پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه علمیه نیازمند خانه تکانی جدی پژوهشی جهت پاسخگویی عمیق علمی به تحولات جدید است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی درجمع برخی محققان و پژوهشگران در قم افزود: مراکز پژوهشی دینی باید از کلی گویی های بی خاصیت، و انتزاع بافی های ملالت آور عبور کنند و از پژوهش های غیر مسؤول و غیر دردمند دوری جویند.

وی افزود: حوزه باید هر چه زودتر مطالعات خود را بر انسان چندلایه امروز، و جامعه چند بعدی و فرورفته در مسائل انبوه  و در هم تنیده معاصر، متمرکز کند.

استاد حوزه علمیه همچنین گفت: حوزه علمیه از خاستگاه دین توانمند و فطرت گرای اسلام، به مطالبات و حاجات انسان تطور یافته پاسخ های ملموس، شفاف و در خور بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت:  نسل های جدید به دلیل مواجهه با تحولات سرسام آور ارتباطات، به ادبیاتی متمایز و خلاق، مفاهیمی نو و ایده پرداز، خواسته هایی جدید و ساختار ساز و اولویت هایی معنا بخش و جهت ساز دست یافته است.

وی ادامه داد: مراکز پژوهشی ما در برابر این انسان، باید ضمن پرهیز از تکرار بافی های خسته کننده برای آن، ثابت کنند از خاستگاه دین فطری اسلام حرف های جدی برای این وضعیت دارند و می توانند فرمت های یک  زندگی استوار  و پاک (حیات اقوم و طیبه) را بر اساس دین ارایه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که باید مواظب بود خروجی پژوهش های ما به تقویت جایگاه اجتماعی دین بیانجامد، گفت: "کمیت گرایی و زیاده پردازی" شاخص  یک پژوهش معیوب و ناموفق است.

 وی گفت:  باید آن دسته از مراکز تحقیقات دینی ما که دست و پای نیروی انسانی خود را  با رویکردهای کمیت گرا و اتخاذ مسیرهای مبتنی بر آدرس های غیر دقیق، بسته اند، به بازنگری روی آورند و راه های برون رفت از این مشکل آسیب زننده به جایگاه اجتماعی دین را هر چه زودتر بررسی نمایند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این مراکز همچنین باید پژوهش های خود را به شدت بر "کیفیت گرایی" و "نیازپردازی" متمرکز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha