جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: در عبادات نیت قرب الهی شرط صحت آن عمل محسوب می شود و اگر کسی غیر خداوند متعال را در نظر بگیرد، مشرک به درگاه الهی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی، امروز در درس تفسیر مدرسه علمیه آخوند(ره) همدان با اشاره به آیه 284 سوره بقره «لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» گفت: خداوند در این آیه می فرمایدکه  آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، ملک خدا است، و شما آنچه در دل دارید چه آشکار کنید و چه پنهان بدارید خدا شما را با آن محاسبه می کند ، پس هر که را بخواهد می آمرزد، و هر کس را بخواهد عذاب می کند، و خدا به هر چیز توانا است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مالکیت تام خداوند متعال، افزود: انسان هر آنچه از قلبش شامل  نیت به عمل خوب و نیت به عمل بد می گذرد خداوند متعال او را محاسبه می کند. 

وی ادامه داد: محاسبه اعمال انسان یک امر حتمی است، ولی نیت امری قلبی است، چرا خداوند متعال نسبت به نیت های بد انسان ها را مواخذه کند،  پاسخ این است که خداوند متعال افراد را مواخذه نمی کند بلکه کسی که نیت گناه دارد را مزمت کرده است بدون در نظر گرفتن عذاب برای او.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در عبادات، نیت قرب الهی شرط صحت آن عمل محسوب می شود و اگر کسی برای غیر خداوند متعال را در نظر بگیرد مشرک به درگاه الهی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی با اشاره به عبادت افرادی که از روی ترس از جهنم و نه به خاطر قرب الهی عبادت می کنند اظهار داشت: عبادات مراحلی دارد و بهترین مرحله عبادت قرب الهی است.

وی در ادامه با اشاره به کلام امیر مومنان علی(ع) تصریح کرد: عبادات افراد سه وجه دارد، نخست شوق به بهشت که این عبادت تاجرانه است، دوم قومی که از روی ترس از جهنم عبادت می کنند که این عبادت عابدانه است و سوم عبادتی که عبادت احرار است این افراد فقط برای شکر باری تعالی به عبادت الهی می پردازند.

وی با اشاره به نحوه نیت در اعمال استیجاری در فقه شیعه، بیان داشت: فردی که اعمال استیجاری را انجام می دهد باید قصد تقرب کند برای فرد فوت شده و او "داعی بر داعی" است. 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مسأله نذر در اسلام و منافات نداشتن این مسأله با نیت قربة الی الله، ابراز داشت: انسان برای رسیدن به قصد و حاجت خود برای مثال نذر کردن خواندن نماز امام زمان(عج) که این نذر را برای قرب الهی انجام می دهد و خداوند متعال حاجت آن فرد را برآورده می کند.

وی در پایان با اشاره به کلام امام سجاد(ع) در مورد اهمیت نیت قربة الی الله گفت: هر مسلمان باید در تمامی کار های خود احسن نیات را مد نظر داشته باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha