدیک آشنا شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha