جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت‎الله سبحانی گفتند: اگر به دنبال توسعه دین داری در کشور هستیم، حوزویان تحصیل کرده و به حد کمال رسیده، دیگر نباید در قم بمانند و به شهرها و کوی و برزن حاضر شوند و به تبلیغ بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر سوره الصف با ذکر این مطلب که ساحر خواندن پیامبر(ص)، یکی از ظلم‎های بزرگ به خدا، پیامبر(ص)، خود و جامعه است، گفتند: خداوند متعال در ادامه بیان می‎کند، وقتی کسی این چنین ظلم مبین انجام می ‏دهند، قطعا آنها را هدایت نخواهم کرد.

معظم له افزودند: سوال اینجا است، اگر این هدایت انجام نمی‎شود بی مهری از جانب خدا نیست، بلکه بی مهری از خود مردم است؛خداوند دو نوع هدایت دارد؛ هدایت نخستین، شامل همه است و نخستین ویِژگی آن هدایت انبیاء با استفاده از فطرت پاک مردم است؛ حال اگر کسی از هدایت اولی بهره گرفت از هدایت دوم نیز بهره خواهد گرفت و خداوند او را در صراط مستقیم قرار می‎دهد.

این مرجع تقلید بیان کردند: از نکات جالب توجه در این سوره آن است که خداوند می فرماید که منافقین و مشرکین عصر رسول به دنبال خاموش کردن نور خدا بودند که این نور هم قرآن و هم پیامبر اکرم(ص) است.

ایشان گفتند: این تلاش چونان خاموش کردن خورشید با دهان انسان در روی زمین است؛ خداوند در قرآن کریم بیان می‎کند که این نور خاموش نمی‎شود و اسلام نیزهمه جا را فراخواهد گرفت و کافران نیز منکوب خواهند شد؛ در سوره توبه کافران پا را فراتر گذاشته و مستقیما به جنگ با خدا می‎روند.

ایشان با ذکر این مطلب که خبرهای غیبی یکی از معجزات قرآن کریم است، بیان کردند: خداوند متعال در این آیات از تلاش دشمنان برای از بین بردن پیامبر پرده بر می‎دارد، ولی خداوند بیان می کند  آنها در این تلاش ناکام خواهند ماند.

معظم له با ذکر این مطلب که خداوند پیامبر(ص) را با قرآن و دین حق فرستاد که بر تمام دشمنان و شرایع توفیق یابد و دینی کاملتر ازهمه ادیان ارایه کند، یادآورشدند: این سخن خداوند بر مبنی بیان حقایق است نه اینکه تعداد مسلمانان از مسیحیان بیشتر می‎شود؛ هر کسی که تورات و انجیل و قرآن را با هم مطالعه کند قطعا قرآنی خواهد شد.

ایشان اظهارکردند: قرآن و اسلام دو نوع پیروزی دارد که اولین آن از نظر برهان و احتجاج و دلیل است؛ روز اولی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند، مردم با مطالعه قرآن از برهان قوی قرآن مطلع شدند، ولی پیروزی خارجی زمانی است که حضرت ظهور کند و اسلام را فراگیر کند، ولی نصاری و یهود از بین نمی رود، ولی توفیق و سیطره کلی با اسلام است.

معظم له تصریح کردند: خلیفه دوم با این آیه بیان کرد، پیامبر رحلت نفرموده اند، ولی به مساله احتجاجی توجه نکرده است ولی پیروزی ظاهری در زمانی حاصل می شود که مساله حکومت واحد ایجاد شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: برخی به دنبال شکل دهی به حکومت واحد هستند ولی با این شرایط بشر امکان شکل گیری حکومت واحد نیست بلکه امام زمان(عج) با تکمیل عقول کاری می کنند که به این حکومت واحد تن دهند و این امر به لطف الهی محقق خواهد شد.

معظم له گفتند: امروز در یمن زنان و کودکان بسیاری هستند که از گرسنگی و بیماری وبا می‏ میرند، ولی سازمان ملل هیچ واکنشی نشان نمیدهد و شورای امنیت نیز آن را محکوم می کنند و کاری در مقابل این ظلم انجام نمی‎دهند.

ایشان یادآورشدند: اگر قرآن کریم در زندگی انسان حضور داشته باشد، انسان در چاه بدبختی نخواهد افتاد؛ قرآن نور الهی است و هر جا که نور باشد راه زنان نمی‎توانند به ما حمله کنند؛ اگر کشور ما از روحانی و منبری خالی شد، خفاشان مذهب از لانه خود خارج شده و دین مردم را می‎گیرند.

حضرت آیت‎الله سبحانی بیان کردند: اگر به دنبال توسعه دین داری در کشور هستیم حوزویان تحصیل کرده و به حد کمال رسیده دیگر نباید در قم بمانند و به شهرها و کوی و برزن حاضر شوند و به تبلیغ بپردازند؛ حوزویان قمی که به حد کمال برسند باید شهر را ترک کنند و مناطق مختلف را تامین کنند؛ البته حوزه علمیه باید از آنها پشتیبانی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha