جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام خزائلی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین خزائلی گفت: روز قیامت خداوند متعال فرد ریا کار را با چهار لقب می خواند، نخست کافر چون در نیت خود برای خداوند متعال شریک قرار داده است، دوم فاجر و گناه کار، سوم مکار و حیله گر و چهارم خاسر و زیان کار.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس تفسیر حوزه علمیه همدان بیان داشت: آنچه که عمل انسان ها را با ارزش و جهت دار می کند، قصد و نیت الهی است.

وی با اشاره به آیه «فَمَنْ کانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»، گفت: خداوند متعال در آیه 110 سوره کهف می فرماید: هر کس به لقای پروردگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد ، و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد.

این استاد حوزه با بیان اینکه نتیجه ریا کفر است، اظهار داشت: مواظب باشیم مبادا با عمل خود به شرک و کفر برسیم؛ گاهی اوقات اعمال ما بدلیل ریا و نیت غیر الهی باطل شده و همچنین مرتکب شرک به درگاه الهی می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید دو نفر در اجر و پاداش با هم مساوی هستند، نخست کسی که خداوند متعال به او مال دنیا داده و او در راه الهی مصرف می کند و دوم کسی که از خداوند متعال مالی می خواهد و نیت می کند که آن نعمت را در راه خیر مصرف کند.

وی در ادامه با اشاره به حدیث «إنما الأعمال بالنیّات»، افزود: پذیرش اعمال انسان ها توسط خداوند متعال و ملاک خوب و بدی تمامی اعمال بواسطه نیت افراد معین می شود و قبولی اعمال محصور در نیت افراد است.

این استاد حوزه با اشاره به بدی صفت حسد و معنای غبطه تصریح کرد: اگر مؤمنی از خداوند متعال نعمتی را که برادر مومنش دارد، بخواهد، کار بدی نکرده و فقط به نعمت های او غبطه خورده است؛ اما اگر زوال نعمت برادرمومن خود را بخواهد، حسد ورزیده و کار بدی از او سر زده است.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی گفت: خداوند متعال در روز قیامت شخص ریاکار را با چهار لقب کافر، فاجر، مکار و خاسر فرا می خواند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرد ریا کار اعمالش خیرش باطل می شود تصریح کرد: حبط و ریزش اعمال خیر همانند ریزش برگ زرد درختان در پاییز است که بواسطه کوچک ترین باد یا حرکتی شروع به ریزش می کند.

این استاد حوزه در پایان با اشاره به عمومیت مساله ریا در تمامی افعال انسان گفت: مساله ریا منحصر در عبادات نیست؛ بلکه ریا در اعمال غیر عبادی نیز وجود دارد و اگر کسی بخواهد برای قصد برتری جویی مثلا خانه ای را بنا کند ریا کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha