چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نزدیک شدن به شبهات احتمال ورود به منطقه ممنوعه محرمات را افزایش می دهد، گفتند: به ما تاکید شده به مرزهای الهی که همان شبهات است نزدیک نشوید زیرا ممکن است آلوده شوید.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به فرازی از بخش بیستم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد به خداوند عرضه می دارد «پیش از آنکه مبتلا به بلایی شوم عافیت نصیبم کن و پیش از آنکه گمراه شوم، من را هدایت کن».

ایشان با اشاره به اینکه بیان مذکور امام سجاد(ع) نشان دهنده مقدم بودن پیشگیری بر درمان است، تصریح کردند: تقدم پیشگیری بر درمان یک اصل در تمام مسائل اجتماعی است.

معظم له، یکی از برنامه های مهم اسلام را پرهیز از شبهات عنوان کردند و گفتند: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می فرماید سه نوع برنامه حلال آشکار، حرام آشکار و شبهات وجود دارد، به ما فرمودند از شبهات پرهیز کنید تا گرفتار محرمات نشوید، در احادیث تاکید شده محرمات منطقه ممنوعه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نزدیک شدن به شبهات احتمال ورود به منطقه ممنوعه محرمات را افزایش می دهد، ابراز داشتند: بنابراین به ما تاکید شده به مرزهای الهی که همان شبهات است نزدیک نشوید زیرا ممکن است آلوده شوید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: گاهی فردی به مهمانی دعوت می شود اما نمی داند اموال فرد میزبان مخلوط به حرام است یا نیست؛ اسلام می گوید حمل فعل مسلم بر صحت کنید و بگویید ان شاء الله اموال میزبان حرام نیست و می توانید دعوتش را بپذیرید ولی اگر شبهه ناک است و احتمال می دهید آلودگی زیادی دارد، از این اموال شبهه ناک پرهیز کنید زیرا شبهه ناک، گناه را در نظر افراد کوچک می کند و موجب ورود آنها به منطقه ممنوعه محرمات می شود.

ایشان افزودند: نظر ما بر این است کسانی که به یک مهمانی دعوت می شوند و میزبان اموال شبهه ناک دارد، معادل مقداری که در مهمانی مصرف می کنند را به فرد فقیری بدهند که رد مظالم باشد و از شبهه ناک نجات پیدا کنند.

معظم له تصریح کردند: گاهی خانواده ای می خواهد برای ازدواج فرزندش با خانواده دیگری وصلت کند اما مثلا می گویند پدر آن دختر رشوه خوار است، البته ما برحسب حکم اسلام باید حمل بر صحت کنیم و نسبت به همه خوش بین باشیم و تا خلافش ثابت نشده خوشبینی را رها نکنیم ولی بالاخره اگر چند نفر چنین مسئله ای را عنوان کنند، شبهه ناک می شود و حالا که شبهه ناک شد باید تحقیق کرد؛ کسی که سراغ شبهه ناک می رود آرام آرام آلوده حرام هم می شود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: این روزها غذاهای مشکوکی از خارج کشور وارد کشور می شود و نمی دانیم آیا این مواد غذایی آلوده به مواد حرام است یا خیر؛ قانونی داریم که می گوید هرچیزی حلال است تا یقین به حرمتش پیدا کنید؛ حالا که مشکوک است خوردنش برای من حرام نیست ولی شبهه ناک است؛ شبهه ناک را اگر مصرف کنید ممکن است آلوده گناه شوید.

حضرت آیت الله مکارم تصریح کردند: پرسش می شود در تمام ایام سال از نان و گوشت مصرف می کنیم، حالا اگر احتمال دهیم زکات گندم و حیوان را نمی دهند، آیا می توانیم از این نان و گوشت گوسفندان استفاده کنیم؟؛ در پاسخ می گوییم بله بازار مسلمانان است و حمل بر صحت می کنیم و می گوییم اشکالی ندارد ولی اگر شبهه ناک را مصرف کنیم، ممکن است آلوده به حرام باشد و در روح و قلب ما اثر بگذارد؛ ما از این جهت بیان کردیم برادران و خواهران حساب کنند در سال چه مقدار گندم و گوشت مصرف می کنند و زکاتش را بدهند، مبلغ زیادی هم نمی شود، برای اینکه گرفتار شبهه ناک نشوند و آثار شبهه ناک در قلب آنها حاصل نشود.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: امام راحل چیزهای شبهه ناک مصرف نمی کرد، می گفتند گرچه حلال است اما اگر حرام واقعی باشد اثر در روح و جان انسان می گذارد، خداوند روحی پاک و قلبی صاف نصیب ایشان کرده بود و همین عامل موجب پیروزی و پیشرفت شد.  

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha