جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدباقر خراسانی

حوزه/ مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در نمایشگاه قرآن گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی با تشکیل گروه های مختلف علمی به منظور تبادل نظر در علوم عقلی و نقلی به دور از تعصبات، به دنبال تولید علم دینی است.

محمدباقر خراسانی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اظهارداشت: مجمع عالی حکمت اسلامی پیرو دیداری شکل گرفت که در زمستان سال 1382 جمعی از اساتید و فضلای علوم عقلی حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری داشتند.

وی افزود: در این دیدار گفت‌وگوهای خاصی انجام و پیشنهاداتی مطرح شد و مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که انجمن و یا مجمعی برای فلسفه یا فلسفه گرایان یا باشگاهی برای آنان تشکیل شود.

خراسانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند « مرکزیت فلسفه باید قم باشد»، بیان داشت: بعد از این دیدار جمعی از اساتید که در جلسه حاضر بودند و این دغدغه را داشتند که منویات مقام معظم رهبری را اجرایی کنند، دورهم نشستند و طرح و پیش نویسی را آماده کردند و بنا را بر این گذاشتند که یک مجمع تحت عنوان «مجمع عالی حکمت اسلامی» شکل بگیرد، لذا اساسنامه‌ای را طرح کردند و در اساسنامه پیشنهاد شد اگر قرار است کار بر اساس یک قوام اصلی صورت بگیرد و ماهیت اصلی فلسفه اسلامی بودن خود را حفظ کند، بهتر است که تحت اشراف و نظارت سه تن از اساتید بزرگوار باشد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: آیات عظام جوادی آملی و سبحانی و آیت‌الله مصباح یزدی پیشنهاد شدند، با این بزرگواران صحبت شد و قبول کردند و در اساسنامه این موضوع آمده که کل فرآیند مجمع باید زیر نظر این سه بزرگوار صورت بگیرد.

وی افزود: کار بعدی که انجام شد این بود که این ناظران معظم، امکان این را نداشتند که به طور مستقیم تمام این فرآیند را بررسی کنند، بنابراین قرار شد تا این بزرگواران، 10 نفر را به عنوان هیئت موسس مشخص کنند. در مرحله بعد عضو گیری مجمع شروع شد و ما بر اساس اساسنامه، سه نوع عضو پیوسته، وابسته و افتخاری داریم.

خراسانی گفت: اعضای پیوسته کسانی هستند که دارای مدرک سطح 4 حوزه یا دکترای دانشگاهی در رشته‌‌های مرتبط با علوم عقلی بوده و یا مشغول تدریس و تألیف در این زمینه باشند. حدود 60 نفر از همان ابتدا به عنوان عضو پیوسته مجمع انتخاب شدند و اکنون بیش از 145 عضو پیوسته در مجمع عالی حکمت اسلامی داریم.

وی بیان داشت: در اوایل سال 84 اولین مجمع عمومی برگزار شد که اولین هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب شدند. کار بسیار جدیدی که در اساسنامه مجمع تدارک دیده شد این است که برای اینکه کار از هدف اصلی جدا نشود، باید در هیئت مدیره که 9 نفر هستند، 5 نفر الزاما از هیئت موسس باشند.

وی افزود: این مجمع دارای اساسنامه ای است که چهار هدف را برای این مرکز ذکر کرده و این اهداف با 19 وظیفه همراه شده است که برای رسیدن به آنها، 9 گروه تخصصی ایجاد شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: این گروهها با ایجادفضایی برای تبادل‌نظر علمی در علوم عقلی و نقلی به دور از تعصبان به دنبال تولید علم دینی هستند.

وی با ذکر این مطلب که تاکنون 838 جلسه علمی توسط این گروه ها برگزار شده است گفت: از فعالیتهای این مجمع می ‏توان به برگزاری 15 دوره آموزش کوتاه‌ مدت و 9 دوره آموزش بلندمدت و چهار دوره کلاس‌های آموزش پژوهشی در زمینه تربیت محقق اشاره کرد.

وی اظهارکرد: مجمع عالی حکمت اسلامی اقدام به گردهمایی سالیانه می‌کند و تاکنون هشت دوره این گردهمایی را برگزار کرده است که در یکی از این همایش ها از آیت‌الله حسن‌زاده آملی تجلیل به‌ عمل‌ آمد.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه تخصصی علوم عقلی در این مجمع اظهارکرد: افتتاح این کتابخانه با استقبال گسترده علاقه مندان به این علوم همراه بود؛ در همین راستا 13 هزار عنوان کتاب و 10 هزار مقاله علوم عقلی در کتابخانه تخصصی علوم عقلی در این کتابخانه قراردادشده است.

خراسانی اظهارداشت: از دیگر واحدهایی که این مجمع راه اندازی کرده می توان به واحد مشاوره علمی با حضور اساتید علوم عقلی اشاره کرد که به شکل حضوری، تلفنی و اینترنتی به پژوهشگران مشاوره می دهد که در همین زمینه تاکنون 540 جلسه مشاوره اغلب حضوری در این رابطه برگزار شده است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب و بزرگان بر اهمیت آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان تاکید داشتهاند؛ به همین دلیل کارگروه آموزش حکمت به کودکان در مجمع عالی حکمت اسلامی راه‌اندازی شده و این کارگروه تاکنون چندین جلسه و هم‌اندیشی را برگزار کرده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشابه به انتشار فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی تصریح کرد: تاکنون هشت شماره این فصلنامه منتشر شده است؛ از دیگر منشورات این مجمع می توان به خبرنامه علمی حکمت اسلامی اشاره کرد.

وی گفت: از سال 93  واحد انتشارات مجمع کار خود را آغاز کرد و تاکنون 17 عنوان کتاب را منتشر کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد کتاب‌های انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی به 30 عنوان برسد.

وی از تولید 770 عنوان محصول صوتی تصویری در واحد رسانه ای این مرکز خبرداد و عنوان کرد: از دیگر برنامه های مجمع می توان به تلاش در جهت تاسیس شعبی در سراسر کشور است که در همین راستا شعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 93 تأسیس شد و این شعبه نیز  66 عضو دارد، همچنین شعبه اصفهان این مجمع با تأکیدات آیت‌الله مظاهری در سال 94 افتتاح شد و شعبه شیراز مجمع عالی حکمت اسلامی هم فعالیت‌های علمی خودش را آغاز کرده است.

خراسانی یادآورشد: با توجه به اینکه 24 آبان ماه سالگرد ارتحال علامه طباطبایی است و مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه‌هایی را برای تجلیل از شخصیت این عالم برجسته علوم عقلی تدارک دیده است؛ شاگردان علامه طباطبایی اکنون بحث حکمت اسلامی را در سطح حوزه‌ها دنبال می‌کنند و مجمع عالی حکمت اسلامی 10 برنامه را برای تجلیل از این عالم برجسته درنظرگرفته است که هشت برنامه آن در شهر قم برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از بودجه‌های فرهنگی کشور کمک‌هایی به این مجمع می‌شود، اما مجمع عالی حکمت اسلامی با کمترین امکانات فعالیت‌های زیادی را در سطح کشور انجام داده است و شعب استانی  مجمع معمولاً از امکانات مادی و معنوی خود استان‌ها برای فعالیت خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha