چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصویر/ ضبط برنامه های آیت الله العظمی سبحانی برای ماه مبارك ١٤٣٨

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اسلام بر انجام مضاربه در معاملات اقتصادی تاکید کرده است، ابراز داشتند: بنده درخواست می کنم کسانی که سرمایه ای دارند، مضاربه کنند، برکت در مضاربه است البته به شرطی که واقعی باشد و صوری نباشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی در برنامه چشمه معرفت، با تسلیت وفات حضرت خدیجه(س)، اظهار داشتند: آسیه، مریم، حضرت خدیجه و حضرت زهرا(س) چهار زن با افتخار جهان بشریت هستند.

ایشان تصریح کردند: آسیه و مریم مربوط به امت پیشین بودند و نام هر دو در قرآن کریم ذکر شده است.

معظم له با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) به حضرت خدیجه بسیار علاقه مند بود، ابراز داشتند: پیامبر اکرم(ص) بعد از وفات حضرت خدیجه در مجالس مختلف و شرایط گوناگون نسبت به همسرش اظهار علاقه می کرد، گاهی از ایشان درباره دلیل این مسئله پرسش می کردند که حضرت می فرمود روزی که مردم به تکذیب من پرداختند خدیجه به من ایمان آورد، همچنین در پیشرفت دین خدا به من کمک کرد و ثروتش را برای آئین اسلام در اختیار من گذاشت.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه آسیه از خداوند درخواست خانه ای در بهشت کرد، ابراز داشتند: رسول اکرم(ص) نیز بشارت دادند که مثل آسیه، خانه ای در بهشت برای حضرت خدیجه(س) بنا شده است.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به بیان نقل تاریخی پرداختند و اظهار داشتند: عفیف کندی نقل می کند در یکی از روزها وارد مکه شدم، عباس بن عبدالمطلب را پیدا کردم که رفیق من در دوره جاهلیت بود، از او پرسیدم این سه نفر چه کسانی هستند که حساب خود را از همه جمعیت جدا کرده اند و نماز می گذارند، عباس بن عبدالمطلب پاسخ گفت «آن مردی که مقابل کعبه ایستاده و نماز می خواند برادرزاده من است، می گوید من رسول خدا هستم و آئینی برای بشریت آورم و دارای معجزه است، زنی که به او اقتدا کرده همسر او خدیجه است که یکی از زنان شریف قریش است و جوانی که اقتدا کرده یکی از برادرزاده های من علی بن ابی طالب است؛ زیر آسمان خدا جز این دو نفر به این مرد ایمان نیاورده اند».

ایشان تصریح کردند: آیا در عظمت روحی حضرت خدیجه(س) این کفایت نمی کند که ایشان بعد از بازگشت رسول اکرم(ص) از غار حرا و شنیدن جریان جبرئیل و نزول قرآن، سریعا به نبی مکرم اسلام ایمان آورد؛ روز بعد نیز حضرت علی(ع) به رسول اکرم(ص) ایمان آورد.

معظم له افزودند: شرق شناسان می گویند اینکه همسر پیامبر اکرم(ص) اولین مومنه به او است نشان می دهد این زن در درون خانه از رسول اکرم(ص) چیزی جز تقوا و پاکی ندیده است در غیر این صورت، اگر درون خانه چیزهایی دیده بود که با مقام رسالت سازگار نبود، ایمان نمی آورد.

این مرجع تقلید با اشاره مجدد به علاقه بسیار رسول اکرم(ص) به حضرت خدیجه(س)، گفتند: هنگامی که زنان در عروسی حضرت زهرا(س) شعری را می خواندند که نام حضرت خدیجه(س) در این شعر بود، رسول خدا با شنیدن کلمه خدیجه اشک ریختند؛ چنین رابطه نیکی برای تمام زنان و مردان باید الگو باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) اجیر حضرت خدیجه(س) نبوده است، گفتند: یکی از تاریخ نگاران بزرگ اسلام جناب یعقوبی است که می فرماید پیامبر اکرم(ص) هرگز اجیر نبوده است؛ مورخ دیگری می گوید اصولا کسانی که از طرف خدیجه هرسال به تجارت می رفتند هرگز اجیر نبودند، بلکه مسئله مضاربه بوده است، یعنی مال حضرت خدیجه(س) را ببرند بفروشند و سهمی برای عامل و سهمی برای مالک شود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اسلام بر انجام مضاربه در معاملات اقتصادی تاکید کرده است، ابراز داشتند: بنده درخواست می کنم کسانی که سرمایه ای دارند، مضاربه کنند، برکت در مضاربه است البته به شرطی که واقعی باشد و صوری نباشد.

ایشان تاکید کردند: مضاربه نباید صوری و لفظی باشد، مضاریه باید واقعی باشد، اگر سود بخشید برای هردو و اگر ضرر کرد بر راس المال است نه برعامل.

معظم له افزودند: رسول خدا در حقیقت اجیر نبوده و عامل حضرت خدیجه(س) بوده است؛ هنگامی که پیامبر اکرم(ص) را همراه ثروت خود به شام اعزام کرد، به دو غلام خود گفت در خدمت این مرد باشید، اگر فروخت یا نفروخت اعتراض نکنید و هرآنچه انجام داد شما باید تسلیم باشید؛ رسول اکرم(ص) نیز هنگام بازگشت صورت حساب خوبی آورد و اموالش را تسلیم کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به ازدواج حضرت خدیجه(س) و رسول اکرم(ص)، گفتند: ابوطالب به پیامبر در رابطه با ازدواج حضرت خدیجه(س) پیشنهاد کرد می توانید در این مسئله وارد شوید اما پیامبر دارای چنین خلقی نبوده که به ازدواج پیشنهاد کند، هنگامی که حضرت خدیجه(س) متوجه شد ابوطالب چنین پیشنهادی را به رسول اکرم کرده، خودش پیشنهاد به ازدواج با نبی مکرم اسلام کرد و این ازدواج سبب شد پیامبر اکرم از وجود و روحیه این زن بهره بگیرد و ثروتش هم در راه اسلام باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کردند: این زن با شرافت، بزرگوار و  دارای قبیله بزرگ، سه سال تمام در شعب ابی طالب زندگی و گاهی به یک خرما بسنده می کرد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha