جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 کتاب نهضت حفظ محیط زیست

حوزه/ کتاب " نهضت حفظ محیط زیست" مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب درباره‌ محیط زیست و دغدغه‌ها و توصیه‌های ایشان به مسئولان و مردم درباره‌ راهکارهای فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط زیست می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب " نهضت حفظ محیط زیست " ، با هدف انتقال نقطه نظرات، دغدغه‌ها و رهنمودهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، به مسئولان و آحاد ملّت شریف و انقلابی ایران اسلامی درباره‌ی اهمیّت و حفظ محیط زیست تألیف شده  و توسط انتشارات انقلاب اسلامی  منتشر گردیده است.

کتاب حاضر پنج فصل دارد که فصل اوّل به بیان اهمّیّت محیط زیست اختصاص دارد. در فصل دوّم این اثر به برخی از چالشها و موارد تخریب محیط زیست اشاره شده است و فصل سوّم به  تمامی ابلاغیه‌های صادرشده از سوی ایشان که مرتبط با محیط زیست است، اختصاص دارد. فصل چهارم کتاب، مطالبات ایشان از مسئولان دستگاه‌های مختلف در زمینه‌ی حفاظت محیط زیست را در خود جای داده و در فصل پنجم به وظایف عموم مردم در این زمینه و در فصل ششم به برخی از استفتائات شرعی در زمینه‌ی محیط زیست پرداخت شده است.

از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ «اسلام و ادیان الهی خواسته‌اند تعادل میان انسان و طبیعت را حفظ کنند؛ این آن هدف اساسی و اصلی است. عدم حفظ این تعادل ناشی از عواملی است که عمده‌اش خودخواهی‌های انسان است؛ قدرت طلبی است؛ قلدری و گردن کلفتی بعضی از ما انسان‌هاست.»(17/اسفند/93).

 بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی هرگاه تعادل انسان و طبیعت حفظ نشود بحران‌ها‌یی بوجود می‌آیند که به همه بشر و همه نسل‌ها ضرر خواهند زد. رهبر معظّم انقلاب ضمن برشمردن مبانی اسلامی حفظ محیط زیست می‌فرمایند؛ طبق آیه‌ شریفه‌ «خلق لکم ما فی الأرض جمیعا»؛ همه‌ آنچه که در زمین وجود دارد، برای شما انسانها آفریده شده است. البته مراد از انسانها، انسان های یک نسل یا مجموعه‌ی خاصّی از انسانها نیستند؛ بلکه همه‌ انسانها در همه‌  نسلها باید بدانند که امانتدارند و در ملکیّت این موهبت و عطیّه‌ی الهی که متعلق به همه‌ نسل‌های بشری است - چون هزاران سال دیگر، بشر در این کره‌ی خاکی زندگی خواهد کرد- سهیمند. ایشان سپس با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد در تخریب محیط زیست می‌فرمایند؛ «قرآن کریم در آیه  دیگری در ترسیم چهره‌ بخشِ بسیار مطرودی از انسان‌ها می‌فرماید: «و اذا تولّی سعی فی الأرض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النّسل»؛ اینها کسانی هستند که در روی زمین فساد می کنند؛ هم انسانها را به نابودی می کشانند و هم فرآورده‌های زمین را تخریب می‌ کنند.»(29/خرداد/80).

 علاقه‌مندان برای تهیۀ این کتاب می‌توانند برای خرید اینترنتی این کتاب به سایت  http://book-khamenei.ir و یا  عدد 22 را به سامانه پیامکی 100020120 ارسال نمایند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha