پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی(ره)

حوزه/ برخی از مسئولین حوزوی و اساتید در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل بر اصل اصیل گفتمان امام راحل تاکید کردند و رهبر معظم انقلاب را بهترین شخص تبیین کننده اندیشه های امام دانستند و تاکید ورزیدند دشمن درصدد تحریف و تضعیف گفتمان امام راحل در میان امت های آزادی خواه جهان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سال به سال که از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی سپری می شود و نهال نوپای سال 57 به مدد انگیزه های الهی یاران حضرت روح الله (ره) در این مدت به درختی تناور تبدیل می گردد، کینه ها و عداوت های دشمنان نیز عمیق تر و پیچیده تر از گذشته می شود و بر این مبنا و منظر، نهایت خوش خیالی و ساده لوحی است که فکر کنیم دشمن در دشمنی اش با انقلاب و نظام در این سال ها تجدیدنظر کرده و ارمغان دیگری در گفتمان سازی برایمان آورده است.

در 14 خرداد 68 نه تنها ملت ایران داغدار و عزادار از دست دادن بزرگ مردی شد که به آنها، عزت، استقلال وآزادی داده بود؛ بلکه تمام آزادی خواهان در سراسر گیتی در غم از دست دادن آن رهبر فرزانه اشک ماتم ریختند و با مردم ایران اسلامی ابراز همدردی کردند.

28 سال از آن روزها می گذرد؛ روزهایی که دل های مردم ایران اسلامی مالامال از غم و اندوه و دست هایشان به آسمان بلند بود تا از حضرت دوست سلامتی و شفای امام و مقتدای خود را طلب کنند؛ اما زمان وصال یار برای او و فراق برای مردم ایران فرا رسیده بود و این گونه در آستانه نیمه خرداد 68 ایران اسلامی در سوگ از دست دادن پیر و مرداد خود یکپارچه عزادار شد و رخت ماتم به تن کرد.

هرچند 28 سال از عروج ملکوتی امام خمینی (ره) می گذرد؛ اما هر سال و با فرا رسیدن سالروز ارتحال ایشان مردم و به ویژه نسل جوان از سراسر ایران اسلامی و با پای پیاده به سمت حرم آن یار سفر کرده حرکت می کنند تا  در 14 خرداد با آرمان های خمینی کبیر (ره) پیمانی دوباره ببندند و به بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری گوش فرا دهند.

رهبر معظم انقلاب در سالیان متمادی پس از فوت امام خمینی (ره) اصول آن امام خوبی ها را برای مردم تبیین کرده‌اند که در ادامه این گزارش به این اصول می پردازیم.
رهبر معظم انقلاب 14 خرداد 1395 در  مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در تبیین معیارهای اصلی انقلابی‌گری به تشریح پنج شاخص عمده پرداختند: «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه‌جانبه  کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی».
ایشان 14 خرداد 1394 نیز به موضوع مهم تحریف شخصیت امام (ره) پرداخته و از این توطئه به عنوان ایجاد انحراف در نقشه راه ملت یاد کردند.

در همین رابطه با چند تن از علما و روحانیون انقلابی اصفهان پیرامون مهمترین شاخصه های گفتمان امام راحل گفت و گو کردیم.

*حمایت از مظلوم و ایستادن در مقابل ظالم، شاخصه گفتمان امام راحل

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمحمود عبد اللهی، عضو خبرگان رهبری در رابطه با شاخصه های گفتمان خمینی کبیر خاطرنشان کرد: زمانی که امام راحل قیام کرد، جهان بر دو قطب غربی و شرقی، نظام سرمایه داری و وسوسیالیستی تقسیم شده بود.

وی ادامه داد: امام راحل دراین میان براساس اصول اسلامی، قطب سومی را در جهان رقم زدند و پرچم ضد استکباری و استعماری و حمایت از مستضعفین جهان را برافراشتند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: آنچه که شاخصه این نظام اسلامی براساس فرمایشات خود امام راحل بود، نظامی مبتنی بر اسلام ناب محمدی است؛ اسلامیت معیار اصلی انقلاب اسلامی ایران بود که امام راحل پیشرو آن بود؛ تحقق احکام اسلامی و اجرای ارزش های اسلامی در جامعه از خواسته های ایشان بوده است.

وی افزود: بنابراین امام راحل در عین حالی که سخن از توسعه و پیشرفت جامعه بیان می کردند، نگاهی عمیق به توازن و عدالت اجتماعی نیز داشتند؛ حمایت از مظلومین و مستضعفین جز اصول اصیل گفتمان امام راحل بود.

*امام قائل به تعامل با جهان براساس عزت و مصلحت بود

حجت الاسلام عبد اللهی خاطرنشان کرد: امام راحل قطع ارتباط با دنیا را غلط دانسته؛ ولی این ارتباط و تعامل با جهان را با سه شرط «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» صحیح می دانستند؛ این برخلاف ادعایی کسانی است که دم از ارتباط و تعامل با جهان می زنند و خود را متصل به گفتمان امام می دانند؛ ولی براساس شاخصه گفتمان امام در عرصه سیاست خارجی و تعامل حرکت نمی کنند.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد فرهنگی و اقتصادی از دیگر شاخصه های امام راحل بود که بارها بر این امر تکیه و تاکید می کردند و امروز خلف صالح ایشان، رهبر انقلاب هم این موضوع را مورد نظردارند؛ قابل به تذکر است یکی از نکاتی که جامعه باید توجه داشته باشد، تحریف شخصیت امام راحل است، تحریف به این معناست که عده ای دم از امام و گفتمان امام بزنند؛ ولی کردار و گفتار آنها منجر به کم رنگ شدن شاخصه های اصلی گفتمان امام چون دشمن شناسی، اقتدار گرایی و استقلال طلبی نظام اسلامی، عدالت اجتماعی، استکبار ستیزی و حاکم شدن ارزش های دینی می شوند.

*جدا شدن جامعه از اندیشه های امام مساوی است با جداشدن از اندیشه های قرآن و عترت

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی شخصیت دیگری بود که به سراغ او رفتیم؛ وی در این باره گفت:‌ یکی از 14 هدف فتنه 78 و 88 جداسازی مردم و جامعه از اندیشه های بالای امام خمینی(ره) بود.

وی با بیان اینکه اندیشه های بالای امام خمینی (ره) قطعا دارای شاخصه هایی است که دشمن از ترویج و تبیین ان در بین نسل جوان هراس دارد، گفت: اندیشه های بلند امام بر مبنای اسلام ناب و اندیشه های دینی و انسانی است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: آنچه که حضرت امام راحل در قالب گفتمان خود برای ما به یادگار گذاشته اند، مستنداتش در آیات و روایات اسلامی وجود دارد؛ اگر دشمن بتواند جامعه را از اندیشه های امام جدا کند، در حقیقت از اندیشه های بلند قرآن و عترت جدا کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: مهمترین شاخصه اندیشه امام توجه به بندگی و عبودیت خداوند متعال است؛ در حقیقت اندیشه امام، جامعه را به سمت خداپرستی و منبع قدرت جهانی حرکت داده و آن را از قدرت های پوشالی استکباری جدا می سازد؛ توجه دادن جامعه به مبارزه با ابرقدرت های مادی از دیگر شاخصه های اندیشه امام راحل است.

*تجلی گفتمان امام راحل، در تشکیل نظام جمهوری اسلامی است

وی یادآور شد: عدم جدایی دین از سیاست و تاکید براینکه بهترین بستر برای تحقق اسلام حاکمیت دینی و استقرار نظام اسلامی است، از دیگر اندیشه های بلند امام راحل است که امروز باید به خوبی تبیین شود؛ امام راحل بارها در گفتمان خود بر تشکیل و حفظ حکومت اسلامی تاکید کردند.

*استکباردوستان و غرب پرستان، نا اهلان و نامحرمان انقلاب، از منظر گفتمان امام

حجت الاسلام محمد رضا صالحیان، مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان نیز در رابطه با شاخصه های اندیشه امام راحل تصریح کرد: مهمترین فرمایش امام راحل این است که انقلاب را به دست نا اهلان و نامحرمان نسپاریم.

وی با بیان اینکه امروزه ما شدیدا نیازمند توجه به این فرمایش و وصیت امام راحل داریم، گفت: حال باید دید از منظر گفتمان امام راحل نا اهلان و نامحرمان چه کسانی هستند؟؛ کسانی که با استکبار نشست داشته و به گونه ای رفتار و کردار می کنند که چراغ سبزی به آنها نشان می دهند، جزء نا اهلان و نامحرمان انقلاب اسلامی شمرده می شوند.

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان بیان کرد: کسانی که اعتماد به داخل و توانایی داخل کشور، امت داخلی و ظرفیت های داخلی ندارند و دید و نظرشان به آنسوی مرزهاست، افرادی که حول محور ولایت مطلقه فقیه حرکت نمی کند از دیگر شاخصه های نا اهلان و نا محرمان انقلاب اسلامی از نگاه امام راحل است که باید از گردونه انقلاب اسلامی خارج شوند.

وی اذعان داشت: در زیر این آسمان گسترده، تنها کسی که مجدادنه برای ممانعت از تحریف گفتمان امام راحل تلاش می کند، رهبر معظم انقلاب است؛ بنابراین بر روحانیت و طلاب، ائمه جماعات و جمعه فرض است که تابع اندیشه رهبری باشند و در این راه کمک حال ایشان بوده و با روشنگری مانع از تحریف گفتمان اصلی امام راحل شوند.

*رمز پیروزی امام راحل، اخلاص کامل و توکل بی نظیر به پروردگار و تکلیف شناسی بود

حجت الاسلام سید مهدی ابطحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان نیز عنوان کرد: امام راحل در اولین نگاه، یک فرد عارف الی الله و مردی مجتهد و فقیه و انسان سیاسی اسلامی به تمام معنا بود.

وی گفت: امام راحل یک فرد روشنگر و متوکل به پروردگار و موحد و خداپرس بود، به حمدالله در همه مبارزات خود پیروز شد و تمام کسانی که در مقابل امام راحل ایستادند، شکست خوردند و نقشه های رژیم منحوس پهلوی در منزوی کردن امام راحل حتی با ابزار تبعید به کشورهای مختلف نقش برآب شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان بیان داشت: حرکتی که امام راحل با توکل بر خداوند از سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد، دشمن آن روز را نابود و زمین گیر و امروزه گفتمان امام راحل به یادگار مانده برای ما نیز توانسته است توطئه دشمنان خواسته های شوم آنها را نسبت به امت ایران و انقلاب اسلامی ناکام بگذارد.

وی اظهار کرد: در توضیح رمز پیروزی قیام امام و صدور گفتمان امام راحل در سراسر جهان و امت های آزادی خواه دنیا بیان کرد: امام یک مرجع تقلید بود و یک رجل سیاسی صرف، همچون دیگر لیدرهای انقلاب های جهان نبود که به امید انتظار به دست آوردن حکومت و منصبی قیام کرده باشد.

حجت الاسلام ابطحی عنوان کرد: رمزی که امام راحل این بود که برای خدا کار می کرد و توکل و نظرش تماما به خداوند بود و در طول زندگی خودش هیچ گاه از خودش تعریف نکرد و انقلاب اسلامی را متصل به خود نمی دانست، تماما صحبت از اراده خداوند و نظر خداوند می نمود.

وی با اشاره به اینکه اوج اخلاص امام راحل را می توان در جمله معروف در هشت سال دفاع مقدس که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» دید، آنچه که همیشه در ذهن امام راحل بود، نام خدا، یاد خدا، ذکر خدا توکل و توجه به خداوند بود و هیچ چیز جز خداوند برای امام راحل اهمیت نداشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان ابراز کرد: یکی دیگر از شاخصه های شخصیتی امام راحل تکلیف مداری و وظیفه شناسی در موقعیت های مختلف بود، امام راحل در هر زمان و برهه ای وظیفه دینی و شرعی خود را می شناخت و با تمام وجود در راه تحقق آن با حمایت یا بدون حمایت تلاش می کرد.

*گفتمان امام راحل بر اسلامیت و جمهوریت استوار است

حجت الاسلام عباس کمساری، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان پیرامون گفتمان امام راحل ابراز کرد: زمانی که نگاهی به گفتمان امام راحل داشته باشیم، متوجه می شویم دو شاخصه اصلی در این گفتمان خودنمایی می کند؛ ابتدا بحث اسلامیت و دیگر جمهوریتی که امام راحل تاکید داشتند.

وی اذعان کرد: همه کسانی که قصد دارند گفتمان امام راحل در میان امت و جامعه ترویج داده شود، باید به این دو اصل توجه کنند، هر زمان که سخن از تبیین اندیشه های والای امام راحل می شود، افراد مختلفی اظهار نظر می کنند ولی حقیقت امر آن است که بهترین تبین کننده بریا گفتمان امام رهبر معظم انقلاب هستند.

*برداشت کاریکاتوری از امام راحل و اندیشه هایش ممنوع

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان افزود: ما باید با تاسی به اصول اصیل امام راحل، گفتمان امام را حل را برای نسل جوان ترویج دهیم، البته خطر تحریف امام یک بحث جدی است که رهبری هم پیش از ان هشدار ان را داده اند.

وی ادامه داد: دوستداران گفتمان امام، باید توجه داشته باشند برای مصون ماندن گفتمان امام راحل از تحریف باید به دو نکته افراط و تفریط توجه کنند، متاسفانه بعضا مشاهده می شود که در جامعه دچار این آفت افراط و تفریط در تبیین فرمایشات امام راحل شده ایم و به تعبیر یادگار حضرت امام راحل، برداشت کاریکاتوری از امام راحل ممنوع است.

 

گزارش: سید امیر حسین ابطحی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha