چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
همایش فقه نظام آیت الله محسن اراکی

حوزه/ آیت الله اراکی با اشاره به اینکه روحانیون باید بیان وعظی را سرلوحه کار خود قرار دهند چراکه مهم‌ترین نیاز مردم وعظ است گفت: موعظه کردن یعنی انسان‌ها را از فراموشی بیرون آوردن، چراکه آنچه ما را از یاد خدا باز می‌دارد نسیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی عصر امروز در گردهمایی ائمه جماعات استان قم با بیان اینکه گفتمان وعظی در مأموریت‌های تبلیغی و ارشادی یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های گفتمان اهل علم در عصر ما است گفت: یکی از مسائلی که در روزگار فعلی درباره آن باید تأسف خورد کم شدن بیان وعظی است.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین طرق و روش‌های اصلاح و تربیت جامعه توسط انبیا، موعظه بوده است و همواره بر مسئله بیان وعظی تأیید شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مأموریت اصلی موعظه یادآوری است و خداوند می‌فرماید که قرآن یادآوری است گفت: از امتیازات و افتخارات ما شیعیان این است که هیچ قوم و مکتبی مانند شیعه ذخایر عظیم بیان وعظی ندارد.

وی تصریح کرد: در بین علمای ما معمول بوده است که جلسات هفتگی روضه در خانه آنها تشکیل می شده و این مجالس مجلس وعظ بوده است و یاد سیدالشهدا را وسیله وعظ قرار می‌دادند.

آیت الله اراکی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نتایجی که در ذکر سیدالشهدا وارد شده است این است که پرده‌ها را از روی دل کنار می‌زند و دل را برای شنیدن موعظه آماده می‌کند؛ بزرگان ما نیز چنین می‌کردند هم مجلس ذکر سیدالشهدا برقرار می‌شده است و هم ذاکران توصیه به وعظ می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه روحانیون باید بیان وعظی را سرلوحه کار خود قرار دهند چراکه مهم‌ترین نیاز مردم وعظ است گفت: موعظه کردن یعنی انسان‌ها را از فراموشی بیرون آوردن، چراکه آنچه ما را از یاد خدا بازمی‌دارد نسیان است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مبنای زندگی الهی ذکر و مبنای زندگی مادی‌گرایان فراموشی است افزود: مه‌ترین تفاوت بین سبک زندگی الهی و سبک زندگی غربی ذکر و نسیان است.

وی بیان کرد: تمام آنچه در تمدن غربی برای زندگی بشر تنظیم و طراحی شده است معطل ساختن اندیشه و بستن راه دیدن و شنیدن است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه روزه‌داری و دعاهای تکان دهنده ماه مبارک رمضان برای بیداری دل است گفت: روحانیون باید مردم را به خواندن این دعاها تشویق کنند؛ اگر ماه مبارک رمضان کاری انجام ندهیم و تنها به شرح و توضیح این دعاها بپردازیم به بخش عظیمی از وظیفه خود عمل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ماه رمضان ماه آماده‌سازی برای سؤال و احساس نیاز است؛ در این ماه متوجه کمبودها و عقب‌ماندگی‌های خود می‌شویم و جایگاه خود را درک می‌کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه روحانیون باید خود را در آیینه مردم ببینند و ضعف‌هایی را که در جامعه است را از کم‌کاری خود بدانند، گفت: این که عده‌ای در جامعه دچار غفلت بوده و از نظر اخلاقی دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستند را باید نتیجه به عملکرد خود بدانیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگان می‌گفت هرگاه در مردم نقصی می‌بینم خود را مقصر می‌دانم.

آیت الله اراکی عنوان کرد: جامعه ما یکی از بهترین جوامع است و نقاط مثبت بسیاری دارد ولی اگر نقطه ضعفی در آن وجود داشته باشد ما نسبت به آن مسئولیم و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم می‌فرماید اولین سؤال در روز قیامت از پیامبران پرسیده می‌شود گفت: از پیامبران سؤال می‌شود که چرا مدعیان طرفداری شما از شما تبعیت نکردند و گمراه شدند و آنها پاسخ می‌دهند ما در انجام وظیفه خود کوتاهی نکرده‌ایم و آنچه به ما دستور داده‌ای همان را به مردم گفته‌ایم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: علما و روحانیون ورثه انبیا روی زمین هستند و وقتی وارد این لباس شده‌ایم خود را جای انبیا نشان داده‌ایم و همان سؤال نیز از ما خواهد شد و باید دید آیا می‌توانیم جواب دهیم که کوتاهی نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: پاسخ ما به این سؤال مرهون این است که حق را خوب به مردم بگوییم و پیام انبیا را خوب به مردم منتقل کنیم و در این راه از هر تلاشی که از ما برمی‌آید مضایقه نکنیم.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه امروز در برابر دشمنی مسلح به تمامی تجهیزات قرار داریم گفت: در هیچ دوره‌ای از دوره مبارزه انبیا با دشمنانشان و رویارویی جبهه ایمان و جبهه کفر، چنین جبهه کفر دارای تجهیزات پیشرفته‌ای نبوده است که بتوانند در هر خانه‌ای نفوذ کرده و گوش و چشم کودکانمان را بربایند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه رعایت ادب بین روحانیون بسیار لازم است ابراز داشت: تصور اشتباهی وجود دارد که روحانیون باید خود را مانند مردم کنند که بیشتر اثر بگذارند بلکه باید تلاش کنند که مردم را اصلاح کنند.

وی بیان کرد: اگر در بین عامه مردم گفتارهای ناپسندی وجود دارد نباید به این صورت باشد که روحانیون نیز آن‌گونه ادبیاتی داشته باشند و تصور کنند که با این ادبیات بیشتر می‌توانند اثر بگذارند.

آیت الله اراکی عنوان کرد: همراه بودن با مردم به این معنا است که دست مردم را بگیرند و با مردم مدارا کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور یک روحانی در یک جمع باید همراه با ذکر خدا در آن  جمع باشد گفت: علما چنین بوده‌اند که هر جا در مجلسی حضور پیدا می‌کردند آنچه بین مردم رد و بدل می‌شده مسائل دینی و الهی بوده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه متأسفانه بیان وعظی در جامعه کمرنگ شده است افزود: تقاضا دارم که حوزه علمیه روی این رشته کار کند، چراکه رشته بسیار مهمی است.

وی با اشاره به اینکه امروز واعظان ما کم شده‌اند گفت: باید بیان وعظی در حوزه گسترش پیدا کند چراکه ابزار کار طلاب و روحانیون وعظ است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha