پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه / عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام بر "احسان" که یک مقوله فطری است، تمرکز جدی و محوری کرده است، گفت: حقوق بشردوستانه به دلیل برخاستگی از احسان خواهی فطری، قرابت و نزدیکی بالایی با دیدگاه های حقوق میدان جنگ و شئون آن در اسلام دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در دیدار خانم فلورنس ژیلت، رئیس جدید دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران افزود: از آنجا که دین اسلام، احسان را به عنوان یک امر انسانی پذیرفته و حقوق بشردوستانه نیز در ذیل آن می گنجد، این دین آسمانی، احکام خود را عمدتا و اساسا احکامی ملائم و متناسب با احسان قرار داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اگر کسی حقوق بشردوستانه در اسلام را پیگیری کند خواهد دید که این حقوق حاوی طعم انسانی و احسانی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی اظهار داشت: قرآن کریم در مواردی؛ وقتی سخن از حسن یا احسان به میان می آورد از انسان نیز سخن به میان آورده است که نمونه آن آیه 83 سوره مبارکه بقره " و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا " و  آیه 8 سوره عنکبوت " وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنا"می باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: حوزه قم بكوشد یک حرکت منسجم  شیعه و سنی با رویکرد به رسمت شناختن هر چه بیشتر و ترویج هر چه گسترده تر حقوق بشردوستانه اسلامی، در جهان اسلام  شکل بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت"فایده این حرکت این است که تندورهایی که عامل قساوت های جنگی هستند از چشم امت هر چه بیشتر می افتند و زمینه کنترل جنگ و تخریب های ناشی از آن، هر چه بیشتر فراهم می گردد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت یکی از زمینه های نزدیکی شیعه و سنی و ایجاد همنوایی بین آنها، حقوق بشردوستانه اسلامی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه گسترده ومستعدی برای بررسی فطرت به عنوان یک نظریه اسلامی وجود دارد، گفت: این نظریه در صورت سامان پذیری، جایگاه و  پایگاه فکری محکمی برای دوری جویی از گرایش های انسانیت کش و معنویت کش سلفیت افراطی است.

وی ادامه داد: دست یابی به شناخت دیدگاه های اسلام در ارتباط با مسائل انسانی از جمله حقوق جنگ را به صورت شفافی در دسترس جوانان در جهان اسلام قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین  احمد مبلغی افزود:  ضرر انسان های دور گشته از فطرت انسانی و درون داده های آن برای دین ولو به نیت خدمت، بسیار بالا می باشد زیرا  اسلام انسان را همراه با فطرت، انسانیت و درون دادهای انسانی آن، مورد خطاب قرار داده است، و به تعبیری خطاب اسلام به انسان، هیچگاه انسان بریده از انسانیت و فطرت نبوده است.

وی گفت: قرآن کریم وقتی به شئون و رفتارهای انسانی می پردازد از عناوین ویژه ای تحت عنوان احسان استفاده می کند، احسان یک مفهوم کلیدی مهم و دارای قلمرو گسترده ای است که توان پوشش دهی نسبت به بسیاری از مفاهیم انسانی را دارد به گونه ای که گرایش های لطافت بخش ذیل این مفهوم جای گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی با بیان اینکه احسان به معنای ساختن فعل و قول زیبا می باشد، گفت: مفهوم احسان در بسیاری از زمینه های متنوع و متعدد، قابل تطبیق و فعال سازی است و انسان مطابق طبیعت خود،  احسان را دوست داشته و خواهان تحقق آن می باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اسلام از انجا که احسان را یک امر فطری می داند توجه دادن آن به بخشی ازمردم، را روا ندانسته است. وی گفت: دیدگاه اسلام این است، احسان از آنجا که یک امر انسانی و برآمده از حاق فطری است،  برای انسان ها مصرف گردد و نه برای بخشی از انسان ها.

وی گفت: به همین جهت قرآن  کریم آیه 83 سوره مبارکه بقره با تعبیر " و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا"؛  حسن و زیبایی در گفتار را برای ناس به کار می گیرد و در روایت هم آمده که مقصود آیه،  همه مردم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha