پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ شیخ الازهر گفت: متاسفانه برخی کشورها و گروه ها از مفهوم جنگ و جهاد برداشت نادرستی دارند و بر این باورند که باید اسلام را به زور شمشیر گسترش دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، احمد الطیب شیخ الازهر در یک برنامه تلویزیونی گفت: مفهوم جهاد از مفاهیمی است که به ویژه در روزهای اخیر دچار انحراف و بدفهمی شده است.

وی افزود: واژه جهاد از ریشه جهد به معنای تلاش و مشقت و سختی گرفته شده و در دین به معنای رویارویی و مبارزه با دشمن و تلاش در راه پیکار با دشمن است و در این میان ما دو نوع دشمن نیز داریم؛ یک دسته از دشمنان هستند که دیده می شوند و موجود هستند و می شود با آنها تعامل کرد و اینها همان دشمنانی هستند که ما آنها را در میدان جنگ می بینیم و با آنها می جنگیم، اما یک دشمن پنهان نیز داریم که دیده نمی شود و محسوس نیست، اما تاثیر و ویرانگری آن بیشتر از دشمن ظاهری است و در راس این دسته از دشمنان شیطان و نفس اماره قرار دارند.

الطیب گفت: فقر و بیماری و جهالت نیز دشمنان انسان هستند و یک مسلمان باید با اینها نیز مبارزه کند و فقط به جهاد به معنای جنگ در میدان جنگ بسنده نکند.

وی ادامه داد: جهادِ دفع، برای رسیدن به دشمن و بیرون راندن آنها از سرزمین خود است تا دشمن نتواند ما را استعمار کند، اما جهاد طلب هم داریم که به معنای این است که ما بر دشمن پیشی بگیریم و برای تامین امنیت خود به سراغ او رفته و با او بجنگیم که به این نوع جنگ ها جنگ پیش گیرانه گفته می شود، اما متاسفانه برخی کشورها و گروه ها از مفهوم جنگ و جهاد برداشت نادرستی دارند و بر این باورند که باید اسلام را به زور شمشیر گسترش دهند.

شیخ الازهر تاکید کرد: روابط بین الملل در اسلام بر اساس صلح تعریف می شود و اکنون و در شرایط کنونی جایی برای جهاد طلب وجود ندارد و این گونه از جهاد به طور کلی نامطلوب است و جایز نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha