جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: قاعده دنیا این است که هیچ کس در حضور دیگری کار ناشایسته ای انجام نمی دهد و اگر انسان بفهمدکه همیشه خداوند متعال حضور دارد هیچ گاه کار خلافی نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی، ظهر امروز در درس تفسیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان بیان داشت: خداوند متعال در آیه 20 سوره مزمل می فرماید در حقيقت پروردگارت مى‏ داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تواند نزديك به دو سوم از شب يا نصف آن يا يك سوم آن را به نماز برمى ‏خيزيد.

وی در ادامه افزود: عبادت شبانه در حد نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) واجب بود، ولی طبق این آیه برای دیگر افراد هر قدر که میسر است می توانند به عبادت خداوند متعال در دل شب بپردازند.

وی با اشاره به "يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا، نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا، أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا" ادامه داد: با توجه به آیات آغازین سوره مزمل می فهمیم که عبادت شبانه بر نبی مکرم اسلام(ص) واجت بوده و از ظاهر آیات امر فهمیده می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از آیه 20 سوره مزمل معلوم می شود که تمامی اصحاب پیامبر(ص) همانند حضرت سلمان(ع) و امیر مومنان علی(ع) همت بالایی در معارف اسلامی داشته اند.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال در آیه 20 سوره مزمل می فرماید از تمامی افعال و اعمال انسان ها آگاه است، از این رو بندگان را تشویق به عبادت می کند، همچنین این بیان سبب هشدار برای انسان ها می شود.

وی با بیان اینکه اعمال بد در حضور مردم صورت نمی گیرد گفت: قاعده دنیا این است که هیچ کس در حضور دیگری کار ناشایسته ای انجام نمی دهد و اگر انسان بفهمدکه همیشه خداوند متعال حضور دارد هیچ گاه کار خلافی نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی ابراز داشت: خداوندمتعال برای افرادی که بیمار هستند یا عذر در عبادت دارند، تخفیف قائل شده است و می فرماید خدا مى‏ داند كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و عده‏ اى ديگر در زمين سفر مى كنند و در پى روزى خدا هستند و گروهى ديگر در راه خدا پيكار مى ‏نمايند پس هر چه از قرآن ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد.

وی در پایان گفت: مساله بیماری اندازه معین و حد و حدود خاصی دارد، عده ای نباید از این مساله سو استفاده کنند و از عبادت پروردگار سر باز زنند.

  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha