جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه در نهج البلاغه به بیان مبانی مختلف زندگی پرداخته شده است، گفتند: همه افراد به خصوص جوانان، افراد تحصیل کرده، صداوسیما و همه کسانی که در مسائل فرهنگی فعالیت دارند به نهج البلاغه اهمیت دهند و سعی کنند مبانی آن در زندگی فردی و اجتماعی اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه این ایام فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر با سیره امیرالمومنین(ع) است، اظهار داشتند: یکی از مسیرهای آشنایی با مقام والای امیرمومنان(ع)، مطالعه نهج البلاغه است.

ایشان با اشاره به اینکه نهج البلاغه شامل 241 خطبه، 79 نامه و 480 کلمه قصار است، تصریح کردند: نهج البلاغه گنجینه فوق العاده گران بهاست؛ هرچه انسان به آن نزدیک تر می شود به عظمت مقام علی(ع) آشناتر می شود؛ بعد از پیامبراکرم(ص)، احدی کلماتی مثل حضرت علی(ع) در نهج البلاغه ندارد، نه تنها مثل او ندارد بلکه یک صدم آن را هم دیگران ندارند.

*بالاتر از خطبه امیرالمومنین(ع) در بیان مباحث عرفانی و توحیدی وجود ندارد

معظم له با بیان اینکه یک انسان نمی تواند چندین تخصص را در آن واحد در حد اعلی داشته باشد، ابراز داشتند: مطالعه نهج البلاغه نشان می دهد امیرمومنان(ع) در همه رشته ها تخصص داشت؛ خطبه اشباح در حد اعلای از نظر مباحث عرفانی و توحیدی است و هنگامی که انسان آن را مشاهده می کند، به این نتیجه می رسد بالاتر از آن نمی تواند پیدا کند.

این مرجع تقلید با اشاره به مبانی کشورداری در نهج البلاغه، اظهار داشتند: حضرت علی(ع) یک کشوردار به تمام معناست؛ بعد از 1400 سال همچنان نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر کاملا نو است؛ این نامه به زبان های مختلف ترجمه شده و حتی در سازمان ملل هم مورد توجه قرار گرفته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مبانی نظامی در نهج البلاغه، تصریح کردند: امیرالمومنین(ع) در مقام فرماندهی لشکر به بیان فنون نظامی و دستورات جهاد به لشکریان برای پیروزی بر دشمنان پرداخته است.

*بالاتر از خطبه متقین امیرالمومنین(ع) در بیان اخلاق انسانی وجود ندارد  

ایشان با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در مقام استاد اخلاق به بیان دقیق فضایل اخلاقی پرداخته است، ابراز داشتند: حضرت علی(ع) در خطبه همام(متقین) به بیان تمام فضایل اخلاقی در 110 ماده پرداخته اند؛ مطالعه این خطبه نشان می دهد در اخلاق انسانی چیزی بالاتر از آن نداریم.

معظم له با بیان اینکه مبانی مختلف زندگی در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) وجود دارد، گفتند: هنگامی که علاء بن زیاد از شخصیت های برجسته و یاران امیرمومنان بیمار شد، حضرت علی(ع) به عیادت وی رفتند؛ او دارای منزل وسیعی بود، حضرت بعد از انجام آداب مقدماتی عیادت فرمودند منزل به این وسیعی برای چه می خواهی، در شهری که نیازمندان و فقیران کوچه نشین هستند؛ و در ادامه حضرت تصریح کردند اگر این منزل تو پناهگاهی برای نیازمندان و افراد بی پناه باشد مانعی ندارد.

*ثروت در خدمت جامعه عیب نیست

این مرجع تقلید با اشاره به گفته بعضی افراد جامعه مبنی بر اینکه هر کسی ثروتمند شد انسان منحرفی است، اظهار داشتند: امیرمومنان(ع) می فرماید اگر ثروت در اختیار جامعه، تولید و اشتغال باشد و فرد ثروتمند بینوایان را نوا دهد، یتیمان را سرپرستی، زندانیان بی گناه را آزاد و جهیزیه برای افراد نیازمند فراهم کند چه عیبی دارد ثروت زیادی داشته باشد.    

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: عاصم بن زیاد برادر علاء بن زیاد دچار تفریط شده بود و ترک دنیا کرده بود، حضرت علی(ع) خطاب به او فرمود شیطان بر تو مسلط شده، چرا خانواده و کار خود را رها کردی و ادعای زهد می کنی، این برنامه اسلام نیست، اگر به خودت رحم نمی کنی چرا به خانواده رحم نمی کنی.

*نهج البلاغه ترسیم کننده زندگی معتدل است

ایشان تصریح کردند: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، زندگی معتدل و بدون از افراط و تفریط را نشان داده اند.

معظم له همچنین به یکی دیگر از عیادت های امیرالمومنین(ع) اشاره کردند و گفتند: حضرت علی(ع) هنگامی که به عیادت یکی از دوستان خود رفتند، برای دلداری دادن به او گفتند، خداوند سه امتیاز برای بیماران در نظر گرفته است؛ فرد بیمار یاد خدا می کند، دعای او در هنگام بیماری مستجاب است و گناهانش همچون برگ درختان در پاییز می ریزد.

این مرجع تقلید افزودند: گاهی انسان در هنگام سلامتی از یاد خدا غافل می شود اما به محض اینکه بیمار شد، حتی اگر اهل دین و مذهب هم نباشد، صدای یالله او بلند می شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان با تاکید مجدد بر اینکه در نهج البلاغه به بیان مبانی مختلف زندگی پرداخته شده است، خاطرنشان کردند: همه افراد به خصوص جوانان، افراد تحصیل کرده، صداوسیما و همه کسانی که در مسائل فرهنگی فعالیت دارند به نهج البلاغه اهمیت دهند و سعی کنند مبانی آن در زندگی فردی و اجتماعی اجرایی شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha