جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، یکی از ملاک های اصلی تشخیص اوضاع را عزیز شدن دین در جامعه ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: بندگان خدا دارای حق  و تکالیفی هستند؛‌در همین زمینه مولای متقلیان حق والی و زمامداران را بالاترین حقی دانستند که خداوند برای بندگان وضع کرده است؛ در واقع حقوق و تکالف مردم و زمامداران متقال است.

ایشان افزود: حاکم و زمامدار، زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که انسان صالحی باشد و زمینه رشد انسانها را به سمت سعادت فراهم کند؛ یکی از دلایل تاثیرات بیشتر زمامداران نسبت به والدین به مردم، غیرمحدود بودن این تاثیرگذاری است.

استاد حوزه با اشاره به وجوب همگرایی اجتماعی در تکامل انسان ها بر اساس تقدیر الهی تصریح کرد: زمینه رشد انسان ها با تکامل و همدلی آنها بیشتر می شود؛ به همین دلیل است خداوند بر مسلمانان مقدر کرده است که خیر یکدیگر را بخواهند؛ مصافحه از راهکارهای تقویت همدلی است ولی گویا برخی شیعیان این گونه دستورات به آنها نرسیده است؛ مثلا در روایات آمده است که در یک مصافحه هر کسی که طرف مقابل را بیشتر دوست داشته باشد 99 رحمت بیشتر از طرف مقابل بهره و پاداش می بیند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که بسیاری به قواعد اسلامی به عنوان یک روی سکه نگاه می کنند، گفت: اسلام دین رحمت است اما دین اشداه علی الکفار هم هست و هر دو را باید باهم در نظر گرفت و همین اسلام بیان کرده است که با دشمنی که خون مسلمانان را ریخته است باید سرسخت بود و به همین دلیل تولی و تبری را در کنار هم آورده است.

ایشان یادآورشد: اسلام دین رحمت است و خدا از هر مهربانی مهربان تر است اما در جای عقوبت هم انسان را توبیخ می کند؛ مثلا، اینکه ما هیچگاه با آمریکا دوستی نخواهیم داشت مگر این که رفتار مستکبرانه خود را تغییر دهند؛ به همین دلیل است بیان می کنیم که مرزها باید مشخص بوده و با دوستان باید با رحمت و مروت برخورد کرد و با دشمنان در عمل مدارا و در موضع گیری باید قاطع بود.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: ایمان به خدا ملاک خودی بودن است و باید کسانی را که به خدا ایمان دارند را دوست داشت؛ به همین دلیل اگر این افراد گناهکار هم باشند نباید آنها را طرد کرد ولی نباید به گناه او نیز لبخند زد.

ایشان گفت: مهربانی در راه هدایت بسیار کارگر است حتی بسیاری از کفار نیز به واسطه مهربانی یک مومن به سمت دین گرایش پیدا کردند؛ ولی در مقابل گناه باید چهره در هم کشید و با گناه مخالفت کرد؛ رحمتی بودن اسلام به معنی دوستی با کفار و بدکاران نیست؛ باید از مرزها مراقبت کرد و مراقب نفوذ دشمن بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بیان کرد: یکی از کارکردهای زمادار صالح افزایش الفت میان جامعه است و در این مسیر می تواند از قوانین کمک بگیرد؛ حاکم باید رفتاری داشته باشد که عزت را به دین تقدیم دارد؛  مهم ترین اثر دین در مسوول فرهنگی ظاهر می شود، برای فهمیدن عزیز بودن دین در جامعه باید بررسی کرد آیا مردم برای دین ارزش قائل هستند  و بر اساس آن عمل می کنند یا خیر.

آیت الله مصباح یزدی عزیزتر شدن دین را نشانه ای بهتر شدن یا بدتر شدن اوضاع نسبت به گذشته ذکر کرد و گفت: باید توجه داشت، اگر دین عزیزتر شده باید نشان دهد که والی خوب بوده است، اگر حاکم درست به وظیفه خود عمل کند دین عزت پیدا می کند و کسی که رعایت ارزش های دینی می کند نزد مردم محترم می شود.

ایشان تصریح کرد: این نشانه خوبی نیست که در یک جامعه کسی با کمال ادب امربه معروف کند ولی به او توهین شود؛ اگر کسی می خواهد نزد خداوند عزیز شود باید این اصول را رعایت کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha