جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران، مقام معظم رهبری را شخصیتی نواندیش و نظریه پرداز به معنی‌کلمه دانست، و گفت: در طول حدود نیم قرن اخیر، مجموعه‌ نظریه‌هایی که ایشان ارائه فرموده است یک منظومه‌ عظیم فکری را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، امروز در پنجمین اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه استان تهران در شهرستان دماوند، با اشاره به ضرورت بررسی راهکارهای تحقق منویات مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با طلاب و اساتید حوزه تهران، اظهار داشت: همه حوزه‌های علمیه کشور، انقلابی و اثرگذار هستند، زیرا حوزه‌های علمیه بستر انقلاب بوده و پشتوانه‌های معنوی و معرفتی انقلاب اسلامی هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: به مقتضای شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پیشینه‌ تاریخی خاص حوزه تهران، این حوزه دارای جایگاه و موقعیت ویژه‌ای است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت احیای هویت حوزه علمیه تهران، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با اساتید و طلاب حوزه علمیه تهران به سه راهبرد و وظیفه‌ی خطیر حوزه‌های علمیه اشاره داشتند و از آنجا که مخاطب این سخنان حوزه علمیه تهران بود، لذا این حوزه علمیه تهران است که سزاوارتر و موظف‌تر از هر جمع دیگری باید پیگیر تحقق منویات مقام معظم رهبری باشد.

وی، هدایت فکری، معنوی و سیاسی را جمله مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه برشمرد، و افزود: شاید جز عهد رسول خدا(ص)، هیچ روزگاری به اندازه‌ عهد جمهوری اسلامی، برخوردار از ویژگی‌ها و خصوصیات بی‌نظیر و تکرار نشدنی نبوده است. و از جمله‌ برخورداری‌های نسل ما، برخورداری از رهبری بزرگی مثل امام خمینی(ره) می‌باشد، مرد عظیمی که هرگز نه نسل ما او را شناخت و نه نسل‌های آتی او را به درستی خواهند شناخت.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران عنوان داشت: امام خمینی(ره) مرد عظیمی بود که در تاریخ بشریت چرخش ایجاد کرد و چرخش تاریخی در حیات انسان معاصر و سرنوشت بشریت به وجود آورد. و این حقیقتی است که اندیشمندان جهان به آن اذعان دارند.

وی تصریح کرد: بعد از آن بزرگوار، خلف صالح ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچون امام(ره) این تغییر و چرخش را به کمال رساندند. البته تاریخ شیعه آکنده است از حضور نوابغ، نوادر، حکیمان، فقیهان، مصلحان، شهدای بزرگ و مردان عظیمی که بشریت وامدار شجاعت و عظمت آن‌هاست، ولی نظیر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را به جهاتی کم داشتیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مقام معظم رهبری را شخصیتی نواندیش و نظریه پرداز به معنی‌ کلمه دانست و ابراز داشت: در طول حدود نیم قرن اخیر، مجموعه‌ی نظریه‌هایی که ایشان ارائه فرموده است یک منظومه‌ی عظیم فکری را تشکیل می‌دهد.

عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری یک چارچوب نو در تمدن سازی و پیشرفت ورزی ارائه کرده‌اند. و این مسئله در شورای‌ عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت به طور ویژه بررسی شده و مطالعات مفصلی در این باره صورت گرفته است. و این فقط یک نمونه‌ای از بعد فکری، علمی و شخصیتی ایشان است.

وی، تسلط دقیق به هنر و موسیقی را از دیگر شاخصه‌های ممتاز رهبر معظم انقلاب برشمرد و اظهار کرد: شناخت ابعاد فرهنگی و مقولات هنری و تسلط و شناخت فنی و حرفه‌ای بر امور هنری از جمله ویژگی‌های ایشان است. و شناخت دقیق ایشان از موسیقی به عنوان یک فقیه، نشان از اهمیت جایگاه هنر و فرهنگ نزد ایشان است.

استاد رشاد با اشاره به تسلط فنی و حرفه‌ای مقام معظم رهبری بر ادبیات فارسی و رمان، ادامه داد: ایشان خود به عنوان یک شاعر، در برخی نشست‌ها با شاعران، گاهاً اشکالاتی درست و دقیق و فنی بر اشعار برخی وارد می‌نمودند و حیرت و تعجب همگان را برمی‌انگیختند. همچنین در مطالعه رمان و کتاب‌های ادبی فارسی جدیّت داشته و دارند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: یک وقتی ایشان فرمودند، من مجموعه داستان‌هایی را که رمان نویس‌ها و داستان‌نویس‌های حوزه‌ی هنری نوشته‌اند، مطالعه کرده‌ام. سپس فرمودند مؤلفین آن‌ها را دعوت کنید تا از نزدیک با آنان ملاقات داشته باشیم. جمعی هفتاد نفره از مؤلفین خدمت ایشان رسیدند، همگی از این که رهبر معظم انقلاب همه رمان‌ها و کتاب‌ها را به دقت مطالعه کرده و بر هر کدام از آن‌ها نقد و حاشیه زده بود و نکاتی را یادداشت کرده بودند، متعجب بودند. و مدت زمان مطالعه و ساعت مطالعه را که درج کرده بودند، معلوم بود ایشان اکثر کتاب‌ها را آخر وقت و زمانی قبل از استراحت‌شان مطالعه کرده بودند. و مجموعه این نقدها تماماً توسط حوزه هنری منتشر شده است.

وی با اشاره به سبک زندگی و ساده زیستی مقام معظم رهبری، گفت: در قضیه ازدواج پسر حاج آقا محمدی گلپایگانی با صبیه مقام معظم رهبری، بنده از آقای گلپایگانی کیفیت این ازدواج را پرسیدم. ایشان این طور تعریف کردند که ابتدا مقام معظم رهبری فرمودند باید دخترم در این باره نظر بدهند، بعد از چند روز آقا فرمودند به پسرتان بگویید یک جلسه‌ای بیاید پیش ما. بعد از آن جلسه، معظم له موافقت خود را با این ازدواج اعلام کردند. از پسرم جویای محتوای جلسه شدم. گفت حضرت آقا برای این وصلت دو شرط پیش پای من گذاشتند و من نیز قبول کردم. اول این که باید قبول کنید که با دختر سیدعلی حسینی خامنه‌ای ازدواج می‌کنید، نه رهبر انقلاب ایران. و دوم این که به من قول بدهید اصلاً وارد کار اقتصادی نشوید.

استاد رشاد در پایان تصریح کرد : سبک زندگی مقام معظم رهبری به عنوان یک فقیه اعلم باید سرلوحه همه مسئولین و دلسوزان نظام باشد.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha