جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمدی شاهرودی ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که بهترین عمل در ماه رمضان عمل به حدیث «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّه» است، گفت: اگر انسان در این ماه اعمال مستحبی زیادی انجام دهد، اما یک گناه از او سر دهد، همه اعمال از بین می‌رود؛ از این رو بهترین عمل در ماه مبارک رمضان ترک گناهان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین احمدی شاهرودی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: فضیلت ماه مبارک رمضان فضیلتی ذاتی بوده و از بدو خلقت و زمانی که خداوند متعال آسمان‌ها و زمین را آفرید و دوازده ماه قمری سال را قرار داد، این فضیلت در ماه رمضان ایجاد شد.

وی در ادامه بیان داشت: فضیلت ماه مبارک رمضان به دلیل نزول کتب آسمانی و قرآن کریم نبوده، بلکه خود ماه مبارک رمضان از همان ابتدا دارای فضیلت بوده و به دلیل همین فضیلت ذاتی بود که خداوند شب قدر، شب تقدیر امور و نزول کتب آسمانی به ویژه قرآن کریم را در ماه مبارک رمضان قرار داد؛ به طوری که معبود جهانیان در قرآن مجید از آن با عنوان برترین ماه‌های سال یاد کرده است.

*نگویید رمضان آمد، رمضان رفت!

این استاد حوزه به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر این که «نگویید رمضان آمد، رمضان رفت؛ بلکه بگویید ماه رمضان آمد و ماه رمضان رفت» اشاره کرد و گفت: ماه رمضان ماه خداست و شاید به همین دلیل است که ماه رمضان، ماه خدا و ماه ضیافت الهی نامیده شده؛ به طوری که پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ» یعنی «ماه رمضان ماهی است که در آن دعوت شدید به سوی مهمانی خدا...» پس تا می‌توانید از فرصت‌های پایانی این ماه عزیز استفاده کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه ماه‌های سال ماه خدا بوده و انسان‌ها همواره مورد عنایت و دریافت رزق الهی هستند، اما ماه رمضان، ماه ضیافت خدا است که در آن تنها مؤمنین دعوت شده‌اند و محور آن نیز بر تقویت اراده‌های روحی و روانی است و این بدان معناست که اگر در طول سال جسم انسان مهمان خدا بوده و همواره از نعمت‌های خدا تغذیه جسمی شده، اینک در ماه رمضان باید به تزکیه نفس و تغذیه روحی و معنوی بدن پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی شاهرودی با بیان اینکه در این ماه همه اعمال انسان مقبول درگاه الهی هستند، خاطرنشان کرد: بنا به فرموده پیغمبر اکرم (ص) مبنی بر «وَ عَمَلُکُمْ فيهِ مَقْبُولٌ»، خداوند اعمال انسان و عبادات را آسان تر از ماه‌های دیگر مورد قبول درگاه خودش قرار می‌دهد؛ به طوری که هر عمل خیری در این ماه انجام شود ارزش و پذیرش آن چندین برابر ماه‌های دیگر خواهد بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به برخی از اعمال مستحبی این ماه اشاره کرد و گفت: در این ماه به صله رحم، احیا و شب‌زنده‌داری به ویژه در شب‌های قدر و قرائت قرآن به طوری که می‌فرمایند خواندن یک آیه از آن برابر با ثواب ختم همه قرآن کریم بوده، توصیه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی شاهرودی در ادامه به روایتی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و بیان داشت: در روایات آمده است که امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) سؤال کردند: «یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ ؛ بهترین عمل در این ماه چیست؟» که ایشان در پاسخ فرمودند: «یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ (الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ)؛ یا اباالحسن! برترین اعمال در این ماه پارسایی است از آنچه خدا حرام کرده است» و این مسأله بدان معناست که اگر انسان در این ماه اعمال مستحبی زیادی انجام دهد، اما یک گناه از او سر دهد، همه اعمال آن از بین می‌رود؛ از این رو بهترین عمل در ماه مبارک رمضان ترک گناهان است.

*ماه رمضان، ماه تقویت روحیه جهادی است

وی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه تقویت روحیه جهادی و بردباری انسان است، اذعان داشت: یکی از آثار ماه مبارک رمضان افزایش نیروی صبر و بردباری در انسان است؛ به طوری که خداوند متعال در آیه ۱۵۳ سوره بقره بیان می‌کنند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» یعنی «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در سختی‌ها و مشکلات خود از صبر و نماز کمک گیرید»، که در تفاسیر «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ» به روزه تفسیر شده است.

*لزوم تذکر نرم به مظاهر روزه‌خواری در جامعه

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود، با اشاره به وظایف آحاد و اقشار جامعه نسبت به برخورد با مظاهر روزه‌خواری، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه آحاد جامعه در خصوص مسأله زشت و ناپسند روزه‌خواری است و مردم می‌توانند برای جلوگیری از این عمل قبیح با زبانی نرم و دل‌نشین روزه‌خواران را از اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان و روزه‌داری با خبر کنند تا ان‌شاءالله دیگر شاهد چنین صحنه‌های زشتی در خیابان‌ها نباشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha