چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 419349
۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
درآمدی بر دانش فلسفه دین

حوزه / کتاب درآمدی بر دانش فلسفه دین ، نوشته همایون همتی، در ۲۸۱ صفحه، با همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این کتاب مجموعه‌ای از مقالات مؤلف در زمینهٔ دانش فلسفه دین است که طی سالیان فراوان آن‌ها را جمع‌آوری کرده است.

دانش فلسفه دین میراث عصر روشنگری بوده و یکی از رشته‌های مهمی است که در شمار فلسفه مضاف است و در این دانش به تحلیل فلسفه مفاهیم و مقولات دینی و اعتقادی پرداخته می‌شود.

 این کتاب مقاله‌هایی در معرفی این دانش و تاریخچه آن دارد و چهره‌های تأثیرگذار و مباحث مرتبط با فلسفه دین را ارائه می‌دهد. در مقاله دوم دین و فلسفه و تفکیک و تعامل مطرح می‌شود، رهیافت وجودی به دین از مباحث دیگر است که در این مقاله تعریف دین و چگونگی ارتباط دین و تمدن مطرح می‌شود و نکاتی درباره تمدن ایران و اسپانیا موردنظر قرار می‌گیرد. مقاله دیگر دارای عنوان تحلیل نقش دین در جامعه است.

لفظ فلسفه به عنوان پیشوند به واژه‏ ها و مفاهیم بسیارى اضافه مى‏شود مثل فلسفه اسلامى، فلسفه ماتریالیسم، فلسفه خداشناسى، فلسفه دیندارى و...ولى استعمال آن را در این موارد مختلف بایستى از باب اشتراک لفظى دانست، نه ترادف!زیرا گر چه در تمام این واژه‏ها، لفظ فلسفه، بطور مشترک استفاده شده، لیکن در هر موردى معناى خاصى را داراست مثلا فلسفه اسلامى یعنى فلسفه‏اى که جوهر اسلامى دارد.

ولى در فلسفه خداشناسى این معنى منظور نر نیست، بلکه به معناى کنکاش و کاوش از ریشه‏ها و مبانى خداشناسى مى‏بادش که معمولا در استعمالات عرفى نیز همین معنى، بیشتر مورد نظر است.فلسفه دین، نیز به همین صورت است که مى‏توان آن را در مقابل دانش دین مطرح نموده، علم دین دانشى متعهدانه است که بعد از اثبات اصل دین، موضوع پیدا مى‏کند، ولى فلسفه دین در مرثیه مقدم بر این بحث قرار دارد.  توضیح این که، بطور کلى بحث از دین را مى‏توان به دو صورت دانست گاه از اجراى درونى دین و فروعات و دستورات مطروحه در آن بحث مى‏شود، که هدف این بحث مى‏تواند نگرش به انسان و جهان از منظر دین باشد

نگاه دین‌پژوهانه به تساهل و تسامح از پیش‌فرض‌های نظریه تساهل و تسامح بوده که در این زمینه بحث می‌شود و در انتها به موضوع مهم اتانازی از دیدگاه فلسفه اخلاق می‌پردازد که ابتدا چیستی فلسفه اخلاق و چیستی اتانازی، تاریخچه، ماهیت و انواع اتانازی و دلایل مدافعان و مخالفان اتانازی تبیین می‌شود

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 32802610 – 025 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :    http://urd.ac.ir  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha