پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ماه رمضان

حوزه/ عضو انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم گفت: افزایش صبر و خویشتن داری و درعین حال کاهش اضطراب و نگرانی از جمله برکات روزه داری در ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام مرتضی فرقانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به برکات معنوی ویژه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه رمضان در میان همه ماه های سال، فرصت بسیار ممتازی است که در کلام ائمه اطهار(ع) می توانیم تا حدودی به آثار و برکات بی شمار آن پی ببریم و لذا می بینیم که گرایش به معنویت در این ماه بیشتر شده و از آن سو مفاسد و بزهکاری ها رو به کاهش می گذارد.

وی با تاکید بر این که باید در شناخت و باورهای افراد و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از معنویت رمضانی بهره بگیریم، افزود: از حیث روانشناختی، حضور در جمع های مذهبی در این ماه بیشتر مشهود است و برنامه هایی چون مناجات خوانی و قرآن خوانی و محافل دینی و نیز صله رحم افزون تر می شود که اگر ما بتوانیم چنین جوی را در ماه های دیگر سال استمرار ببخشیم ، در اصلاح خود و جامعه، گام های کلیدی را برداشته ایم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: از این منظر چنانچه ما بتوانیم در روزهای غیر از رمضان نیز تحمل گرسنگی و تشنگی را در خود داشته باشیم و آن را تمرین کنیم، از لحاظ روحی و روانی این مساله به ما کمک می کند که در مناسبات اجتماعی و حوزه شهروندی ، در برابر مشکلات و تنش ها ، آستانه تحمل و سعه صدر خود را ارتقا دهیم و طبعاً وقتی این طور شد در جامعه نیز رفتارها کمتر عصبی و تنش آمیز خواهد شد.

وی گفت: یکی از برنامه های بسیار موثر و الهام بخش در ماه رمضان، برنامه قرائت قرآن و ترتیل خوانی است که به لطف الهی چند سالی است در بسیاری از اماکن مقدس باب شده و اگر همین برنامه را ما بتوانیم به بهانه های مختلف در طول سال داشته باشیم ، در امر تهذیب نفس و خودسازی فرد و جامعه بسیار مفید و کاربردی است.

این روانشناس حوزوی ادامه داد: همچنین به منظور مقابله با معضلات و آسیب های اجتماعی و نیز ارتقای سطح همدلی و همزبانی ملی ما به تداوم آثار معنوی و فرهنگی ماه مبارک رمضان به شدت نیازمند هستیم، ضمن آن که برای تقویت عدالت اجتماعی و کاهش شکاف میان فقیر و غنی همچنان که در رمضان این امر حادث می شود در دیگر ایام سال نیز باید بکوشیم که چنین فرهنگ و رویکردی لزوماً مورد نظر باشد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha