جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 418679
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کتاب هایی  با موضوع مقاومت فلسطین

حوزه/ در منظومه گفتمانی امام خمینی (ره)، روز قدس، تنها یک روز نمادین نیست، بلکه درصورتی‌که مسلمین در آن به وظیفه‌ی خود عمل کنند، امید می‌رود تا برکات آن یعنی نابودی غده‌ی سرطانی صهیونیسم و رهایی قدس شریف نیز محقق گردد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» در سال های گذشته، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و لزوم حمایت همه جانبه از مقاومت اسلامی فلسطین برای آزاد سازی قدس شریف، كتاب‌هاي گوناگونی درباره فلسطین منتشر شده است. «خبرگزاری حوزه» در اين گزارش، به معرفی برخی از این آثار می پردازد.

 

*خانه عنکبوت    خانه عنکبوت

کتاب حاضر شامل مجموعه مقالاتی است که در نخستین سالگرد جنگ، در روزنامه لبنانی الاخبار چاپ شده و خود گزیده ای از بهترین تحلیل های کارشناسان لبنانی، اسرائیلی و مراکز پژوهشی غربی است. در حقیقت این کتاب فروپاشی موضع امنیتی اسرائیل را روایت می کند و مروری بر وقایع جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و پیامدهای راهبردی آن مورد بررسی قرار می دهد.

این کتاب در سه فصل تدوین شده که  روایت برخی از وقایع جنگ، نتایج راهبردی جنگ لبنان و موضوعات مورد توجه پس از جنگ از جمله فصل های کتب است.

 

*لابی یهود و رئالیسم تهاجمی (مجموعه مقالاتی از جان مرشایمر)لابی یهود و رئالیسم تهاجمی

مقاله نخست این کتاب «احتضار اسرائیل» نام دارد که در سال ۲۰۰۹ نگاشته شده. وی این یادداشت را با اشاره به اختلاف نظر نتانیاهو و اوباما در خصوص شهرک‌سازی‌ها آغاز می‌کند و معتقد است اوباما همانند دیگر رئیس‌جمهوران پیشین ایالات‌متحده در تلاش برای توقف شهرک سازی‌ها ناکام خواهد بود.

مرشایمر در مقاله دوم با عنوان لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات‌متحده که در سال ۲۰۰۸ نگاشته است، با بررسی وقایع گوناگون به دنبال اثبات این موضوع است که لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا، موجب رفتارهایی از سوی ایالات‌متحده در منطقه غرب آسیا شده است که به هیچ عنوان در زمره منافع آمریکا نبوده است.

وی معتقد است این لابی موجب شده امریکا به یک «حامی بزرگواری» تبدیل شود که به ارائه کمک‌های بلاعوض، حمایت‌های نظامی فراوان، وام‌های استثنایی و… اقدام نماید در حالی که «این سخاوت خارق‌العاده، اگر اسرائیل یک موهبت راهبردی حیاتی بود یا اگر پای یک مسئله اخلاقی گریزناپذیر برای تداوم حمایت ایالات‌متحده و جود داشت، قابل درک بود؛ اما هیچ منطق متقاعدکننده‌ای وجود ندارد!»مرشایمر در ادامه به بررسی این حمایت‌ها می‌پردازد و معتقد است پیامدهای منفی گوناگونی برای منافع ایالات‌متحده به همراه داشته است.

 

*تا فراموش نشوی    تا فراموش نشوی

چاپ سوم این اثر در ۱۸۴ صفحه و یک هزار نسخه به قیمت ۵۵۰۰۰ ریال توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب «تا فراموش نشوی» مجموعه‌ای از مشاهدات زنان و مردان آواره فلسطینی در مورد نحوه اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی صدها هزار نفر است که توسط خبرنگاران خبرگزاری قدس(قدسنا) از جمله ناهض منصور و رشید شاهین به صورت گفت‌وگو در نوار غزه، کرانه باختری، اردن و سوریه و نیز برخی منابع معتبر تهیه شده است.

مرور علمی و تاریخی بر رویدادهای پیش و پس از اشغال سرزمین فلسطین مصداقی محکم بر این مدعاست که حکومت انگلیس مسبب همه بدبختی‌های امروز فلسطینیان است، اما با گذشت سه دهه از ظهور جریان‌های اسلامی در درون خاک فلسطین، مبارزات ملت فلسطین به دستاوردهای زیادی رسیده است و هنوز هم با تمام توان مقاومت خود را اعلام می‌کنند. با این حال خاطرات فلسطینیان سال‌خورده‌ای که هنگام اشغال سرزمین‌شان جوان بودند و به درستی آن روزها را به یاد دارند می‌تواند سودمند و پر از نکته باشد.

 

*بررسی نمادپردازی مقاومت در شعر ابراهیم طوقان

کتاب  بررسی نمادپردازی مقاومت در شعر ابراهیم طوقان،  توسط انتشارات آیین محمود و به قلم فریده اخوان پلنگ سرایی منتشر شده است. ابراهیم طوقان از شاعران برجسته دهه‌های بیستم و سی‌ام قرن بیستم میلادی است. در سال 1905 در خانواده‌ای دوستدار علم و ادب در نابلس به دنیا آمد.

اشعار میهنی ابراهیم طوقان در حقیقت سند زنده مراحل مبارزه ملت فلسطین است. شاعر از موضوعات سیاسی برای سرودن شعر استفاده می‌کند؛ در شعرش به بریتانیای کبیر حمله می‌کند، معاهده «بالفور» را ننگین می‌شمارد، فروشندگان و دلالان زمین را سرزنش می‌کند، به نظام رهبری سنتی نجبا حمله می‌برد، عدم وفاداری رهبران سیاسی به مردم را مورد نقد قرار می‌دهد و حتی به بی‌تفاوتی شاعران عرب زبان هم عصر خود در زمینه مسئله فلسطین می‌تازد و آنان را به هم صدایی و همراهی با مردم فلسطین دعوت می‌کند. خلاصه سخن این که تاریخ فلسطین در شعر ابراهیم طوقان جریان دارد و می‌توان با بررسی شعر این شاعر تاریخ فلسطین را بار دیگر مورد مطالعه قرار دارد.

*نبرد نابرابرنبرد نابرابر

در این کتاب خواننده با زوایای دیگری از چهره صهیونیسم و ظلمی که بر مردم سرزمین فلسطین روا می‌دارد، آشنا می‌شود و به کمک این کتاب می‌تواند تا حدودی با اهداف شوم رژیم صهیونیسم آشنایی پیدا کند.

کتاب حاضر در راستای مبارزه امپریالیسم و صهیونیسم با حقوق ملت فلسطین و با اصل عدالت، داستان سرزمینی بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین نیست، بلکه بیان‌گر تراژدی غمبار و تأثربرانگیز مدنیت غرب در آغاز هزاره سوم میلادی است.

مسئله فلسطین صرفاً مربوط به مردم فلسطین یا جهان عرب یا عالم اسلام نیست، بلکه با فطرت انسان بر کره زمین مرتبط است. حسن واعظی در کتاب «نبرد نابرابر» به لایه‌های زیرین و پنهان این حاکمیت ظالمانه رخنه کرده و خواننده را نیز هدایت می‌کند. «صهیونیسم چیست»، «رابطه آن با قدرت‌های استکباری چگونه است»، «چرا و چگونه بر فلسطین حاکم شده‌اند»، «چه برنامه‌هایی برای تسلط بر جهان دارند»، «چرا با اسلام و ایران دشمن‌اند» و ده‌ها پرسش دیگر در این اثر مطرح و تجزیه و تحلیل شده و دیدگان خوانندگان را به خیلی از مسائل باز می‌کند.

 

*امنیت راهبردی اسرائیل

نویسنده کتاب بر این باور است که پدیده شهرک سازی در اسرائیل اقدامی است که در هیچ نقطه دیگری از جهان سابقه ندارد. این رژیم جعلی بر اساس ادعاهایی باطل، توسط غربی ها در قلب جهان عرب کاشته شده است تا مانع از شکل گیری وحدت میان کشورهای عربی دارای حق حاکمیت و استقلال حقیقی شود و ضمن بهبود وضعیت صهیونیست ها به قدرتی بزرگ تبدیل شود که البته تمامی شرایط آنرا هم دارد. به عبارت دیگر، اسرائیل صرفا خط مقدم غربی ها برای تداوم ضعف ملت های عربی در عرصه های مختلف است و در انجام برخی ماموریت های خود در این زمینه نیز موفق بوده است و به ایفای نقش خود ادامه می دهد.

نویسنده در مقدمه کتاب می گوید: اسرائیل در شکل و هیات امروزی خود نماد پروژه صهیونیستی است که هنوز آن طوری که صهیونیسم هرتزل تصور می کرد، تکمیل نشده است؛ چرا که یک "کشور" استعمارگر مبتنی بر شهرک سازی و دارای هویت امپریالیستی و ظاهر یهودی است و در عین حال، نتیجه فعالیت مشترک جنبش صهیونیستی جهانی متشکل از اقلیت های یهودی سراسر جهان و کشورهای امپریالی دارای گرایشات استعمارگری در سراسر جهان است که هر کدام در شکل گیری آن سهم و نقشی داشته اند.

این پروژه همان طوری که صهیونیسم سیاسی از آن یاد می کند دو بخش یهودی و امپریالیستی دارد که مشارکت نابرابری میان آنها وجود دارد که نشانگر موازنه قدرت میان طرفین است؛ به طوری که بخش یهودی شریک کوچک و بخش امپریالی شریک بزرگ به شمار می رود و البته همین امپریالیسم زمینه تداوم حیات یهودیت و رشد و توسعه آنرا فراهم آورده است و اگر امپریالیسم نبود، سرنوشتی مشابه سرنوشت جریان های صهیونیستی قبل از هرتسل برای پروژه وی رقم می خورد و این پروژه هم به خاطر وابستگی به عنصر یهودی دچار فروپاشی و شکست می شد.

*حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین

کتاب حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، نوشته سید مهدی موسوی است و کار انتشارات خرسندی. نویسنده در این کتاب معتقد است: «بر طبق اصل حقّ تعیین سرنوشت که یکی از اصول مهمّ حقوق بین‌الملل است، ملّت‌ها این حق را دارند که سرنوشت خود را تعیین کنند و با داشتن استقلال و آزادی و حاکمیت، سرنوشت خویش را در قلمرو خود و در سطح جهانی رقم زنند. این اصل بر اساس اسناد مختلف حقوق بین‌الملل مورد تأیید قرارگرفته است.» و نگارنده در این  کتاب این اصل را در رابطه با ملّت مظلوم فلسطین مورد بحث و بررسی قرارداده است.

بر این اساس پس از بررسی مفهوم «اصل حقّ تعیین سرنوشت»، موارد کاربرد مختلف این حق و جایگاه آن در حقوق بین‌الملل را بیان کرده و مراحل شکل‌گیری و تحوّلات این اصل و مسیر تاریخی آن را مورد توجّه قرارداده است. در ادامه، عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات فلسطین تا به امروز را از دیدگاه حقوقی بررسی کرده و موضوع فلسطین را با اصل مذکور ارتباط داده است. در پایان نیز، به مذاکرات و قراردادهای صلح در دهه 1990 میلادی که بین رژیم صهیونیستی و بخشی از رهبران فلسطین منعقد شده، پرداخته است.

  • فهرست برخی کتاب های دیگر:
  • دانشجویان پیرو خط امام(گردآورندگان)؛ ‏‏اسناد لانه جاسوسی شماره 43 ‏‏(دخالت‏ ‎‏امریکا در کشورهای اسلامی ـ فلسطین(2))؛ تهران: مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی،‏ ‎‏[‏‏بی تا‏‏]‏‏، 254 ص، قطع رقعی. (160 صفحه فارسی و 94 صفحه اسناد به زبان انگلیسی‏ ‎‏است).‏
  • اشغال فلسطین‏‏: الحکم دروزه، ترجمه حسین وجداندوست؛ تهران: سازمان‏ ‎‏انتشاراتی انترنشنال پرس، 1358، 95 ص
  • حاج سیدجوادی، علی اصغر؛ ‏‏اعراب و اسرائیل‏‏؛ چ 6، تهران: رواق، 1356،‏ ‎‏186 ص.‏
  • مدنی، جلال الدین؛ ‏‏ایران اسلامی در برابر صهیونیسم‏‏؛ چ 1، تهران: سروش،‏ ‎‏1362، 134 ص، قطع رقعی.
  • برخورد مکتبی با آزادی فلسطین‏‏ (متن سخنرانی جلال الدین فارسی)؛ تهران:‏ ‎‏حزب جمهوری اسلامی ایران، اسفند 1359، 44 ص، قطع جیبی.‏
  • بحران فلسطين و راه حل آن ، منوچهر محمدي؛ پيروز غفراني - وزارت امور خارجه، مركز چاپ و انتشارات - 400 صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ 1 سال 1388 - 1000 نسخه - 46000 ريال
  • بذرهاي توطئه: گزيده اسناد محرمانه وزارت خارجه انگليس (از اعلاميه بالفور تا قيمومت انگليس بر سرزمين فلسطين، گردآورنده:دورين اينگرامز؛ مترجم:حسين ابوترابيان - اطلاعات - 246 صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ 4 سال 1389 - 2100 نسخه - 25000 ريال.  
  • بررسي سير تحول دولت در سرزمين فلسطين، اسدالله رضايي - گنج معرفت - 212 صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ 1 سال 1379 - 3000 نسخه - 12000 ريال . ب
  • رنامه سياسي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين، ابوريحان - 40 صفحه - رقعي - چاپ 1 سال 1360 - 60 ريال.
  • پاره ‌تن اسلام در آيينه حقيقت: فلسطين و رژيم صهيونيستي در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي، سيدعلي خامنه‌اي - موسسه فرهنگي قدر ولايت - 312 صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ 1 سال 1383 - 2000 نسخه - 12000 ريال. ‏‏
  • ‏‏جنبشهای آزادیبخش جهان(1)‏‏: تحلیل طبقاتی جامعه فلسطین: جبهه خلق برای‏ ‎‏آزادی فلسطین به رهبری جرج حبش؛ ترجمه ابراهیم چولکی؛ تهران: پیمان، 1359،‏ ‎‏71 ص.‏
  •  ‏‏شعله ای از انقلاب فلسطین و جنوب لبنان‏‏؛ تهران: جمعیت ایرانی تعاون با فلسطین،‏ ‎‏88 ص، با نقشه و تصاویر.‏
  •  ‏‏فلسطین سرزمین اشغالی‏‏: سخنرانی دکتر محمدجواد باهنر؛ تهران: انتشارات‏ ‎‏حزب جمهوری اسلامی، 23 ص، قطع جیبی.‏
  • عرب مازار یزدی، محمد(گردآوری کننده و تنظیم کننده)؛ ‏‏فلسطین سرزمین‏ ‎‏مقدس‏‏؛ یزد: جوادیه، 1357، 140 ص، با نقشه و تصاویر و با فهرست منابع کتاب.‏
  • عباد اللهی، داریوش؛ ‏‏فلسطین؛ فلسطین وطن مقدس من‏‏ (قصه ای برای نوجوانان)؛‏ ‎‏تهران: ققنوس، 1356، 38 ص.‏
  • ‏‏فلسطین و صهیونیزم دفتر نوزدهم‏‏ (در جستجوی راه از کلام امام، از بیانات و‏ ‎‏اعلامیه های امام خمینی از سال 1341 تا 1361)؛ تهران: امیرکبیر، 1363، 200 ص،‏ ‎‏قطع رقعی.‏
  • انتفاضه فلسطين، دلايل، پيامدها، دورنما: به مناسبت روز جهاني قدس، سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران - 48 صفحه - پالتويي (شوميز) - چاپ 1 سال 1381 - 10000 نسخه - 4500 ريال.  
  • انتفاضه، آخرين راه‌حل مسئله‌ فلسطين، علي عامري‌پور - صمد - 216 صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ 1 سال 1380 - 1000 نسخه - 20000 ريال

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha