جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبادت

حوزه/ یکی از اساتید حوزه خواهران تهران با اشاره به این‌که مقدّرات ما برای یک‌سال آینده در شب قدر معین می‌شود، گفت: ممکن است انسان با درک این‌شب، بتواند مسیر زندگی‌اش را متحوّل کند و نخستین تحوّل در شب قدر آن است که انسان بتواند از گذشته‌ی خود به معنای واقعی کلمه توبه کند.

خانم زهرا شریفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، در توصیف شب قدر، آن را برتر از هزار ماه برشمرد و اظهار داشت: بر حسب ظاهر، بهتر بودنِ این شب از هزار ماه، به‌خاطر ارزش عبادت و احیاى آن شب است. علاوه بر این، نزول قرآن در این شب، و نزول برکات و رحمت الهى در آن، سبب مى‌شود که از هزار ماه برتر و بالاتر باشد.

وی افزود: در برخی روایات شب قدر را به معنی منزلت دانسته‌اند و بعضی نیز "قدر" را اندازه‌گیری و تقدیر امور معنی کرده‌اند. مفسران قرآن کریم با استفاده از قرآن و احادیث پیشوایان معصوم(ع) درباره علت نامگذاری این شب به شب قدر مطالب و دلایل زیادی آورده اند. و نظر غالب این است که شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت. در قرآن کریم نیز «قدر» به معنای منزلت و بزرگی خدا آمده است.

این کارشناس دینی ادامه داد: نکته دیگر این که همه مقدرات بندگان نیز در طول سال در این شب رقم می‌خورد. همچنان که امام رضا(علیه‌السلام) در این رابطه می‌فرماید «خداوند در شب قدر آنچه را که از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد، مقدر می‌فرماید از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روزی. پس آنچه خداوند در این شب مقرر می‌کند، به حتم واقع خواهد شد».

وی افزود: طبق آیه‌ شریفه‌ «لیله‌القدر خیر من الف‌شهر؛ شب قدر از هزار ماه برتر است»، شب قدر نه فقط از یازده ماهِ دیگر برتر است، بلکه از هزار ماه أفضل است. از این رو ممکن است انسان با درک این‌شب بتواند مسیر زندگی‌اش را متحوّل کند. و نخستین تحوّل در شب قدر آن است که انسان بتواند از گذشته‌ خود به معنای واقعی کلمه توبه کند. یعنی با این توبه گناهان او از میان برود و انسان را همانند اولین روز تولّدش پاک و طاهر گرداند.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران یادآور شد: البته باید به این نکته مهم تاکید کرد که قبولی طاعات و تضرّعات ما در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، منوط به داشتنِ پیش‌شرط‌هایی اعم از حفظ حقوق بندگیِ خودمان در برابر خدا، شناخت حقّ مردم یا همان حقّ الناس،‌ ترک گناه و توبه از اعمال گذشته، و خیرخواهی و انجام عمل نیک است.

شریفی با اشاره به فضیلت لیالی قدر در روایات ائمه معصومین(ع)، ادامه داد: بر اساس روایات متعدد، به ‌صراحت بیان شده که شب قدر از مواهب الهى بر امّت اسلام مى‌باشد، چنان که حضرت رسول اکرم(ص) در این رابطه می‌فرماید «خداوند شب قدر را به امّت من بخشیده، واحدى از امّت‌هاى پیشین از این موهبت برخوردار نبودند».

این کارشناس دینی عنوان داشت: در دین اسلام دربار‌ه‌ اهمیت و عظمت شب قدر مطالب زیادی وارد شده و از طرف پیشوایان دینی برای این‌شب که بنا به قول مشهور، یکی از شب‌های نوزدهم یا بیست‌ویکم و یا بیست‌وسوم ماه رمضان است، عبادت‌ها و دستورات خاصی به ما رسیده است.

وی با اشاره به این‌که مقدّرات ما برای یک‌سال آینده در شب قدر معین می‌شود، تصریح کرد:‌ شب قدر، شبی است که خداوند متعال، مقدّرات یک ساله‌ی ما را در مورد همه‌ احوال زندگی و مرگ، معین می‌کند و البته در کنار آن، إن‌شاءالله آثار و برکات خوبی هم از حضور در محافل دینی، طی این شب‌ها برای ما حاصل می‌شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha