پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: بر من صلوات ناقص نفرستید. گفتند: ای رسول خدا صلوات ناقص چه صلواتی است؟ ایشان فرمودند: اینکه بگوید «اللهم صل علی محمد» و ساکت شوید! بلکه بگوید؛ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در ادامه سلسله مباحث ماه مبارک رمضان، به فرازی از زیارت جامعه کبیره مبنی بر «جَعَلَ صَلاتَنَا [صَلَوَاتِنَا] عَلَيْكُمْ» اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از بالاترین عبادت‌ها صلوات بر محمد و آل محمد است که حتی آیه‌ای در این خصوص نیز ذکر شده است.

وی آیه ۲۵ سوره احزاب «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» را مورد توجه قرار داد و به بیان روایتی از نحوه «ادای صحیح ذکر شریف صلوات» پرداخت و اظهارداشت: اصحاب پیامبر از ایشان خواستند که نحوه صحیح صلوات را به آن‌ها آموزش دهند که حضرت در پاسخ این‌گونه فرمودند؛ « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد».

رئیس حوزه علمیه خوزستان، در ادامه افزود: ابن حجر در صواعق المحرقه آورده است که «پیامبر(ص) فرمودند: بر من صلوات ناقص نفرستید. گفتند: ای رسول خدا صلوات ناقص چه صلواتی است؟ ایشان فرمودند: اینکه بگوید (اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد) و ساکت شوید! بلکه بگوید؛ (اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ)».

امام جمعه اهواز، به بیان ویژگی‌ها و فضیلت صلوات در کتاب‌های اهل سنت، پرداخت و گفت: یکی از این فضیلت‌ها این است که در روایت آمده است «پیامبر فرمود: همه‌ دعاها در آسمان‌ها محجوب و در پرده هستند تا اینکه بر محمد صل الله علیه و خاندانش درود فرستید» و دومین آن «لا تقبل الصلاه إلا بالصلاة على محمد وآل محمد» یعنی «نمازی پذیرفته نمی‌شود مگر اینکه بر محمد(ص) و خاندانش درود بفرستید» می‌باشد.

آیت الله موسوی جزایری، به روایتی از مرحوم «ابن فهد حلی» از عالمان دوران صدر اسلام در کتاب «عدة الداعي و نجاح الساعی»، اشاره کرد و اظهارداشت: حضرت رسول مکرم اسلام(ص) در این روایت می‌فرمایند؛ «ظالم‌ترین مردم کسی است که اسم من در جلوی او ذکر شود و بر من صلوات نفرستد».

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در پایان به بیان داستانی از آیت الله بهجت(ره) پرداخت و گفت: فردی از ایشان پرسید: «گاهی دچار ابهام و سرگردانی در امور می‌شوم! در آن هنگام به چه ذکری برای گشوده شدن ابواب رحمت الهی روی آورم؟» ایشان در پاسخ گفتند؛ «صلوات بر محمد و آل محمد». آن فرد دوباره سؤال کرد چند بار صلوات بفرستم؟ و در آخر پاسخ دادند؛ «هر چه بیشتر بفرستید، بهتر است».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha