پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 کنفرانس سیره عملی و رفتاری امام خمینی(ره)

حوزه/ مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان اسلام، عارف واصل، حضرت آیت الله امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در روز یکشنبه ۴ ژوئن ۲۰۱۷ در مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جمع کثیری از مسلمانان و شخصیت های علمی فرهنگی از ملیت های مختلف آلمانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان اسلام، عارف واصل، حضرت آیت الله امام خمینی در روز یکشنبه 4 ژوئن 2017 در مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جمع کثیری از مسلمانان و شخصیت های علمی فرهنگی از ملیت های مختلف آلمانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی برگزار شد.

در این همایش که با عنوان « سیره عملی و رفتاری امام خمینی(ره)» برگزار شد، سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام خمینی(ره) پرداخته و سخنانی را در این زمینه ایراد نمودند که همزمان به زبانهای ترکی، آلمانی و عربی نیز ترجمه می گردید.

امام خمینی(ره) اسلام ناب را احیا کرد

یکی از سخنرانان این همایش حجت الاسلام و المسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بودند. وی در ابتدا ضمن تشکر و قدردانی از حضور پر شور همه شرکت کنندگان، بالاخص روحانیون محترم، از امام خمینی (ره) به عنوان شخصیتی فراتاریخی یادکرده و افزود: امام شخصیتی فرامنطقی و فرامنطقه ای و فراتاریخی است. در دنیا هر کسی که ندای عدالت و آزادی سر بدهد مورد اجابت قرار می گیرد. امام الگوی کاملی برای مسلمانان و نیز غیر مسلمانان است چرا که ایشان یک احیاگر و یک مصلح بود. به برکت حرکت عظیم امام (ره) دنیا در مورد حقیقت دین بازنگری می کند و امروزه در بزرگترین مراکز آکادمی و دانشگاهی در کشورهای مختلف دنیا مطالعات جدی آغاز شده است تا گوهر دین شناخته شود.

وی گفت:‌امام خمینی (ره) در  صدد ترویج اسلام ناب است اسلامی که با اسلام غیر ناب خیلی متفاوت است؛ اسلام ناب که امام مطرح می کند از این جهت است که برخی تلاش کردند اسلام را با تمایلات نفسانی خود تفسیر کتتد مانند  اسلام اموی و عباسی که اسلام قدرت طلبانه و دنیا محورانه است و متفاوت است با اسلام علوی که عقلانیت پذیر ، عدالت محور و معنویت گراست. در روایات آمده است که زمانه ای می رسد که از اسلام فقط نامش و از قرآن فقط خطش باقی می ماند . « سيأتي علیکم لا يبقى من الاسلام الا اسمه ومن القران الا رسمه» و در جای دیگر می فرمایند: « سیاتی علیکم زمان یکفا فیه الاسلام کما یکفا الاناء بما فیه» قرآن فقط در مجالس ختم خوانده می شود و زینت مجالس می شود بدون آن که برای هدایت، رشد، تعالی و تکامل از آن بهره جویند.اسلامی را که امام مطرح می کند، اسلام کتاب و سنت بود. در مورد آیات قرآن نباید گزینشی عمل شود. . سنت پیامبر به طور صحیح و دقیق  باید شناخته و عمل شود. معنویت باید در متن جامعه و زندگی مردم باشد.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ابراز داشت: اسلام ناب یعنی اسلام علم و معرفت، اسلام تدیّن و دین باوری، اسلام عدالت محور، اسلام عقلانیت، اسلام دنیا و آخرت، اسلام فرد و جامعه، اسلام سیاسی (به معنای اصلاح امور بشری)، اسلام نجات بخش از ظلمها و ستم ها، اسلامی که مسلمانان با هم وحدت داشته باشند. اسلام ناب مخالف و در برابر اسلام خرافه و بدعت،  اسلام اسارت و ذلت است. بسیاری از کشورهای اسلامی، مسلمان هستند ولی اسیر قدرت های استعمارگر هستند. اسلام ناب، مخالف اسلام عزلت و گوشه نشینی و انزوا است و مخالف اسلام تحجر و غفلت، اسلام بی بندوباری و اباحی گری، اسلام بی تفاوت و غیرفعال، اسلام تشریفاتی و بی خاصیت، اسلام بازیچه در دست قدرت ها می باشد .امام خمینی (ره) به عنوان یک مصلح و احیا گر این حقیقت را احیا کرد و دم مسیحایی ایشان دنیا را متحول نمود.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با طرح این سوال که  « امام چگونه به این جایگاه و مقام رسید؟ » اظهار داشت: اینکه امام (ره) به این جایگاه و مقام رسید و سیره عملی و رفتاری او الگوی جامع در حیات و زندگی برای مسلمانان گردید، به آن جهت است که او با توجه به اصالت ایمانی و عمل هر آنچه که مربوط به تثبیت و تقویت باورها بود به آن پایبند و ملتزم بود و به آن عمل می کرد و به یک جامعیت رفتاری نائل شد چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی .

امام خمینی، یک الگوی واقعی برای حیات دینی و ایمانی است

رئیس احادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه ادامه داد:‌امام خمینی در حقیقت یک الگوی واقعی برای یک نوع حیات دینی و ایمانی است و سیره پیغمبر را به شکل عملی در زندگی و حیات خود محقق ساخت. امام از آن جهت که یک حکیم بود، توانست با حکمت عملی به مقامات والایی دست یابد و از ان جهت که عالم اخلاق بود، در اخلاق عملی آراسته به تمام فضائل اخلاقی بود و توانست به معنای واقعی کلمه مراحل تخلیه، تحلیه، تجلیه و فناء حق را طی نماید و مهذّب بود و بی شک او از صاحب نظران در عرفان نظری بود و در عرفان عملی به اعتراف بزرگان عارفی واصل بود و به شهود قلبی رسیده بود و همواره عالم را در محضر خدا می دیدو جلوه های خداوند را مشاهده می کرد. مشاهده جلوه های حق  به انسان عارف قدرت می دهد. این که در مقابل بزرگ ترین قدرتها می گوید آنها هیچ غلطی نمی توانند بکنند شاهدی بر این مدّعاست . در منطق نیز هم با معیارهای درست اندیشیدین و هم با ملاک های صحیح عمل کردن آشنا بود .چه اینکه در حوزه تربیتی عظیم قرآن نیز ایشان صاحب نظر و عامل بود و خلق و ادبش قرآنی بود. او به عنوان یک فقیه نیز به بایسته های در حوزه عملی با اجتهاد اشراف داشت و همه این حوزه های اخلاقی، عرفانی و حکمت، منطق عملی و شناحت احکام از او شخصیتی جامع و کامل ساخت.

وی اظهار داشت: امام این سیر را در همان سنین جوانی طی می کند و به گونه ای این مراحل طی می شود که او قدم به قدم، خود را با آموزه های دینی تربیت می نماید. او جلوه ای از سیره عملی پیامبر (ص) بود. امام در این تربیت به جایگاهی می رسد که هر چه غیر خدا به سمت امام رو می آورد از آن فاصله می گرفت. برخی وقتی به قدرت می رسند، مستبد و دیکتاتور می شوند. با ثروت به دنبال لذت محوری می روند. برخی با شهرت، نابود می شوند. اما برای امام فرقی نمی کند که 10 نفر پشت او نماز بخوانند و یا میلیون ها نفر به استقبال او بیایند، برای او مساوی بود. امام دنیا، قدرت و ثروت را که به سوی او روی آورده بود اسیر خود کرد نه اینکه خودش اسیر آنها شود. امام کسی بود که به استخدام دنیا درنیامد بلکه دنیا را به خدمت گرفت .البته همه باید اعتراف کنیم که شناخت امام بسیار مشکل  و بلکه با جامعیتی که او داراست غیر ممکن است. لذا تاکنون پس از 28 سال به بخشی از ابعاد شخصیت ایشان رسیده ایم. اگر چه خیلی ها نخواستند عظمت و بزرگی او را باور کنند امّا « وَاللَّـهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ »

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خویش به سخنان برخی از اندیشمندان در رابطه با شخصیت و جایگاه حضرت امام خمینی (ره) اشاره نموده و افزودند: سید صدر الدین صدر از اندیشمندان مسلمان لبنانی در رابطه با شخصیت حضرت امام خمینی (ره) می گوید: « امام خمینی آغازگر عصر تازه ای در تاریخ اسلام و زندگی مسلمانان است از ویژگیهای این عصر هم می توان غور و تعمق مسلمانان نسبت به اسلام را بر شمرد و هم جهانی شدن حیات سیاسی اسلام را».   کشیش یونانی موستاکیس: او دست خدا روی زمین بود . محمدحسنین هیکل، نویسنده و روزنامه نگار معروف جهان عرب: « او هدیه آسمانی و ملکوتی برای خاکیان بود و در جای دیگر می گوید:  گویی شخصیتی از شخصیتهای آزمون بزرگ صدر اسلام با معجزه ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل بیت سپاه علی را رهبری کند» و « او همچون گلوله ای بود که از صدر اسلام شلیک شده و بر قلب قرن بیستم نشست.

وی در ادامه به تشریح ابعاد مختلف شخصیت و ویژگیهای بارز حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: از ویژگیهای بارز حضرت امام (ره) عزت نفس و بلند همتی ایشان بود که بدون بندگی و سیر ملکوتی تحقق پیدا نمی کرد. در هیچ جا اجازه نمی داد به این عزّت لطمه وارد شود. در کویت اجازه نداد پس از مخالفت ورود امام به آن کشور با مستولین صحبت شود تا راهی پیدا شود برای اینکه امام وارد کشور گردد. لذا می فرمود می رویم و خدا با ماست . چه اینکه آیه شریفه از زبان پیامبر (ص) می فرماید: « ان الله معنا»

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: امام می خواهد کار موسایی کند و کاخ فرعونیان را فرو بنشاند. او مهربان بود، هم برای خانواده و هم برای جامعه. « وبالمومنین رؤوف رحیم» در زمان بمب باران فرمود اگر همه پناهگاه دارند من هم می روم و به امّت خود عشق می ورزید. حلم و صبر زیاد داشت. حتی پس از شهادت آقا مصطفی در عمل حلم و صبر را به نمایش گذاشت. با همه بی مهری هایی که به آن بزرگمرد انجام گرفت، برای خدا صبر نمود و با شرح صدر در برابر همه مصائب و مشکلات ایستادگی کرد. اهل نماز و تهجد بود. در پایان عمر نیز با اینکه می توانست که نشسته نماز بخواند امّا با همه سختی و دشواری به خاطر عشق خدا و حیای الهی ایستاده نماز می خواند. اهل قرآن بود و می فرمود قرآن نامه محبوب است و به تلاوت قرآن عشق می ورزید. جامع صفات اضداد بود. علم و عمل. برخی عالم اند ولی عمل ندارند. جمع بین اخلاق و عرفان و حماسه، بین جاذبه و دافعه. جمع بین محبت و نفرت، جمع بین عقلانیت و حماسه، شور انقلابی و عقلانیت، جمع بین زهد و آراستگی، جمع بین انضباط اخلاقی و لطافت روحی، جمع بین ریزبینی و بلند اندیشی. اهل نظم بود. اهل برنامه بود.

نظر علامه جعفری در مورد امام (ره)

وی گفت:‌علامه جعفری در مورد امام فرمود امام چند ویژگی داشت. 1ـ علاقه شدید به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) 2ـ اهمیت به نظم در زندگی  3ـ شادابی و بی پیرایگی 4. اسوه اقتدار شخصیت و نستوی

در پایان سروده آن پرچمدار هدایت و عرفان را جهت اظهار ارادت به آن رهبر نستوه تقدیم می نمایم

عاشقم عاشق و جز وصل تو درمانش نیست     کیست کاین آتش افروخته در جانش نیست

جزتودرمحفل دلسوخته گان ذکری نیست    این حدیثی است که آغازش وپایانی نیست

راز دل را نتوان پیش کسی باز نمود       جزبردوست که خود حاضروپنهانش نیست

باکه گویم که به جز دوست نبیند هرگز      آنکه اندیشه ودیدار به فرمانش نیست

گوشه چشم گشا بر من مسکین بنگر      نازکم کن که دراین بادیه سامانش نیست

سرخم بازکن و ساغر لبریزم ده              که به جز تو سر پیمانه وپیمانش نیست

نتوان بست زبانش ز پریشان گویی       آنکه در سینه به جز قلب پریشانش نیست

پاره کن دفترو بشکن قلم و دم در بند     که کسی نیست که سر گشنه و حیرانش نیست

در جای دیگر فرمود:

پـــــــرده برگيـــر كه من يار توام        عــاشقم، عاشق رخسار توام

عشوه كن، نـــاز نما، لب بگشا         جــــان من، عاشق گفتار توام

بــــــــر ســـر بستر من پا بگذار         مــــــنِ دل‏سوخته، بيمار توام

بـــا وصــــالت ز دلم عقده گشا         جـــــلوه‏اى كن كه گرفتار توام

عـــــاشقى سر به گريبانم، من         مستم و مــــرده ديــــدار توام

گر كُشى يا بنوازى، اى دوست          عــــاشقــــــم، يار وفادار توام

هــــر كه بينيم، خريدار تو است         مـــــن خريــــــــدارِ خريدارِ توام

 حجت الاسلام شیرازی: از ویژگی بارز امام (ره) ایمان و استقامت در راه خدا است

یکی دیگر از سخنرانان این همایش حجت الاسلام والمسلمین سید صادق موسوی شیرازی از یاران و همراهان امام خمینی (ره) در ایران، نجف و فرانسه بودند. وی در بخشی از سخنان خویش با اشاره به آیه « آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ » یکی از ویژگیهای بارز حضرت امام خمینی (ره) را ایمان و استقامت در راه خدا بیان نموده و افزودند: در آیه 285 سوره مبارکه بقره خداوند یکی از ویژگیهای پیامبر (ص) را ایمان و پایبندی به آنچه از سوی خدا نازل شده است بیان می کند. پیامبر اکرم (ص) به عنوان رهبر امت و جامعه برای خود ویژگی و برتری خاصی قائل نبود و گاهی اینقدر خود را به زحمت می انداخت که آیه « مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ» نازل گردید. نمونه دوم حضرت امام علی (ع) است که می فرمایند: من هیچ چیزی از شما نخواستم مگر اینکه خودم قبل از شما به آن پایبند بودم. این ویژگی معمولا در مکاتب الهی است و در مکاتب دیگر رهبران برای خود جایگاه و برتری خاصی قائل بوده اند.

وی گفت: یکی از ویژگی بارز حضرت امام خمینی (ره) نیز ایمان و باور به راه و نهضت انقلاب اسلامی بود. ایشان همواره در طول زندگی چه در نهضت قبل از انقلاب، تبعید در نجف، اقامت در فرانسه و نیز دوران پیروزی انقلاب ثابت قدم بودند و « امن الرسول» در لحظه لحظه زندگی امام به چشم می خورد . امام (ره) وقتی وارد نجف شدند جمعیت عظیمی به استقبال امام آمده بودند ولی ایشان در بدو ورود با کمال تواضع وارد حرم حضرت امام علی (ع) شدند، نماز خواند و زیارت کردند و در طول 15 سال اقامت در نجف همواره استقامت و ثبات در راه داشتند. وقتی امام (ره) از پاریس به ایران بازگشتند، شکوه پیروزی انقلاب، امام را از پایبندی به اصول اخلاقی و احترام به برادر بزرگتر غافل نکرد و ایشان به برادر بزرگتر خود فرمودند بفرمایید جلو و من پشت سر شما حرکت می کنم.

حجت الاسلام عالی: از خصوصیات بارز  امام (ره) غیرت دینی بود که ثمره ایمان است

از دیگر سخنرانان این همایش حجت الاسلام والمسلین عالی از اساتید حوزه و دانشگاه و عضو مؤسس مرکز جامع علوم اسلامی قم بودند. ایشان در بخشی از سخنان خویش یکی از خصوصیات بارز شخصیت حضرت امام خمینی (ره) را « غیرت دینی» بیان نموده و افزودند: اولین کسی که غیور است خداوند است. « ان الله غیور و یحب الغیرة» غیرت را می توان به طور کلی به سه دسته تقسیم نمود: 1. غیرت ملی که انسان نسبت به حفظ ارزشها و افتخارات ملی و خاکش تعصب داشته باشد. 2. غیرت ناموسی که انسان نسبت به ناموس خود غیرت داشته باشد و از آن دفاع کند و البته مسلمان باید نسبت به دفاع از حریم و ناموس دیگران هم غیرت داشته باشد. 3. غیرت دینی که انسان نسبت به حفظ دین و محرمات و مقدسات خدا غیرت داشته باشد و البته حقوق مردم هم از نوامیس خداوند به شمار می رود.

وی گفت: یکی از ویژگیهای مهم شخصیت حضرت امام خمینی (ره) از همان دوران جوانی غیرت دینی بود که این غیرت ثمره ایمان است . امام در قم زمانیکه مشغول تدریس بودند کتابی منتشر گردید که بر علیه دعا و مفاتیح و .. بود و امام (ره) در جواب این کتاب، کتابی به نام « کشف الاسرار» نوشتند. امام (ره) بر علیه جریان کاپیتولاسیون در ایران در قم سخنرانی نموده و بر علیه استبداد فریاد زدند. انقلاب اسلام ایران محصول « غیرت دینی » امام (ره) بود. امام (ره) با وجود مهربانی و عطوفت در آنجایی که مسئله دفاع از دین خدا و احکام الهی بود، محکم و غیرتمند ایستادگی می کرد.

دکتر احمد آریس: امام خمینی(ره) یک مرجع و عارف بزرگ بود

از دیگر سخنرانان این همایش آقای دکتر احمد آریس، از اساتید دانشگاه بودند. ایشان در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر برای دعوت شدن در این مراسم، از امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع و عارف بزرگ یاد نموده و اظهار داشتند: من یک مسلمان آلمانی هستم و در آلمان تحصیلات داشته ام و در بخش دیالوگ تخصص دارم. متاسفانه در اروپا خیلی از مردم فقط با بعد سیاسی شخصیت امام به عنوان یک انقلابگر آشنا هستند و با ابعاد علمی و معنوی ایشان آشنایی ندارند.

وی ابراز داشت: امام خمینی(ره)  یک مرجع دینی بود و برخی از مراجع فراتر از مرزهای یک کشور مقلد دینی دارند . امام خمینی(ره) در ابتدا به عنوان یک روحانی معنوی و مذهبی برای شیعیان نقش ایفا کرد و بعداً جایگاه سیاسی و اجتماعی ایشان نمایان شد. از نظر یک مرجع دینی جدا کردن دین از سیاست غیر ممکن است و لذا امام خمینی باید در فضای اجتماعی و سیاسی نیز حضور پیدا می­کرد.

آریا آوانلو: زهد، ساده زیستی و تواضع امام  موجب محبوبیت ایشان شد

سخنران دیگر این مراسم آقای آریا آوانلو نماینده جوانان آلمانی زبان غرب آلمان بود. وی یکی از ویژگیهای شخصیت حضرت امام (ره) را تواضع و فروتنی بیان نموده و اظهار داشت: یکی از علل موفقیت امام و اینکه ایشان محبوب دلها شدند، زهد، ساده زیستی و تواضع ایشان بود. امام خمینی (ره) خود را از مردم و ملت می دانست و ارتباط ایشان با مردم همیشه برقرار بود حتی در مواقعی که در زندان و یا تبعید بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha