جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی یکی از دلایل فراگیری اسلام را عمل گرا بودن پیامبر اکرم(ص) و بزرگان دین چون امام علی(ع) نسبت به معتقدات دینی ذکر کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله‎ سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه قم در تفسیر سوره الصف گفتند: خداوند از نزول هر سوره هدفی را دنبال می کند ولی برخی سور قرآن با اهداف مختلفی نازل شده اند.

ایشان با ذکر این مطلب که سوره الصف با هدف ترویج فرهنگ جهاد فی سبیل الله نازل شده است بیان کردند: آیات اولیه این سوره به شکل ظاهری مرتبط به جهاد نیست، ولی در کل تمام آیات قرآن با هم مرتبط هستند و آیات یک سوره قطعا بهم ربط دارند.

معظم له بیان کردند: گاهی این ارتباط آیات قرآنی توسط مردم و حتی مفسران درک می شوند درک می‎شود و گاهی اوقات نیز این ارتباط درک نمی‎شود؛ در خصوص سوره الصف نیز باید گفت که آیات صدر و ذیل این سوره نیز با هم مرتبط هستند.

حضرت آیت‎الله‎ سبحانی با اشاره به آیات ابتدایی این سوره در عدم پابندی برخی مومنان به ایمان قبلی و اعتقادی گفتند: این آیات با آیات جهاد مرتبط است و خداوند به کسانی که در زمان جهاد از حضور در جهاد سرباز می زدند چنین نکوهشی را وارد میکند.

معظم له بیان کردند: انسان ها به جان خود علاقه مند است و به همین دلیل در هنگام جنگ و جهاد همیشه از جنگ سرباز می‎زنند؛ اتحاد فیزیکی، تبادل فکری و عقلی، زبان گیرا و نافذ در جهاد کارگر نیست، بلکه آنچه در واقع مرحله آخر تاثیرگذاری است، عملکرد قوی و حضور در میدان است که باعث شکست دشمن می شود؛ مطلبی که امام علی(ع) به یاران خود فرمودند.

ایشان با اشاره به آسیب مهم در ترک علم به معتقدات گفتند: اگر انسان به اعتقاد خود عمل نکند نه تنها به انسان ضرر می رساند، بلکه بر ایمان جامعه نیز ضرر می‎رساند و به همین دلیل است که خداوند به شدت روی عمل گرا بودن مومنان تاکید دارد.

معظم له داستان شهادت جناب کمیل را نمونه ای از عمل صالح و تاثیرات آن در جامعه ذکر کردند و افزودند: جناب کمیل از صحابه‎های بزرگ امام علی(ع) بود ولی در حمایت از امام علی(ع) تقیه نکرد زیرا تقیه کردن ایشان باعث می‎شد که جمعیت شیعیان از هم متفرق شوند زیرا تقیه ایشان همچون برائت وی از امام بود و ضربه مهلکی به شیعیان بود، ولی ایشان تقیه نکرد و شهادت را انتخاب کرد تا نشان دهد که راه او اشتباه نیست.

حضرت آیت‎الله‎ سبحانی با اشاره به مسلمان شدن اهل ضمه توسط امام علی(ع) به واسطه عمل به دین تصریح کردند: یکی از آداب اسلامی آن است که اگر با کسی همسفر شدی وی را در سربزنگاه رها نکن و وی را مشایعت کن؛ امام علی(ع) با چنین آدابی یک مسیحی ضمی را مسلمان کردند و وی با مشاهده این عمل زیبا مسلمان کرد.

معظم له راز بزرگ دلبستگی مسلمانان به دین را عمل کردن پیامبر و ائمه به دین دانستند و گفتند: پیامبراکرم(ص) در جنگ‎های صدر اسلام نزدیک ترین افراد خود را به عنوان پیشتاز سپاه اعزام می کرد تا ثابت کند که به دنبال سلطنت طایفگی و خانوادگی نیست بلکه به دنبال جهاد واقعی در راه خداست و همین رفتار باعث شد که این چنین مسلمانان طی قرن‎ها شیفهت رسول الله باشند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha