پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 419344
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
جستارهایی در مدرسه کلامی

حوزه / کتاب جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه ، نوشته جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمد تقی سبحانی، در ۵۷۴ صفحه، با همت انتشارات دارالحدیث ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب جستار‌هایی در مدرسۀ کلامی کوفه بخشی از کلان ‌پروژۀ «مدارس کلامی امامیه» پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام است که در قالب مجموعه‌ای از مقالات می‌کوشد تا زوایایی مختلف این مدرسه را ارائه و افزون بر آن، زمینه‌ها و بسترها، جریان‌های کلامی، برخی موضوعات کلامی و چالش‌های این مدرسه را مورد پژوهش قرار داده و در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد.

کوفه یکی  از بارزترین مرکز تحولات فرهنگی و سیاسی عراق و حتی جهان اسلام در صده اول اسلام می باشد. استمرار این امتیاز در زمان امامین صادقین علیهما السلام تا آن‌جا ادامه یافت كه چونان پایتخت فکری - فرهنگی جهان اسلام جلوه نمود. در واقع، وجود تعداد کثیری ازمحدثان، متکلمان، شاعران، ادیبان، مورخان و خاندان‌های دانشور شیعی و ‌سنی در کوفه، فضایی را رقم زد تا این مرکز تأثیر بسزایی در رشد جریان فرهنگی اسلام داشته باشد.

فصول مختلف این کتاب عبارتند از: فصل اول:  معرفی مدرسه کوفه؛ فصل دوم :موضوعات کلامی مطرح در مدرسه کوفه و فصل سوم: جریان‌ها و روش های کلامی متکلمان کوفه.

در کتاب " جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه " بیان می شود که تلاش علمی دانشوران و عالمان کوفی در گرایشات مختلف علمی، دستاورد‌های زیادی را برای مسلمانان در عرصه های مختلف، بویژه دانش کلام بهمراه داشته است. دستاورد و میراثی که بر پایه آن امروزه مدرسه کلامی کوفه را از دیگر مدارس باز می‌شناسیم. اهمیت تاریخی این مدرسه، به وجود مباحث صریح و آشکار نظری و اعتقادی در سطح جامعۀ علمی آن دوران باز می­گردد.

در این مدرسه، امامیه،‌ چونان فرقه‌ای کلامی، خود را معرفی کرده و مهم‌ترین و بیشترین میراث اعتقادی برخاسته از کلمات اهل بیت علیهم السلام و بزرگان اصحاب را تولید و عرضه می‌کند و از این طریق، ‌میراث کلام شفاهی را به کلام مکتوب بدل می نماید

نویسندگان در ادامه بیان می کنند یکی از بارزترین ویژگی این مدرسه، به نوع نظریه‌پردازی‌ها و تبیین‌گری‌هایی آن است که بر‌خلاف سایر جریان‌های کلامی هم عصر خود، بر پایۀ متون وحیانی شکل گرفته است. نظریه‌پردازی‌های متن‌مدار متکلمان این مدرسه، همچون هشام بن حکم و هشام بن سالم و مومن ‌الطاق در موضوعات مختلف، از نقاط شعف ‌انگیز و قابل توجه متکلمان این مدرسۀ کلامی است.

 کتاب جستار‌هایی در مدرسۀ کلامی کوفه ، تألیف جمعی از پژوهشگران پژوهشکده کلام اهل بیت (ع)، تحت اشراف حجت الاسلام محمدتقی سبحانی و به کوشش حجت الاسلام اکبر اقوام کرباسی، در قطع وزیری، در ۵۷۴  صفحه، به نگارش درآمده و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم؛ خیابان معلم؛ روبروی اداره برق؛ انتشارات دارالحدیث مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 37740545-025  تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :  http://www.darolhadith.ir   مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha