شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قطبی

حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: هرگاه سیستمِ هدایتگر و سیاستگذارِ فرهنگی از کار بیفتد و متولیان أمر در هدایت و حرکتدهی به شبکههای مردمی ناتوان بمانند، ظرفیتها و شبکههای مردمی نمیتوانند از کار بایستند، بلکه باید هوشمندیِ محیطی خود را به کار انداخته و میدان فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی را خالی نگذارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، پیش از ظهر  امروز در جمع خبرنگاران پیرامون فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان اظهار کرد: به نظر میرسد سیاستگذارانِ محلی و استانی میتوانند نقصِ سیاستگذاران کلانِ کشوری را در حد و قدر منطقهی تحت نفوذ خود جبران نمایند که لازمه آن هوشیاری و حرکت حکیمانه و آگاهانه است.

وی افزود: متأسفانه استان اصفهان که همیشه در عرصههای فرهنگی پیشتاز بوده، امروزه از فقدان یک فرماندهی و شواری سیاستگذاری فرهنگی رنج میبرد، بیش از یک سال است شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل جلسه نداده و استاندار و متولیان نیز دل مشغول انتخابات بودهاند، بخش عمدهای از شورای برنامهریزی و توسعه استان نیز صرف صدور مجوز کارگاهها و تغییر کاربریهاست و به ندرت موضوعات فرهنگی در این شورا مطرح میشود.

وی تصریح کرد: تنها یک حرکت ارزشمند از حدود شش سال پیش آغاز و در اوایل این دولت در استان اصفهان با عنوان آمایش سرزمینی به سرانجام رسید ، در این کار بزرگ و ارزشمند بنده به عنوان مسؤل بخش فرهنگی اجتماعیِ سند، در آخرین جلسه دفاع از طرح در اسفند 93 اشاره کردم که اگر لایههای دوم و سوم سند نوشته نشود و اجرای آن مورد حمایت واقع نشود اساساً این کار بینتیجه خواهد بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در سند آمایش سرزمینی برای چشمانداز اصفهان، افق دهساله و برابر با چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 این گونه بیان شده است: «اصفهان کریدور علم و فناوری، هنر و گردشگری». این عبارت کوتاه ولی گویا، حاکی از آن است که سند توسعه استان با نگاهی جامع و عالمانه تنظیم شده که میبایست نسبت به لایههای دوم و سوم آن اقدام جدّی صورت پذیرد. 

 وی تأکید کرد: ما همچنان منتظریم شورای برنامهریزی و توسعه استان و شورای فرهنگ عمومی و کارگروه فرهنگی اجتماعی در حوزههای فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش و شأن خود را باز یافته وخود را از رکود خارج کنند.

حجت الاسلام قطبی بیان کرد: هرگاه سیستمِ هدایتگر و سیاستگذارِ فرهنگی از کار بیفتد و متولیان أمر در هدایت و حرکتدهی به شبکههای مردمی ناتوان بمانند، ظرفیتها و شبکههای مردمی نمیتوانند از کار بایستند و دست روی دست گذاشته و منتظر بمانند تا سیاستگذاران از خواب بیدار شوند و دستی بجنبانند، بلکه باید هوشمندیِ محیطی خود را به کار انداخته و به قدرِ توان و فهم خود حرکت کنند و میدان فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی را خالی نگذارند.

وی در پایان بیان داشت: بدون تردید اصفهان با ظرفیتهای فرهنگی، هنری و اجتماعیِ بالایی که از آن برخوردار است میتواند به عنوان الگوی «استانِ آتش به اختیارِ فرهنگی» نقش سازندهای ایفا نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha