سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جواد توحیدی منش

حوزه/ مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب، برگزار کننده طرح مددکاری اسلامی گفت: تا به امروز بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از کتب تدوین شده در این مؤسسه در ۴۰ عنوان در سراسر کشور چاپ، توزیع و عرضه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جواد توحیدی منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ارائه گزارشی از فعالیت های مؤسسه سفیران انقلاب قم پرداخت و گفت: این مؤسسه از سال 1391 با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت جمعی از طلاب و فرهیختگان حوزوی و با هدف امتثال امر ولی امر مسلمین جهان آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر تولید علم و محتوا پیرامون مباحث دینی در سطح ملی آغاز به کار نموده و موفق به انجام فعالیت هایی در این راستا گشته است.

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب ابراز داشت: این مؤسسه متشکل از معاونت های آموزش، پژوهش، طرح و برنامه، رسانه و انفورماتیک، اعزام مبلغ و همچنین اداره مددکاری اسلامی می باشد.

*نگاهی بر دستاوردهای محتوایی مؤسسه سفیران انقلابحجت الاسلام والمسلمین جواد توحیدی منش

وی تدوین محتواهای تبلیغی را یکی از دستاوردهای این مؤسسه عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت در عرصه کودک، یکی از بخش های تدوین محتواهای تبلیغی بوده که در این راستا «تألیف کتاب «شکوفه‌های احکام» شامل 22 درس احکامی برای مخاطبان گروه سنی ج»، «تالیف کتاب «شکوفه‌های آسمانی» شامل 22 درس اعتقادی برای مخاطبان گروه سنی ج با تیراژ بالای 30 هزار جلد برای مبلغان»، «تالیف کتاب «شکوفه‌های مهر» با موضوع فرهنگ‌سازی اهتمام به صدقه و مشارکت در امور خداپسندانه برای گروه سنی ج با تیراژ 200 هزار جلد و عرضه آن در میان دانش آموزان» و «تألیف کتاب ره‌توشه «شهر رمضان» ویژه مبلغین اعزامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای ماه رمضان» از جمله برنامه های پژوهشی این مؤسسه بوده است.

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب فعالیت در عرصه نوجوانان را از دیگر بخش های تدوین محتواهای تبلیغی این مؤسسه عنوان کرد و گفت: «تألیف مجموعه کتاب‌های «سبک زندگی دینی» در 4 جلد برای برنامه آموزشی اوقات فراغت مددجویان کمیته امداد سراسر کشور با حداقل نشر 60 هزار نسخه»، «تألیف کتاب «ره توشه سبک زندگی دینی» ویژه مربیان کلاس اوقات فراغت کمیته امداد سراسر کشور»، «تألیف کتاب «صحیفه ولایت» مجموعه 3 جلدی برای دانش آموزان نخبه تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره)، شرکت کننده در کانون‌های پیروان ولایت سراسر کشور با تیراژهای بالای 20 هزار نسخه» و «تألیف کتاب (ره توشه راهیان نور) ویژه کلاس‌های تابستانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه منتشر شده در سال 91» از جمله کتب تالیفی در عرصه نوجوانان بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این مطلب که از دیگر عرصه های تولید محتواهای تبلیغی این مؤسسه، ورود در عرصه جوانان بوده است، خاطرنشان ساخت: «تألیف کتاب «بانوان بهشتی» با موضوع معرفی برخی از بانوان نمونه و الگو از صدر اسلام تاکنون ویژه دانش آموزان دختر دبیرستانی؛ به سفارش معاونت تبلیغ حوزه علمیه و همکاری معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش» و ... از جمله فعالیت های این موسسه بوده است.

*تولیداتی برای مخاطبان خاص

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی منش ورود در عرصه مخاطبان خاص را از دیگر عرصه های تولید محتواهای تبلیغی مؤسسه سفیران انقلاب دانست و تصریح کرد: «کتاب گلبرگ احکام درسنامه تبلیغی ویژه مربیان و مبلغین»، «کتاب منشور بازار با موضوع احکام و آداب کسب و کار، ویژه بازاریان و کسبه»، «کتاب تبلیغ چهره‌به‌چهره مجموعه فیش‌های تبلیغی ویژه مربیان گروه‌های جهادی ـ تبلیغی»، «کتاب منشور معرفتی اربعین ویژه مناسبت پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع)»، «کتاب زندگی به سبک معصومین (ع) ویژه مربیان طرح فلاح کمیته امداد سراسر کشور»، «کتاب بایسته‌های تبلیغ و مبلغ ویژه مربیان طرح فلاح کمیته امداد سراسر کشور»، «مجموعه منبرهای دهه فجر، دهه تکریم مساجد، مجالس ختم؛ نیمه شعبان و ... به سفارش مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران ویژه ائمه جماعات شهر تهران  با بیش از 250 منبر آماده شده در مناسبت‌های سال 95»، «مجموعه منبرهای نماز به سفارش ستاد اقامه نماز»، «کتاب سبک زندگی فاطمی (س) به سفارش امور مساجد تهران»، «کتاب آنچه شما دوست دارید (مجموعه 400 راهکار روایی)»، «کتاب همراه مبلغ»، «کتاب حیات طیبه (مجموعه 30 منبر مکتوب ویژه ائمه جماعات تهران برای رمضان 95) به سفارش امور مساجد تهران»، «کتاب تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی ایران (مجموعه 18 منبر مکتوب ویژه محرم الحرام 1438) به سفارش امور مساجد تهران»، «کتاب شمیم ریحان با موضوع معرفی برخی از بانوان برگزیده جهان اسلام، آماده شده در ایام فاطمیه (س) سال 1395» و «مجموعه منبرهای مکتوب با موضوع وقف و امام حسین (ع)، به سفارش سازمان اوقاف و امور خیره ویژه محرم الحرام سال 95» از جمله تولیدات این مؤسسه در این عرصه می باشد.

*چاپ و توزیع بیش از 500 هزار نسخه کتاب کتاب های موسسه سفیران انقلاب

این فعال فرهنگی یادآور شد: تا به امروز بیش از 500 هزار نسخه از کتب تدوین شده  در این مؤسسه در 40 عنوان در سراسر کشور چاپ، توزیع و عرضه شده است.

وی بخش دیگر فعالیت های این مؤسسه را برگزاری مسابقات کشور عنوان کرد و گفت: «برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی در میان پرسنل و مددجویان کمیته امداد حضرت امام (ره)»، «برگزاری مسابقات «مفاهیم نهج البلاغه» در دو سال متوالی و در رده‌های دانش‌آموزی، دانشگاهی و پرسنل کمیته امداد» بخشی از فعالیت ها در این عرصه بوده است.

*تولید نرم افزارهای کمک آموزشی

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب به تولید نرم افزارهای کمک آموزشی اشاره و اظهارکرد: در راستای تسهیل امر تبلیغ مبلغین گرانقدر و یادگیری مخاطبان، برخی از محتواهای آموزشی در قالب نرم افزار آماده و در اختیار مبلغین قرار گرفته که «مجموعه سی دی‌های سبک زندگی دینی با محوریت درسنامه‌های تبلیغی قابل ارائه برای نوجوانان و جوانان»، «نرم‌افزار گلبرگ احکام (درسنامه بیان احکام) ویژه مبلغین فعال در نیروی انتظامی سراسر کشور» و «نرم افزار گزارش گیری و سطح بندی خانواده‌هایی که از خدمت تبلیغی مددکاری اسلامی بهره‌مند هستند» تعدادی از این برخی از محصولات این مؤسسه می باشد.

*اجرای طرح 313 در 20 استان محروم

این محقق و پژوهشگر تبلیغ حضوری و اعزام مبلغ را از فعالیت های دیگر این مؤسسه برشمرد و گفت: اجرای طرح 313 در راستای اعزام مبلغ به استان های گوناگون از جمله این برنامه هاست که این طرح در ایام فاطمیه سال 1394 با همکاری معاونت فرهنگی کمیته امداد حضرت امام (ره) در 90 خوابگاه شبانه‌روزی تحت نظر کمیته مستقر در 20 استان محروم کشور به مرحله اجرا درآمد.

*ورود 630 نفر به حوزه با اجرای طرح 313

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی منش ادامه داد: در این طرح تعداد 72 مبلغ برادر و خواهر، از سوی مؤسسه سفیران انقلاب اعزام و در مدت 5 روز استقرار در خوابگاه‌ها، فعالیت‌هایی همچون اقامه عزای فاطمیه (س)، تکریم و احترام مددجویان، برگزاری مراسم برای پرسنل امداد منطقه، شرکت و اجرای طرح فلاح و ... برگزار نموده و دانش آموزان مستعد و علاقه‌مند را شناسایی و از آنان برای ثبت نام در حوزه های علمیه دعوت می‌کردند که با یاری خدا و عنایت اهل بیت (ع) و بر اساس آمار رسمی کمیته امداد، تعداد 630 نفر از دانش‌آموزان نخبه مددجو برای ورود به حوزه ثبت نام نموده و تقریبا همه این افراد هم اکنون در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل می‌باشند.

*گزارشی از اجرای طرح مددکاری اسلامی در منطقه پردیسان قم

وی اعزام مبلغ به عنوان «مددکار اسلامی» را از دیگر طرح های این مؤسسه دانست و ابراز داشت: این طرح از آذرماه سال گذشته به مدت 5 ماه به صورت آزمایشی در منطقه پردیسان قم برای 675 خانواده مددجو برگزار شد که در مراحل اجرای این طرح از ظرفیت و توانمندی حدود 50 طلبه برادر و خواهر استفاده و در نهایت با دستاوردهای مناسبی به پایان رسید.

این فعال فرهنگی یادآور شد: یکی از دستاوردهای کوچک این طرح برای یکی از مددجویان، بازگشت سرپرست مرد خانواده پس از هفت سال به خانه بوده که همزمان با مراسم عقد دختر خود صورت پذیرفته و شادی و دلگرمی مناسبی برای مادر و فرزندان به دنبال داشت.

*طرح مددکاری اسلامی چیست؟

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب به ارائه توضیحاتی پیرامون «طرح مددکار اسلامی» پرداخت و خاطرنشان ساخت: در این طرح، تعدادی از طلاب و مبلغ کارآزموده، سرپرستي برخی از خانواده‌های مددجو را در ساحت‌هاي «فرهنگي»، «اجتماعي» و «اقتصادي» بر عهده گرفته و با بهره‌گیری از برنامه‌هایی همچون «تبلیغ چهره به چهره»، «مشاوره و راهنمایی»، «جلسات پرسش و پاسخ»، «ارتباط با خیرین و کارفرمایان»، «پیگیری‌های اداری جهت رفع مشکلات مددجویان» و ... زمینه رشد و ارتقاء فرهنگی و اجتماعی و توانمندسازی اقتصادی این عزیزان را فراهم می‌نمایند.

*شناسایی 16 آسیب اجتماعی و انتشار 16 کتابچه درمان علمی آنهافعالیت های مؤسسه سفیران انقلاب قم

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی منش اظهار داشت: مددکاران ما پس از حضور در منازل مددجویان، 16 آسیب موجود در این خانواده ها را شناسایی نموده و در این راستا شانزده کتابچه درمان علمی این معضلات از منابع دینی برای رفع مشکلات و معضلات موجود تدوین شد تا درمان مناسب برای آن داشته باشیم.

وی ابراز داشت: مهمترین آسیب فرهنگی در این خانواده ها، عدم رضایت از داشته ها و کم اعتنایی به باورها  و همچنین مهمترین آسیب اجتماعی آنان، عدم مدیریت صحیح خانواده و از هم پاشیدگی کانون خانوادگی آنان بوده که خوشبختانه برنامه هایی برای رفع این مشکلات از سوی مددکاران در میان خانواده‌ها ارائه شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پس از اجرایی شدن طرح مددکاری در منطقه پردیسان، هیئت اندیشه ورزی مؤسسه با دریافت نقاط ضعف و قوت و بازخوردگیری از آن، اقدام به بازنویسی طرح مددکاری برای اجرا در فاز دوم نموده و همزمان «برگزاری 32 ساعت کارگاه آموزشی و مهارتی» برای مددکاران و تألیف کتاب «مبانی و اصول مددکاری اسلامی» و کتابچه «راهکارهای رفع و درمان آسیب‌های خانواده‌ها» و «نظام‌نامه جامع عملیاتی طرح» را در دستور کار خود قرار داد که در نهایت خروجی این آموزش‌ها، پژوهش‌ها و تجربیات عملی، منجر به تهیه طرح پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها با الگوی مددکاری اسلامی گردیده است.

*رجوع بیش از 21 مورد به همسران قبلی یا ازدواج های جدید در طرح مددکاری اسلامی

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب یادآور شد: در طول مدت این پنج ماه، بیش از 21 مورد ازدواج با رجوع به همسران قبلی یا ازدواج های جدید با همکاری مددکاران ما انجام پذیرفته که دستاورد مناسبی بوده است؛ همچنین در مباحث اقتصادی خانواده ها نیز با تعامل با کارفرمایان و خیرین، زمینه اشتغال بیش از 22 نفر از مددجویان فراهم و قریب به 60 میلیون تومان از خیرین دریافت شده است. همچنین رایزنی با مدارس برای تحصیل رایگان فرزندان مددجویان و یا اجاره مکان هایی مناسب برای مددجوهایی که صاحب حرفه بوده اند، از دیگر فعالیت ها در طرح مددکاری اسلامی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی منش بیان داشت: این طرح برای خانواده‌های تحت پوشش سازمان های حمایتی همچون خانواده‌های مددجوی کمیته امداد، خانواده‌های مددجوی بهزیستی، خانواده‌های زندانیان و خانواده‌های بدسرپرست و یا بی سرپرست و خانواده‌های حاشیه نشین شهرها قابل ارائه می‌باشد.

*تدوین نظام نامه جامع مددکاری اسلامی

وی اظهار داشت: در حال حاضر نظام نامه جامع مددکاری اسلامی تدوین شده که به صورت برنامه جامع قابل ارائه بوده و تمام شیوه ها و راهکارهای عملیاتی مددکاری اسلامی در آن گنجانده شده است.

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب ابراز داشت: همچنین کتاب مبانی و اصول مددکاری اسلامی نیز در حال تدوین است که با همکاری انجمن های علمی حوزه های علمیه انجام می پذیرد.

*استقبال مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره)فعالیت های مؤسسه سفیران انقلاب قم

این محقق و پژوهشگر در پاسخ به این سوال که آیا استقبال مسئولان کمیته امداد از این طرح مناسب بوده است یا خیر؟، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه رویکرد مناسبی از سوی مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم نسبت به حوزه وجود داشته و باور و اعتقاد بالایی به کار طلبگی دارند و همواره همراه و همیار ما در این مسیر بوده اند که شایسته است است از مدیرکل کمیته امداد استان قم جناب آقای مهندس میرشکار و دیگر همکاران گرامی ایشان قدردارنی را داشته باشیم.

*وجود 38 هزار مددجو در قم

این فعال فرهنگی با بیان این مطلب که قریب به 38 هزار مددجو در قالب 21 هزار خانواده در استان قم وجود دارد، تصریح کرد: در فاز دوم این طرح، برنامه هایی برای قریب به یک هزار و 200 خانواده مددجوی قم در منطقه نیروگاه برنامه ریزی شده که تمام سرپرستان این خانواده ها، زن بوده و برای هر خانواده قریب به 60 ساعت برنامه خواهیم داشت.

*از مقاومت تا درخواست مددجویان

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی منش در پاسخ به این سوال که استقبال خانواده های مددجو در فاز اول این طرح به چه صورت بوده است؟ ابراز داشت: در ابتدا مقاومت هایی صورت می پذیرفت و بیشتر مشکلات اقتصادی خود را بیان می کردند؛ اما در ادامه با ارائه مباحث اجتماعی، فرهنگی و ... استقبال مناسبی صورت گرفت و امروز قریب به 330 خانواده خواهان ادامه این طرح برای خود می باشند.

همچنین وی تعامل و همکاری و حمایت‌های معنوی ریاست محترم حوزه‌های علمیه سراسر کشور با مسؤلان مؤسسه و مددکارن اسلامی و همچنین حمایت‌های ائمه جمعه استان قم، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه، اساتید و دانش‌آموختگان حوزه علمیه را تقدیر نمود.

*از ظرفیت 3500 روحانی طرح هجرت می توان استفاده کرد

مدیر اجرایی مؤسسه سفیران انقلاب همراهی مسئولان و نخبگان حوزه را برای رشد و گسترش طرح مددکاری اسلامی ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: امروز قریب به سه هزار و 500 روحانی طرح هجرت در سراسر کشور وجود دارند که با برگزاری یک دوره کوتاه مدت مددکاری اسلامی می توانند کمک حال ما در این طرح در سراسر کشور بوده و اثرات مناسبی از خود به جای بگذارند؛ همچنین طلاب خواهر بسیاری در سراسر ایران آماده فعالیت در این عرصه بوده و می توان از این ظرفیت عظیم استفاده های بهینه و مناسبی کرد.

*درخواست از اساتید و نخبگان حوزوی

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: از اساتید و نخبگان حوزوی و دانشگاهی درخواست داریم که در عرصه مددکاری اسلامی، ایده ها، نظرات و سایر ظرفیت های خود را از طریق سامانه WWW.SAFIRAN313.NET  در اختیار این مؤسسه قرار دهند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • من IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    حوزه علمیه یا علمای شیعه ما چرا نسبت به کشته شدن کودک دوساله مسلمان و شیعه آذربایجانی بنام زهرا و مادر بزرگش توسط رژیم اشغالگر قره باغ اسلامی و شیعه نوسط کفار ارمنستان واکنش نمی دهد؟