پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدرسه علمیه ثقلین تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام خوانساری به برگزاری کلاس‌های فرق شناسی در مدرسه علمیه ثقلین اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط شهر تهران ضرورت ایجاب می‌کرد تا طلاب نسبت به عملکرد برخی فرقه‌های انحرافی آگاهی یابند تا بتوانند با قدرت از حریم دینی و اعتقادی مردم پاسداری کنند که در همین راستا برگزاری کلاس‌هایی با موضوع «بهائیت» شناسی در اولویت پژوهشی حوزه ثقلین قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدي خوانساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با بیان این که تربیت طلاب مهذب و اندیشمند از رسالت‌های خطیر حوزه‌های علمیه است، گفت: مدرسه علمیه ثقلین در سال تحصیلی جدید فقط در پایه‌های دو الی پنج پذیرش طلبه دارد، و بدلیل کمبود جا از پذیرش طلاب پایه اول معذور بودیم؛ ولی در صورتی که نسبت به جذب طلبه پایه اول ضرورتی باشد، امکان برطرف کردن مشکلات وجود داشته و در حال حاضر حدود 60 نفر طلبه در این حوزه علمیه مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی به تبیین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه ثقلین پرداخت و اظهار داشت: یکی از اولویت‌های آموزشی این حوزه، پرداختن به علوم قرآنی و حدیث می‌باشد و با این که در آیین نامه درسی، تفسیر قرآن جزو دروس جنبی ذکر شده؛ ولی در این حوزه تفسیر قرآن در طول ترم و همچون یک درس اصلی مورد توجه بوده است و علاوه بر متن، تفسیر قرآن نیز به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین افزود: استقبال طلاب از کلاس‌های تفسیر قرآن بسیار خوب بود و همین امر موجب شد تا درس تفسیر قرآن همچنان به عنوان یک درس اصلی در برنامه آموزشی حوزه قرار بگیرد و به برکت درس تفسیر، سایر دروس اصلی نیز در ساعت مقرّر و با حضور فعال همه طلاب برگزار می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به برگزاری کارگاه‌های پژوهشی برای همه طلاب، عنوان داشت: برگزاری این جلسات در راستای آشنایی طلاب با ابزار و روش پژوهش و با هدف ارتقاء رشد علمی بود و در حین برگزاری دوره‌های آموزشی، همه طلاب موظف به ارائه‌ی مقالات علمی بودند و در این میان، ارائه مقاله با موضوع «معارف» برای طلاب پایه چهارم و پنجم اجباری بوده است؛ زیرا مباحث اعتقادی و معارف کلامی از جمله نیازهای کنونی جامعه و جوانان است.

حجت‌الاسلام خوانساری به برگزاری کلاس‌های فرق شناسی در مدرسه علمیه ثقلین اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط شهر تهران ضرورت ایجاب می‌کرد تا طلاب نسبت به عملکرد برخی فرقه‌های انحرافی آگاهی یابند تا بتوانند با قدرت از حریم دینی و اعتقادی مردم پاسداری کنند که در همین راستا برگزاری کلاس‌هایی با موضوع «بهائیت» شناسی در اولویت پژوهشی حوزه ثقلین قرار گرفت.

وی افزود: اکثر طلاب با اعتقادات و عملکردهای این فرقه آشنایی نداشتند؛ به همین جهت ما با اساتید مؤسسات مختلف حوزوی رایزنی کردیم تا با حضور در حوزه‌ی ثقلین اطلاعات لازم را در این زمینه به طلاب ارائه کنند.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین در ادامه با بیان این که سنت حسنه مباحثه تأثیر بسزایی در رشد علمی طلاب دارد، تصریح کرد: همه طلاب موظفند هر روز برنامه مباحثه را در اولویت درسی خود قرار دهند؛ علاوه بر این ما یک برنامه دیگری را شب‌ها برای تشویق طلاب به مباحثه تدارک دیده‌ایم که بر این اساس چون حوزه، وعده‌ی غذایی شام برای طلاب ندارد، خود مسئولین حوزه برای این امر بانی شده‌اند ولی از طلاب خواسته شده در ازای دریافت وعده غذایی حتما برنامه مباحثه و نیم ساعت تلاوت قرآن را اجرا کنند.

وی با بیان این که تقویت سنت مباحثه شرط توفیق علمی طلاب است، افزود: اجرای این طرح بهانه خوبی برای افزایش ساعات مباحثه درسی را فراهم کرده است و این که چه کسی می‌تواند از تغذیه شام استفاده کند یا نه بر عهده‌ی خود طلاب گذاشته شده است؛ ولی آنچه که ما شاهد بودیم حضور پرشور شبانه‌ی طلاب در مدرس‌ها و رونق مباحثات علمی بود.

حجت‌الاسلام خوانساری در پایان با اشاره به زمان شروع سال تحصیلی جدید، افزود: سعی می‌کنیم از اوایل شهریور ماه سال جاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید را برگزار کنیم تا ضمن کاستن از تعطیلات حوزوی، وقت بیشتری به درس و بحث طلاب اختصاص یابد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha