سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ تکفیری‌ها مغزهایشان شستشو و مبدل به ابزاری برای رجال سیاسی شده‎ اند و مقاصد آن‌ها را انجام می‌دهند؛ پایان تکفیری‌ها دوزخ است، اگر مرد بودند، در میدان جنگ نبرد می‌کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به حوادث تروریستی دیروز تهران گفتند: خداوند به انسان امر کرده،  همیشه شکرگزار نعمات الهی باشد و البته شکر در برابر نعمت است.

معظم له افزودند: حمد در مقابل نعمت نیست، نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است را باید در برابر این نعمت‌ها شکر کنیم.؛باید به خاطر امنیت کشورمان شکرگذار باشیم و بخواهیم که همیشه این امنیت باشد، دو نعمت امنیت و سلامت مجهول هستند.

معظم له اظهارکردند: اینکه فردی بیاید و به صورت مخفیانه چند نفر را بکشد، کار مهمی نیست، این یک نوع دزدی به تمام معنا است؛ تکفیری‌ها مغزهایشان شستشو شده است و به یک ابزار برای رجال سیاسی مبدل شده‎ و مقاصد آن‌ها را انجام می‌دهند؛ پایان تکفیری‌ها دوزخ است، آن‌ها تعدادی فرد بی گناه را کشتند،اگر مرد بودند، در میدان جنگ نبرد می‌کردند.

این مرجع تقلید در ادامه تفسیر سوره ملک نیز اظهارکردند: خداوند متعال همیشه نتیجه گیری از آیات قرآن را با معادلاتی که قرار داده است به عهده بشر گذاشته؛ چنانچه شهید مطهری نیز در داستان راستان چنین کردند و نتیجه داستان‎‎‎ها را به زعم خودشان به مخاطبان واگذار می‎کردند؛خداوند متعال به انسان عقلی عنایت کرده و  آیات الهی را به تماشا نشسته و عناصر مهم را در تشخیص در شناخت این آیات به کار می‎گیرد؛ حال این عقل بیان می ‏کند، قطعا این جهان با نظم دارای یک خالق است و قطعا این نظام باید خالق و مدیر مدبر اداره می شود.

حضرت آیت‎الله‎ سبحانی با ذکر این مطلب که پیامبران الهی راه سعادت و شقاوت را به ما نشان دادند، تصریح کردند: انسان‏ها باید راه را به تنهایی انتخاب کنند و البته در این انتخاب به مبانی دینی که از سوی رسولان و ائمه(ع) بیان شده است توجه می‏‎کنند.

معظم له تصریح کردند: انسان مومن، می‌داند، جهان آخرت در انتظار او است، اما انسان کافر راه همواری در انتظار او نیست و برای همین مدام دست به دامان بت‌های مختلف می‌شود، در زمان جاهلیت بت‌های زیادی در اطراف خانه کعبه وجود داشت.

حضرت آیت‌الله سبحانی  با ذکر این مطلب که در میان بشر افرادی هستند، دین را پس زدند و به مادی‎گرایی روی آوردند، یادآورشدند: این انسان‌ها نمی‌دانند از کجا آمدند و به کجا می‌روند؛ در حالی که انسان‌های مومن می دانند  از کجا آمدند و به جهان آخرت می‌روند و چه نتیجه‎ای در انتظار آنها است.

ایشان گفتند: خداوند در قرآن کلمه «سمع» را جلوتر از «ابصار» بیان کرده است؛ در این میانه مشخص است که منظور خدا آن است که بازدهی گوش بیشتر از چشم است؛ مادر صدای کودک خودش را در جمع کودکان به سرعت تشخیص می‌دهد، اما با چشم این اتفاق به زودی میسر نمی‎شود.

ایشان در ادامه با اشاره به تلاش‎های علمی محمد جواد مغنیه بیان کردند: یکی از خصوصیات علمای اسلام، زمان شناسی و مخاطب شناسی آنها بود و یکی از دلایل توفیقات آنها نیز همین مخاطب شناسی بوده است؛ مغنیه مفسیر قرآن بود؛ او همچنین نسل شناس بود و کتاب‌های زیادی را برای نسل جوان نوشت .

معظم له با ذکر این مطلب که ابزار شناخت اعصابی است که در مغز انسان وجود دارد گفتند: البته حتی این اعصاب هم اسباب است و روح و نفس باطنه انسان قدرت درک و استدلال را دارد؛ هنگامی که خبرهای خوشحالی یا بدحالی را به انسان می‌دهند، نخستین عضوی که به این خبرها واکنش می‌دهد، قلب است، آثار روحانی و روانی در ابتدا در قلب انسان ظاهر می‌شود، ما هم در گفتار می‌گوییم که قلب مان از این خبر به فشار آمد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha