پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۸/حجت الاسلام یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: اولین دایرة المعارف جامع اسلامی در سطح جهان اسلام در دست تدوین است و به زودی منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادق یوسفی مقدم در حاشیه بازدید از بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، با بیان اینکه قرآن کریم مهم ترین و پایه ای ترین موضوعی است که در تفکر دینی مطرح می باشد، عنوان کرد: این کتاب آسمانی اصیل ترین منبعی است که ما در تمام بحث های اعتقادی و اخلاقی و مربوط به احکام به آن مراجعه می کنیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: تمام فقها و متکلمین و سیاسیون دینی قبل از هر چیزی برای توجیه حرکت و اندیشه خود به سراغ قرآن کریم می روند؛ بنابراین قرآن کریم مهم ترین موضوعی است که باید بدان پرداخته شود.

*در زمینه قرآن کریم باید نوآوری صورت بگیرد

وی تصریح کرد:باید در زمینه قرآن بهترین نوآوری ها را داشته باشیم؛ چراکه قرآن کتاب زمان است و اختصاص به زمان و مکانی خاص ندارد و برای همه عصرها و نسل ها می باشد؛ بر این اساس باید نیازهای هر روز جامعه را به قرآن عرضه کرده و پاسخ را از قرآن کریم بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم گفت: ما قرآن را جهانی و جهان شمول و برای همه ملت ها و انسان ها و پاسخگوی همه نیازها می دانیم که این اصل مهمی است.

*رسالت مهم حوزه های علمیه استخراج منابع قرآنی مطابق با نیاز روز جامعه است

وی ادامه داد: بهترین جایی که باید به قرآن بپردازد و نیازهای زمان را به قرآن عرضه دارد و به فرمایش امیرالمومنین(ع) قرآن را استخراج کند حوزه های علمیه می باشند؛ بیش از هر مرکز و موسسه ای این حوزه های علمیه هستند که باید پاسخگوی مردم باشند و به قرآن مراجعه کنند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: بنابراین نتیجه می گیریم که انتظار مردم از این که نمایشگاه قرآن مراجعه کنند بیش از هر جا به بخش حوزوی می باشد و این یک انتظاری مطابق با واقع است و دنبال این هستند که نیازهای خود را ببینند که آیا در بخش حوزوی پاسخ به نیازهایشان گفته شده است.

وی بیان کرد:لذا به طور طبیعی اولین جایی که مراجعه می کنند بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم است و البته خداوند لطف کرده و هر سال بخش حوزوی قرآن کریم نسبت به سال قبل جامع تر و بهتر و کامل تر است.

حجت الاسلام یوسفی مقدم در خصوص گرایش جامعه در ماه رمضان به سمت قرآن کریم نسبت به دیگر ایام سال خاطرنشان کرد:ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم و ماه بهار قرآن است به طور طبیعی نباید در فصل های غیر بهاری انتظار بهار داشت در فصول پاییز و زمستان انتظار بهار را نمی توان داشت بهار ماه رویش و طراوت و پدید آمدن گل ها و غنچه ها و سبزه هاست و ماه مبارک رمضان بهار قران کریم و فصل نزول این کتاب آسمانی است به طور طبیعی مردم توجه شان در این ماه بیشتر می شود و این امر طبیعی است که قرآن بیش از ماههای دیگر قرائت شود.

وی تصریح کرد:بر اساس روایات مساله قرائت حدر در برابر قرائت تحقیق و ترتیل و تدویر که مستحب است ارزشمند تر می باشد یعنی همین روخوانی با سرعت مد نظر است و ختم قرآن زیاد داشته باشد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار داشت:این ویژگی ماه مبارک رمضان است اما آثار و برکات ماه رمضان بعد از این ماه نیز وجود داشته باشد هماند فردی که در ایامی اعتکاف می کند تا سال بعد این آثار در وجود وی باقی بماند از این رو ماه مبارک رمضان ماه خاصی است و باید تلاش کرد آثار تا ماه مبارک رمضان بعدی باقی بماند و استمرار داشته باشد و بر همین روحیات باقی بمانیم.

وی در مورد انتقال مفاهیم قرآن کریم عنوان کرد:پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم مجموعه ای است که با معارف سر و کار دارد کار ما اموزش نیست کار ما صرفا پژوهش است که در ین راستا چند کار مهم در دست اجرا داریم.

*دانشنامه قرآن کریم مطابق با آموزه های قرآنی و اهل بیت(ع) تدوین می شود

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم بیان کرد:پژوهش های ما در واقع مساله محور می باشد اگر نیازی را تشخیص دادیم و بر اساس آن تحقیقی را انجام می دهیم دانشنامه ای را تنظیم می کنیم که طبق سبک زندگی است و بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) می باشد که برای اولین بار است این دانشنامه تدوین می شود.

وی گفت:بنا داریم امسال اولین جلد آن را به خروجی برسانیم در عین اینکه برخی از مقالات نیز در حال تدوین است و در یک تا دو ماه آینده برخی از مقالات این ظرفیت را دارند که به خروجی تبدیل شوند که این ها در پاسخ به نیاز امروز جامعه ما می باشد.

*پژوهش های این مرکز راهبردی و دارای بعد علمی و نظری است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد:برخی از پژوهشهای ما راهبردی است به این معنا که پژوهش هایی را انجام می دهیم که بعد نظری و علمی دارند و یکی از این امور دانشنامه واژگان مشابه قرآن کریم است و برای توسعه تفسیر قرآن کریم موثر می باشد.

وی افزود:فضای جدیدی از واژگان و. لغات قرآن برای آن ها باز می شود و با یک نگاه نو و عمیق و جدید وارد عرصه تفسیر قرآن کریم می شوند این یک کار عمیق و نظری و علمی است که می تواند در توسعه فهم قرآن و تفسیر موثر باشد.

*اولین دایره المعارف جهان اسلام در قم در حال تدوین است

حجت الاسلام یوسفی مقدم یادآور شد: برخی از تحقیقات ما تحقیقاتی است که به اصطلاح در نوع خود بی نظیر است مثلا دایرة المعارف قرآن کریم در دست تدوین است که در تمام جهان اسلام یک دایرة المعارف اسلامی در حال تدوین می باشد و آن هم در جمهوری اسلامی ایران و در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن می باشد که در هیچ جای جهان دایرة المعارف قرآنی با این عظمت وجود ندارد.

وی گفت:از طرف دیگر تفسیر موضوعی قرآن و مسائل روز در جامعه به صورت تک نگاری در حال انجام است و به آن ها نیز می پردازیم مطالعات تطبیقی نیز در این حوزه داریم رویکرد ما این است که مساله محور باشیم و به نیازهای روز پرداخته شود و سعی بر این این است نظام جمهوری اسلامی و. جامعه اسلامی به چه موضوعی از نظر تحقیقی نیاز دارد تا بر اساس آن وارد موضوع تحقیقی شویم.

*270 گروه واژگان قرآنی در تحقیقات وسیع شناسایی شده است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن عنوان کرد: در این باره آثار و برکات فراونی به دست آمده است و مجموعه قرآنی وجود ندارد که همانند ما این آثار را تولید کرده باشد در این راستا 270 گروه واژه قرآنی شناسایی کرده و برای آن ها پرونده تشکیل داده ایم که یک جلد از این اثر تحقیق شده و به چاپ رسیده و در اختیار محققان است و جلد آخر در حال انجام است که امیدواریم سه جلو دیگر از این اثر به چاپ برسد و در اختیار محققان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد:جلد 14 دایره المعارف در نمایشگاه قرآن کریم رونمایی شد و رونمایی از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و بقیه مجلدها در دست کار است.

حجت الاسلام یوسفی مقدم تصریح کرد:مجموعه ای خاص و نخبه حوزوی در در مورد دایر معارف کار می کنند که در این زمینه به طور رسمی 32 محقق به صورت دانشیار و استادیار و مربی و در مراتب گوناگون علمی و نخبگان حوزوی داریم که غیر مستقیم با مجموعه محققان حوزه در ارتباطیم و از آن ها کار می پذیریم از طرفی هم با برخی از محافل دانشگاهی ارتباط علمی داریم و در مجموع بیش از 100 محقق  تلاش های علمی خود را در این پژوهشکده گردآوری می کنند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha