جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار  تعدادی از اندیشمندان کشورهای سوریه و تونس

حوزه / مدیر حوزه های علمیه با بیان این که توجه به وحدت اسلامی جزو اصول ثابت و همیشگی حوزه علمیه قم است گفت: هم اینک بیش از ۱۰۰ هزار طلبه از مناطق مختلف ایران و ۱۰۰ کشور جهان در قم تحصیل می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار  تعدادی از اندیشمندان کشورهای سوریه و تونس که در دفتر  مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، بر ضرورت افزایش ارتباط علمی میان قم و نهادهای دینی در نقاط مختلف جهان تاکید کرد.

100 هزار طلبه از 100 کشور جهان در قم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در این دیدار ابراز داشت: بیش از 100 هزار طلبه از مناطق مختلف ایران و 100 کشور جهان در قم تحصیل می کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به تحصیل 30 هزار طلبه در جامعة المصطفی العالمیة گفت: بیش از 100 رشته و گرایش بارویکرد اسلامی در جامعة المصطفی ارائه می شود.

اتفاقی که فقط در جامعة المصطفی می افتد

رئیس جامعة المصطفی گفت: در این نهاد حوزوی، طلاب و دانشجویان از مذاهب مختلف پذیرش می شوند و بر اساس مذهب فقهی و کلامی خودشان به آنها تدیس می شود و این موضوع، از اختصاصات جامعة المصطفی است که در نهادهای دیگر همچون الازهر و ... مشاهده نمی شود.

وی توجه به پژوهش های مقارن و رویکرد تقریبی را از دیگر ویژگی های جامعة المصطفی برشمرد و ابراز داشت: همزمان که طلاب و دانشجویان بر اساس فقه خودشان تعلیم می بینند، از داشته های بقیه مذاهب نیز مطلع می شوند و توجه به وحدت اسلامی جزو اصول ثابت و همیشگی در آموزش های ما به شمار می رود.

نیاز نسل جدید به رویکرد فلسفی در مباحث علمی

آیت الله اعرافی توجه به علوم عقلی و فلسفی را از ویژگی های مکتب قم دانست و اظهار داشت: نسل جدید و دنیای معاصر نیازمند دیدگاه ها و رویکرد فلسفی است و در موسسات و نهادهای حوزوی در قم، توجه به امور عقلی و نیز نقد مکاتب و فلسفه غرب مورد تاکید است.

وی ورود به عرصه اسلامی سازی علوم انسانی را از ماموریت های مهم حوزه های علمیه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم و بسیاری از تخصص های علوم انسانی و اجتماعی را با رویکرد اسلامی دنبال می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: جهان اسلام نیازمند توجه به مباحث عقلی و فلسفی از یکسو و نیز عرضه علوم انسانی با رویکرد اسلامی از سوی دیگر است که این دو مهم، نقش ویژه ای بر زندگی بشر معاصر خواهد داشت.

عرصه های نوظهور در فقه و علوم قرآنی در قم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین به عرصه های نوظهور در فقه و علوم قرآنی اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد توجه به ابواب و موضوعات جدید فقهی همچون فقه خانواده، فقه محیط زیست، فقه تربیت و فقه پزشکی در حوزه علمیه قم هستیم که این مهم، نقش به سزایی در پاسخگویی به نیازهای معاصر دارد. همچنانکه در علوم قرآن و تفسیر نیز شاهد پژوهشها و آموزشهای نو در زمینه قرآن و علوم اجتماعی، قرآن و اقتصاد، قرآن و سیاست و سایر عرصه ها هستیم.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار که مسئولان امور بین الملل در حوزه و جامعة المصطفی نیز حضور داشتند، دکتر علی الشعیبی و شیخ  مصطفی محمد سلیمان از سوریه و دکتر مازن الشریف از تونس با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب اسلامی را ستودند و با اشاره به پیشرفت های حوزه در امور مختلف، خواستار اخذ این تجربه و انتقال آن به سایر کشورها شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha