سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند:امیدواریم سال آینده شورای مدیریت حوزه فرعی را بر دروس حوزوی به نام فقه القرآن اضافه کند، ولی باید در نظر داشت که آیات مهم باید در ظرف یک یا دو سال به شکل مکتوب تدریس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امشب در گردهمایی علما و فضلای حوزوی در دارالقرآن کریم علامه طباطبایی در قم گفتند: امام حسن(ع) فرزندان خود و برادرانش را جمع کردند و فرمودند،‌شما بچه های امروز و شخصیت های آینده کشور هستید؛ اینجا است که امام حسن(ع) یک درس بزرگ به ما می دهند،اگر بخواهیم موعظه اثرگذاری انجام دهیم باید به طرف مقابل شخصیت دهیم.

ایشان افزودند: تحقیر کردن مخاطب باعث می شود، اثرگذاری بحث ما کاهش پیدا کند؛ باید طرف مقابل را تکریم کنیم و پس از تکریم، قطعا سخن ما در طرف مقابل تاثیر شگفتی خواهد داشت؛ امام حسن(ع) مرتبه دیگری را نیز در این روایت به ما گوشزد کردند، تاکید بر علم آموزی والدین به کودکان است؛ نکته بعدی که امام(ع) به آن اشاره کردند، اهمیت مساله کتابت است؛ پس مشخص می شود که تعلیم و کتابت، وظیفه والدین است.

معظم له بیان کردند: کجا هستند انسان هایی که سند نوشته می خواهند به ما بدهند، بیایید و ببینید که امام حسن(ع) چنین سندی را به ما می دهندکه مبتنی بر قانون وحی و خدا است.

ایشان با اشاره به مساله صلح امام حسن(ع) اظهارکردند: در آن زمان اصحاب حضرت نیز در مقابل ایشان اعتراض کردند، ولی امام حسین(ع) همان موضع امام حسن(ع) را تاکید کردند؛ سیاست داخلی و خارجی اسلام باید مورد مطالعه عمیق واقع شود، آیا شرایط داخلی و خارجی آن زمان به ایشان اجازه جنگ می داد یا اینکه ایشان باید صلح می کردند.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: اخیرا دو یا سه جلد علامه طباطبایی تفسیر مشخص شده است؛ این سه جلدی که اخیرا از ایشان چاپ شده است نوشته های ایشان در تبریز بود؛ در تبریز شخصی بود، عقاید خاص و نزدیک به دگر اندیشان داشت؛ مرحوم طباطبایی این دو جلد را در رد وی در تبریز نوشت و ایشان خواستند که آنچه که اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن بیان کردند را بیان کند؛ آن شخص منحرف روایاتی را رد می کرد، ولی ایشان تلاش داشتند، بیان کنند که چگونه اهل بیت(ع این مبانی را بیان کرده اند؛ این کتاب در بین سالهای 1320 تا 1324 نوشته شده است ایشان تفسیر قرآن را در قم و از 1330 آغاز کردند.

معظم له بیان کردند: قرآن فعل خداوند است حال چه کلام لفظی باشد و چه غیر لفظی؛ کلام حق تعالی، فعل حق تعالی است؛ کلام حق تعالی بین نهایت است و فعال حق تعالی نیز قطعا بی نهایت است؛ عالم خلقت فعل خدا است؛ از روز اول بشر روی طبیعت عالم بالا و پایین کار کرده است و هنوز آن را نشاخته است و به قول دانشمندان جهان طبیعت دنیا یک اقیانوس بیکران است که اکثر جهان در تاریکی است.

ایشان اظهار کردند: امروز، قرآن کریم از جهات مختلف مورد بحث واقع شده است؛ مباحث گذشته، امروزه تغییر کرده است و همه این مسایل ثابت می کند که قرآن نهایت پذیر نیست؛ علامه طباطبایی تعلیم قرآن را توسعه داد؛ پیش از علامه نیز افرادی در همین صحن مطهر و فیضیه تفسیر قرآن داشتند ولی به این گستردگی نبود ولی ایشان این مساله را گسترده کرد و الحمدلله امروز در ایران و قم جماعت های کثیری را شاهد هستیم که مفسر و محقق و صاحب فکر و مولد هستند و امیداریم این روند توسعه یابد.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: فخر رازی 21 دلیل را بیان می کند که پیامبر اکرم(ص) افضل الخلایق است، ولی ادله او شبیه گفتارهای او است که اکثر آنها ناتمام است؛ ولی آنچه باید می گفت این بود که قرآن مهیمن الکتب است؛ مهیمن به معنی حاکم است؛ یعنی اگر بنا باشد که انجیل صحیح و تورات صحیحی بنویسیم، بهترین راه آن، قرآن است؛ قرآن بهترین مفسر برای تورات و انجیل است و خطاهایی که وارد این دو کتاب مقدس وارد کرده اند را برطرف می کند.

معظم له بیان کردند: خداوند پیامبر اکرم(ص) را رحمت للعالمین معرفی می کند و این مساله به این معنی است که شریعت پیامبر، رحمت للعالمین است یعنی تا ابد از تمام مجالس قانون گذاری بی نیاز است؛ پس کتابی که قرار است تا ابد تکلیف بشر را مشخص کند پس قطعا باید حالت بی نهایت دارد که بتواند بشریت را تا ابد اداره کند.

ایشان اظهار کردند: شورای مدیریت حوزه باید درسی را به نام فقه القرآن را به دروس خود اضافه کند؛ باید عنوان درسی فقه القرآن را ایجاد کنیم؛ در این درس آیاتی چون آیات وضو و صوم و... را مطرح کنیم؛ خوشبختانه اساتید فقه به قرآن کریم توجه دارند؛ ولی اگر همین امر نیز مشمول یک درس جدید شود هم فقهای ما آیات الاحکام را حفظ می کنند و هم کیفیت استدلال را بیان می کنند.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: در یکی از مجالس عظیمی که سالها پیش بسیاری از فقهای اسلامی از جمله فقهای بزرگ ترکیه در آنکارا حضور داشتند، بحثی پیرامون روزه در سفر مطرح شده بود و همه آنها نظری مخالف ما داشتند، ولی بنده بحث خود را با یک آیه قرآنی و با مایه فقهی قرآنی مطرح کردم که هیچ کس پاسخی برای آن نداشت؛ پس فقه ما با قرآن همراه است و راه کشف بسیاری از اصول فقهی از کلام وحی است.

معظم له بیان کردند: امیدواریم سال آینده شورای مدیریت حوزه فرعی را بر دروس حوزوی به نام فقه القرآن اضافه کند، ولی باید در نظر داشت که آیات مهم را باید در ظرف یک یا دو سال به شکل مکتوب تدریس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha