پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله علوی برجرودی در دیدار جمعی از دانشجویان بلژیکی

حوزه/ امروز این سؤال مطرح است که اسرائیل چه نوع رژیمی است؟ با این که همه نوع سلاح را هم دارد؛ چرا با این منطق، رژیم غاصب اسرائیل محکوم نمی شود؟ پاسخ ساده است؛ و آن تبعیض است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان بلژیکی که در سالن اجتماعات کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در قم برگزار شد، با بیان این که در شرایط حساسی از لحاط نوع فرهنگ، تفکر، جنگ و خشونت در دنیا قرار داریم، گفت: به همین دلیل نقش مؤسسات و مراکز علمی در این زمان برای حفظ آرامش و دعوت همگان به امنیت و صلح جهانی امری ضروری و لازم است تا مردم به دور از هرگونه خشونت در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت های مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا، شناخت شرایط حساس دنیا و ایجاد راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات و صلحی پایدار در جهان است، عنوان کرد: نباید مؤسسات تحت تأثیر عوامل بیرونی و  سیاست سیاست مداران قرار گرفته و بر اساس آن فعالیت کنند.

این استاد حوزه ابراز داشت: در حال حاضر نمونه هایی از مؤسسات سیاست زده در دنیا وجود دارد که تحت تأثیر سیاست سیاست بازان قرار گرفته؛ در زمین آنها بازی کرده؛ بر اساس منافع آنها سخن گفته و کمتر حقایق را بیان می کنند و یا دیرتر به حقایق اشاره می کنند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: در حال حاضر بعضی از مؤسسات آمریکایی و انگلیسی بر اساس منافع کشور خود حرکت کرده و حاضر نیستند برای صلح جهانی قدمی بردارند و با این که می دانند عربستان و وهابیت، منشأ همه گرفتاری ها و حتی حادثه 11 سپتامبر است؛ اما در عمل می بینیم عکس العملی نشان داده نشده و در برابر حکومت ایران موضع گیری می کنند؛ چون منافع کشورخود را درعربستان می بینند؛ بهترین نمونه آن فروش میلیاردی اسلحه امریکا به عربستان است.

*مشکل دنیا، تبعیض و منفعت طلبی است

وی با بیان این مطلب که مؤسسات علمی باید آزاد فکر کنند، تصریح کرد: این مؤسسات باید به دور از هر نوع سیاست زدگی فعالیت کنند تا بتوانند معرفت درست و واقع بینانه ای به اهداف استعمارگران پیدا نمایند. از دیگر مباحث مهم، تقویت سازمان حقوق بشر در برابر کشورهای ظالم است؛ ولی در حال حاضر نه تنها این مسئله تقویت نشده؛ بلکه مشکلات دیگری همچون تبعیض و منفعت طلبی جلوه بیشتری پیدا کرده است.

این استاد حوزه بیان داشت: هم اکنون می بینیم به دلیل همین تبعیض  و منفعت طلبی کشورهای قدرتمند، به کشور کره شمالی به خاطر داشتن بمب اتمی حمله می شود و علیه این کشور موضع گیری می کنند و آن را کشور خطرناک برای مردم جهان می دانند.

وی یادآور شد: امروز این سؤال مطرح است که اسرائیل چه نوع رژیمی  است؟ با این که همه نوع سلاح را  هم دارد؛ چرا با این منطق، رژیم غاصب اسرائیل محکوم نمی شود؟ پاسخ ساده  است؛ و آن تبعیض است.

آیت الله علوی برجردی با بیان این که بعد از رحلت پیامبر(ص) جانشینی ایشان از روال طبیعی خارج و به دست دشمنان و بدخواهان افتاده، گفت: این مشکلات فعلی ادامه همان دشمنی سابق است و اگر الان خشونتی در دنیاست، نتیجه همان مظلومیت و دشمنی با  شیعه می باشد.

نوه مرحوم آیت الله بروجردی با بیان اینکه وهابیت و سلفی گری، فرقه و هویت قبیله ای خاص است و خشونت و خون ریزی آنها ربطی به اسلام ندارند و هدف اصلی آنها خشنونت طلبی بوده و اساسا این فرقه قبیله ای و طائفه ای اداره می شود، افزود: همه مشکلات دنیا و حتی تبلیغات و ساخت مسجد به دلیل تفکرات این فرقه و حامیان اینهاست؛ از این طریق به دنبال این مسئله می باشند که اندیشه باطل خود را  ترویج و جلوی نشر اسلام ناب را بگیرند و از طرفی با خشونت طلبی به اسم اسلام ناب می خواهند دین پیامبر خاتم(ص) را بدنام کنند. 

*مؤسسات علمی دنیا به دنبال تحقق صلح جهانی باشند

این استاد حوزه با بیان اینکه برای رسیدن به صلح جهانی و دوری از خشونت لازم است به حقوق اولیه انسانها توجه کرد و در رأس این حقوق، اخلاق در موضوعات مختلف است، افزود: در این حق هیچ فرقی بین هیچ شهروندی از هیچ کشوری نیست و رنگ پوست نمی تواند در این مسئله اثرگذار باشد.

آیت الله علوی بروجردی گفت: اگر در دنیا خشونت و جنگ است و بعضی از کشورها با استفاده از قدرت به کشورهای ضعیف زور می گویند، ناشی از نادیده گرفتن رعایت حقوق اولیه آنان است.

*حقوق زن ریشه در مسئله فرهنگی  دارد

نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی با بیان این که حقوق زن یک مسئله فرهنگی است و از مشکلات فوق العاده ضروری و چالشی در دنیاست، افزود: در رأس این مشکلات عدم رعایت حقوق بوده و به زنان در دنیا به عنوان کالا نگاه می شود.

 این استاد حوزه عنوان کرد: دین اسلام و ادیان دیگر بر خلاف بشر هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نیستند و حقوق هر دو را مساوی می دانند؛ اما این حقوق از سوی جامعه بشری نادیده گرفته شده و حتی تا سال های اخیر در کشورهای اروپایی حقی برای زن در عرصه دموکراسی قائل نبودند، چون نگاه همان منفعت طلبی بود و این مشکلات حل نخواهد شد جزء اینکه زنان خودشان را مطرح کنند.

آیت الله علوی برجردی گفت: اسلام برخلاف بشر زنانی زیادی را الگو قرار داده و حتی اسم آنها را به عنوان تأثیرگذارترین زنان به جامعه بشری معرفی کرده و به این مسائل در تاریخ اسلام و حادثه عاشورا اشاره شده که نمونه آن حضرت زینب(س) است؛ زنان هم نباید از این مسائل غافل باشند و با تکیه بر مبانی دینی اسلام حقوق خود را طلب کنند.

وی در پایان یادآور شد: دیگر نمونه تأثیر گذاری زن، همین بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) است، این بانو هم یک زن بوده ولی خود را به عنوان فرد الگوی و اثر گذار معرفی کرده؛ دلیل این الگو، عمل بر طبق مبانی اسلام و تجلی دادن ارزش های الهی است و همین مسئله باعث شده حوزه با عظمتی درکنار این بارگاه شکل گیرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • من IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    حوزه علمیه یا علمای شیعه ما چرا نسبت به کشته شدن کودک دوساله مسلمان و شیعه آذربایجانی بنام زهرا و مادر بزرگش توسط رژیم اشغالگر قره باغ اسلامی و شیعه نوسط کفار ارمنستان واکنش نمی دهد؟