جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عمر هواش

کارشناس اهل کشور فلسطین گفت: متاسفانه كشورهای اسلامی درگیر جنگ در عراق وسوریه ویمن به جای جنگ در فلسطین هستند ، آن سلاحی که علیه یمن استفاده می شود یا آن سلاحی که برای تروریست ها ارسال می شود ، اگر برای فلسطینی ها ارسال می شد چه نتیجه ای در پی داشت، متاسفانه اين يک روياست كه تعبيرش بسيار سخت است ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بیش از 6 دهه از اشغال فلسطین توسط رژیم جعلی صهیونیستی می گذرد و ملت فلسطین همچنان با استقامت خود به دنبال آرمان آزاد سازی تمام سرزمین خود فلسطین از بحر تا نهر هستند. اما در این میان برخی از کشورهای عربی منطقه به آرمان فلسطین خیانت کرده و عادی سازی با اسراییل را پنهان و آشکار در دستور کار خود قرار دادند. عمرهواش کارشناس فلسطینی در آستانه روز جهانی قدس با اشاره به تحولات منطقه و تاثیر آن بر روی قضیه فلسطین با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت...

 

در یک دهه گذشته عملیات استشهادی فلسطینیان علیه اشغالگران قدس با فراز و فرودهایی همراه بوده در حال و حاضر گروه های مقاومت برای مبارزه با رژیم صهیونیستی چه راهکار ها و راهبردهایی را در پیش گرفته اند؟

عمليات فلسطينی ها عليه اسرائيل هيچ وقت متوقف نشده است، اما شکل های متعددی پیدا کرده است. در گذشته در سال 1987م و تا به امروز فلسطینی ها بوسیله سنگ با اسرائیل جنگیدند، و در انتفاضه دوم سال 2000م که سلاح داشتند با سلاح علیه اسرائیل قیام کردند. اما متاسفانه در پایان انتفاضه دوم ، محاصره فلسطینی ها تشدید شد وپروژه های اقتصادی بخصوص در کرانه باختری شروع شد که فلسطینی ها به فکر توسعه اقتصادی باشند بجای توسعه مقاومت. اما امروز ما شاهد ابتکار جدیدی هستیم؛مانند حمله با ماشین وحمله با چاقو که فلسطینیها ابتکار عمل کردند، چون آنها سلاح ندارند. سلاحشان امروز چاقو وماشین است وفکر می کنم این عملیات که بیشتر به صورت شخصی انجام می شود در آینده نظم بیشتری پیدا کند بخصوص که آخرین حمله بین حماس وجبهه خلق مشترک بود. و من فکر می کنم این عملیات ها تکرار خواهد شد وبا نظم بیشتری انجام می شود.

در سال های اخیر برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی عادی سازی با رژیم غاصب صهیونیستی را به طور پنهان و آشکار در دستور کار خود قرار دادند به نظر شما این رویکرد کشورهای عربی با چه اهدافی انجام شده و چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟

 

متاسفانه نزدیک شدن اسرائیل با بعضی از کشورهای منطقه بخصوص عربستان سعودی شاید از توافقنامه کمپ دوید هم بدتر باشد، این یک خنجر تمام عیار نه فقط به پشت فلسطینی ها بلکه به پشت تمام مسلمان ها محسوب می شود. متاسفانه عربستان سعودی فكر می كند ايران دشمن خودش و مسلمانان است در حاليكه اسرائيل دشمن اول وتاريخی ما است . امروز مسلمانان هر مشكلی كه در منطقه دارند ريشه آن به اسرائيل برمی گردد. متاسفانه عربستان سعودی دیگر حرمت کعبه مشرفه ومکه مکرمه ومدینه منوره را رعایت نمی کند وروابط مخفیانه با اسرائیل بر قرار می کند. اخیرا هم آقای ترامپ مستقیم از ریاض به تل آبیب سفر کرده واین زنگ خطر است که روابط عربستان واسرائیل به زودی علنی خواهد شد.

این روابط به نفع عربستان نخواهد بود چراکه مصر یا اردن هم که با اسرائیل رابطه برقرار کرده بودند سودی عائدشان نشد، در واقع رابطه با اسرائیل به ضرر عربستان سعودی وکل منطقه خواهد بود.

 

مقاومت فلسطین

در سال های گذشته رهبر انقلاب ایران موضوع"تسلیح کرانه باختری" را مطرح کردند به نظر شما این طرح چگونه ممکن هست در کرانه باختری اجرا شود؟

 

پیشنهاد تسلیح کرانه باختری خیلی ایده خوب وبسیار ضروری هست، بخصوص همانطور که  اشاره کردم فلسطینیها در آن منطقه با کمبود سلاح مواجه هستند و با دشمن بوسیله چاقو مبارزه می کنند اما اینکه پیگیری می شود یا خیر این را باید از مسئولین محترم ایران ومقاومت فلسطینی پرسید ؛ واگر واقعا اجرایی شده یک گام بزرگی به سمت آزادی کرانه باختری خواهد بود. ما دیدیم چگونه اسرائیل از غزه زیر فشار مقاومت فلسطین عقب نشینی کرد واگر کرانه باختری مسلح شود حتما فشارهای زیادی به دشمن وارد می شود.

در سال های اخیر کشورهای منطقه در گیر جنگ های نیابتی هستند که از سوی قدرت های استکباری همچون آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی مدیریت می شوند این درگیری ها تا چه اندازه در جهت منافع رژیم صهوینیستی تلقی می شود؟

اسرائیل برنده اصلی جنگ های منطقه است؛ اگر دقت کنیم می بینیم که ملت ها و مسئولان کشورهای منطقه و رسانه ها در حال حاضر کمتر راجع به فلسطین حرف می زنند، اسرائيل  بهتر از اين رویداد چه می خواست.متاسفانه كشورهای اسلامی درگیر جنگ در عراق وسوریه ویمن هستند به جای جنگ در فلسطین ، آن سلاحی که علیه یمن استفاده می شود یا آن سلاحی که برای تروریست ها ارسال می شود ، اگر برای فلسطینی ها ارسال شود چه نتیجه ای در پی داشت، متاسفانه اين يک روياست كه تعبيرش بسيار سخت است .

كشورهای اسلامی ما مشغول جنگ های بی فایده هستند واسرائیل مشغول شهرکسازی وغصب سرزمین فلسطینی ها ومسلمانها و یهودی سازی قدس وفلسطین است. اما چه کسی گوش شنوا دارد.امیدوارم روز قدس امسال مثل هرسال با شکوه برگزارشود تا ملتهای جهان به فلسطین به عنوان مساله اصلی مسلمانان و جهان اسلام توجه کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha