پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 419088
۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴
فیلم سینمایی ویلایی ها

حوزه/ عدم نمایش در زمان مناسب فیلم ویلایی ها و همچنین حمایت برخی از دلسوزان فرهنگی از این فیلم باعث شده تا فروش ویلایی ها در گیشه های سینما کاهش یابد.

سید محمد حسینی، مدرس و منتقد سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که فیلم «ویلایی‌ها» در سینما یک استثناست، گفت: من «ویلایی‌ها» را نقطه عطفی در سینمای دفاع مقدس کشورمان می‌دانم، وقتی می‌خواستم این فیلم را تماشا کنم، بیشتر انتظار اثری را داشتم که در پی تجربه اندوزی است، چون متاسفانه رایج شده هر جوان فیلمسازی که می‌خواهد کار خود را شروع کند، قدم ابتدای را با فیلم‌های دفاع مقدسی بر می‌دارد، درصورتی که این دست کار نیاز به پختگی دارد و سال ها تجربه را طلب می‌کند. با تمام این توصیفات فیلم به هیچ وجه خام نبود، بلکه در اوج پختگی ارائه شده بود.

*نقاط ضعف و قوت «ویلایی ها»

وی افزود: البته این تعریف ها به معنای عاری از اشکال بودن فیلم نیست، چون این کار هم همانند دیگر آثار سینمایی نقاط ضعف خود را دارد. برای مثال به فیلمنامه این کار اشاره می‌کنم. در «ویلایی‌ها» فیلمنامه‌نویس بین دو موضوع خوب قرار گرفته بود نتوانسته یکی از این دو را به عنوان محور کار مد نظر قرار دهد. برای توضیح بیشتر باید بگویم که در فیلم دو شخصیت اصلی وجود داشت که یکی را طناز طباطبایی و دیگری را ثریا قاسمی بازی می کرد. شخصیت اول قرار بود به نحوی در میان داستان متحول شود و شخصیت دوم (ثریا قاسمی) مادری که برای فرزندش دلسوزی دارد. کارگردان هم باید یکی را انتخاب می‌کرد که این کار انجام نشد، با این حال این نقیصه نتوانسته روی کیفیت کار تاثیر چندانی بگذارد.

مدیر پخش فیلم حوزه هنری در پاسخ به این سوال که چرا فیلمی با این کیفیت نمی‌تواند در گیشه فروش مطلوبی داشته باشد، گفت: برای وضعیتی که در گیشه برای «ویلایی‌ها» پیش آمده، باید بگویم، چند دلیل وجود دارد دلیل اول به شیوه اکران آن بر می‌گردد. در این فیلم اکثر جوانانی که مخاطبان اصلی سینما هستند، درگیر امتحانات خود بوده، برای همین کمتر اشتیاقی برای رفتن به سینما از خود نشان می‌دهند. در چنین شرایطی طبیعی است که «ویلایی‌ها» قادر نباشد آن گونه که باید، در گیشه موفقیتی کسب کند.

*دلایل عدم موفقیت در فروش ویلایی ها

حسینی ادامه داد: دلیل دیگر را ماه مضان می‌دانم. در این ماه معمولاً تماشاگران سینما به شدت کاهش پیدا می‌کنند، چون مردم روزه دار در این ایام که هوا نیز به شدت گرم است، علاقه‌ ندارند وقت خود را بیرون از خانه سپری کنند، بعد از افطار هم دوست ندارند تا از خانه‌ها‌یشان خارج شوند و ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را با دیدن سریال‌های تلویزیونی بگذرانند. مولفه‌ای دیگری که باعث فروش کم این فیلم شده، به لابی اکران در سینمای کشورمان مربوط می‌شود. فضایی که باعث شده برخی کارها در بهترین زمان (نوروز) اکران شوند، اما فیلمی چون «ویلایی‌ها» در بدترین شرایط ممکن، روی پرده رود.

*برخی منتقدان سینما، اهل سینما رفتن نیستند

این منتقد معضل دیگر را عدم حمایت فرهنگ دوستان عنوان کرد و گفت: دوستانی که معمولاً از فضای حاکم بر اکران فیلم‌ها شکایت می‌کنند، خود به تماشای فیلم‌هایی که حامی آن هستند، نمی‌نشیند، درصورتی‌که اولین قدم آنها در دفاع از فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها»، این است که به همراه خانواده‌ به تماشای این دست آثار بروند. درضمن وضعیت موجود به نحوی است که قادرم به راحتی ادعا کنم برخی از کسانی که در مطبوعات نقد سینمایی می‌نویسند، خود اهل سینما رفتن نیستند.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این که حوزه هنری به عنوان یکی از بخش‌های بسیار مهم در سینمای ایران چه حمایتی از فیلم‌هایی نظیر «ویلایی‌ها» کرده ؟ این گونه جواب داد: حوزه هنری هیچ گاه سعی نکرده توجیحات مالی را دلیل برای اکران فیلم‌ها در سینماهایش در نظر بگیرد، چون اگر این‌گونه بود به جای فیلم‌هایی نظیر «ویلایی‌ها»، دست به نمایش آثاری می‌زد که فروششان تضمین شده، اما حوزه این کار را نکرده، چون می‌داند، خیلی از آثاری که اصطلاحاً پرفروش هستند، به لحاظ هنری هیچ حرفی برای گفتن ندارند، اما حوزه به تنهایی قادر نیست بار سینمای ارزشی را به دوش بکشد، بلکه همه کسانی که دغدغه این موضوعات را دارند، باید در این زمینه ایفای نقش کنند تا فیلم‌هایی نظیر «ویلایی‌ها» بهتر و بیشتر دیده شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha