جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم الگوگیری از سیره امیرالمومنین(ع) تاکید و خاطرنشان کردند: حضرت علی(ع) از ابتدا تا انتهای عمر خود در راه خدا قدم زد و کوچک ترین خلافی از ایشان دیده نشد؛ سخنان و سبک زندگی امیرمومنان(ع) راهگشای ما و بشریت است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه شب های قدر دارای اعمالی است، اظهار داشتند: مردم عزیز ان شاء الله نسبت به اقامه دورکعت نماز شب قدر که در آن، بعد از قرائت سوره حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود، توجه داشته باشند.

ایشان با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه هرگز زمين از حجت الهی خالی نيست ،خواه پنهان باشند و يا آشکار، ابراز داشتند: حجت های خدا دو گونه است، گاهی آشکار است مانند یازده امام معصوم(ع) و گاهی حجت پنهان است همچون حضرت مهدی(عج)، زیرا خلاق متعال برای مقامی، مکانی و شرایطی ایشان را حفظ کرده است؛ بنابراین لازم نیست حجت همیشه در میان مردم باشد، این بستگی به شرایط دارد که ایجاب می کند گاهی حجت آشکار یا پنهان باشد.

معظم له با بیان اینکه در قرآن کریم به فعالیت و انجام وظایف حجت پنهان خدا بر روی زمین اشاره شده است، تصریح کردند: حضرت موسی با آن فردی که در روایات از ایشان به عنوان حضرت خضر یاد می شود، ملاقات می کند و او به امر خدا کارهایی انجام می دهد که برای موسی(ع) شگفت آور بود؛ این مسئله نشان می دهد او در زمان حضرت موسی(ع)، ولیّ خدا بوده و کارهایی به نفع بشریت انجام می داده که حتی موسی(ع) هم او را نمی شناخت.

این مرجع تقلید تصریح کردند: درباره حضرت ولیعصر(عج) هم همین مسئله صدق دارد؛ ایشان اگرچه اکنون از نظر ما پنهان است اما آنچنان نیست که به وظایف ولایت خود عمل نکند؛ حضرت مهدی(ع) به وظایف خود عمل می کند و ما اطلاع نداریم.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به داستان همراهی حضرت موسی(ع) با حضرت خضر(ع) در قرآن کریم اشاره داشتند و افزودند: حضرت موسی هنگامی که با حضرت خضر مواجه شد به او گفت می خواهم با شما همسفر و از علوم بهره بگیرم، حضرت خضر دارای علم لدنی بود و در پاسخ به درخواست موسی(ع) گفت تو هرگز نمی توانی هم پای من صبر کنی اما موسی(ع) فرمود اگر من توانایی نداشتم جدا شویم؛ آن دو ابتدا سوار کشتی شدند و حضرت خضر کشتی را سوراخ کرد، در ادامه خضر(ع) جوانی را کُشت و بعد دیواری را استوار کرد که در حال ریزش بود، این اعمال موجب تعجب حضرت موسی شده بود.

ایشان تصریح کردند: بعد از اینکه حضرت موسی نتوانست هم پای حضرت خضر صبر کند، این حجت خدا به بیان دلایل اعمال و اقدامات خود پرداخت؛ كشتی از آن بينوايانی بود كه در دريا كار می کردند، خواستم آن را معيوب كنم چرا كه پيشاپيش آنان پادشاهی بود كه هر كشتی سالمی را به زور می‏ گرفت؛ اما نوجوان، پدر و مادرش مؤمن بودند، پس ترسيديم مبادا آن دو را به طغيان و كفر بكشد و خواستيم كه پروردگارشان آن دو را به پاك تر و مهربان تر از او عوض دهد؛ ديوار از آن دو پسر يتيم در آن شهر بود و زير آن گنجی متعلق به آن دو بود و پدرشان نيكوكار بود پس پروردگار تو خواست آن دو يتيم به حد رشد برسند و گنجينه خود را كه رحمتی از جانب پروردگارت بود بيرون آورند و اين كارها را من خودسرانه انجام ندادم، اين بود تاويل آنچه كه نتوانستی بر آن شكيبايی ورزی.

معظم له تصریح کردند: بر این ساس می شود در عالم بشریت، حجت خدا باشد و فعالیت اجتماعی و فردی خود را انجام دهد حتی اگر مردم عادی یا نبی زمان به نام حضرت موسی هم او را نشناسد.

*امام زمان(عج) در متن جامعه است

این مرجع تقلید افزودند: بنابراین انبیاء همیشه ظاهر هستند اما اولیاء و امامان دو گونه هستند، گاهی امام ظاهر هستند گاهی امام مخفی؛ امام زمان(عج) از همان دوران غیبت تاکنون در پشت پرده غیبت است به یک معنا اما در متن جامعه است، ایشان همان کارهای خضری را انجام می دهد اما ما نمی بینیم؛ امام زمان(عج) آثار وجودی، علمی و برخوردی دارد و از عمل کنار نیست.  

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه ظهور نیازمند فراهم شدن شرایط سه گانه است، ابراز داشتند: در ابتدا باید ارتقای فرهنگی صورت گیرد، یعنی درک بشر به جایی برسد که از وجود حضرت بهره گیری کند و از ایشان ترسی نداشته باشد.

ایشان در پایان بر لزوم الگوگیری از سیره امیرالمومنین(ع) تاکید و خاطرنشان کردند: حضرت علی(ع) از ابتدا تا انتهای عمر خود در راه خدا قدم زد و کوچک ترین خلافی از ایشان دیده نشد؛ سخنان و سبک زندگی امیرمومنان راهگشای ما و بشریت است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha