جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت:حوزه اخلاق از مظلوم‌ترین بخش‎ها است؛ عرصه اخلاق عرصه ای است که از گذشته نیز به حوزه مرتبط بوده و سوابق خوبی در حوزه دارد چرا که اگر در عرصه اخلاق کار جدی انجام نشود مورد مواخذه قرار می گیریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیتالله اعرافی ظهر امروز در بازدید از بنیاد علمی فرهنگی "هاد" و دیدار با مدیر این بنیاد در قم با ذکر این مطلب که حوزه و روحانیت، در معرض انواع کمبودها و کاستی ها قرار دارند گفت: امروز در کنار درخششها و دستاوردهای حوزه با یک سری تهدیدها و ضعفهای درونی نیز مواجه هستیم.

وی افزود: تهدیدهای بیرونی طبیعی است زیرا حوزه علمیه قم پیش از 50 سالگی خود مبدا تحول عظیم در منطقه و جهان شد و وارد فازهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و... شده است و به همین دلیل حساسیت‌ها روی حوزه بسیار افزایش یافت.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: طبیعت دستاوردها و برکات این است که در معرض توجهات و حتی هجمهها قرار گیرد؛ توسعه کمی و کیفی و واردات فکری و فرهنگی و قومیتی به درون حوزه  در سالهای گذشته در حوزه شکل گرفته است.

وی گفت: بخشی از آسیبهایی که باید به آن توجه کرد، در خصوص آسیبهای مرتبط به مباحث اخلاقی است؛ با توجه به این مساله نیازمند یک هوشیاری وسیع اخلاقی و معنوی هستیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: گسترش و توسعه حوزه ،عرصه اخلاق و تربیت و معنویت را نیز در معرض آسیب قرار میدهد و به همین خاطر باید در این زمینه مراقبت و کار بیشتری انجام داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: روحانیت و حوزه باید مشکلات اخلاقی و معنویت جامعه را نیز مداوا کند و به همین دلیل این مسایل باید در درون حوزه کاملا حل شود؛ امروزه مشکلات گسترده اجتماعی به حسب تغییر اوضاع و احوال، روحانیت را نیز تهدید میکند که در این زمینه مسئولیت همه حوزویان را در جهت بازسازی و تعالی معنویات حوزه بالا میبرد.

وی گفت:  مسئولان حوزه در این زمینه وظیفه سنگین تری به دوش دارند؛ یک بخش از این مسایل و مسئولیتها، صیانت است؛ بررسی آسیب های اخلاقی و معنوی و اجتماعی از مسایلی است که باید همیشه به شکل مستمر و مدون و برنامه ریزی شده پیگیری و اجرا شود.

مدیر حوزههای علمیه کشور تصریح کرد: تولید فکر و ادبیات و دانش لازم از دیگر وظایف مدیران و مسئولان حوزه در عرصه تربیتی و اخلاقی است که این موسسه به این مقوله توجه دارد.

آیت الله اعرافی گفت: مدیریت حوزه تلاش دارد که با نگاه کلان آسیب شناسانه و تحلیل گذشته و موضوع به سمت سامانه ها و طرح های بهتری برای ارتقای مسئولیت های حوزه حرکت کند؛ حداقل 100  پروژه در حوزه کلید خورده است که شامل طرح های عظیم تا طرح های کوچکتر است.

وی تصریح کرد: از جمله این طرح ها در حوزه، نظامات جامع حوزه است که پس از سالها این مساله جمع شده است و نظامات جامع حوزه در حال نهایی شدن است؛ نقشه جامع رشتهها، تعریف حوزههای دانشی، طرح هدایت تحصیلی و تربیتی، نظام خدمات معیشت، نظام امتحانات شفاهی و... از جمله این نظامات طراحی شده است.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: دهها هزار نفر در حوزه سطوح خارج فعال هستند که در نظر داریم که مسیر سنتی حوزه که مسیر آزاد انتخاب است طی شود ولی هدایت تحصیلی نیز انجام شود.

وی گفت: حوزه اخلاق از مظلوم‌ترین بخشها است؛ مقوله اخلاق؛ حوزه ای است که از گذشته نیز به حوزه مرتبط بوده و سوابق خوبی در حوزه دارد؛ اگر در عرصه اخلاق کار جدی انجام نشود مورد مواخذه قرار می گیریم؛ در حقیقت نیازمند یک سند جامع اخلاقی هستیم.

وی گفت: بخشی از اخلاق باید به درون فقه وارد شود؛ فعالیت هایی در این زمینه در حوزه انجام شده است؛ فقه و اخلاق و طبقه بندی و ساماندهی این موضوعات نیازمند فعالیت های جدی و فراگیر است.

آیتالله اعرافی یادآورشد: در عرصه علوم اخلاقی می توان یک طرح راهبردی و چشم انداز دقیق تهیه شود که حوزه از این مساله حمایت می کند؛ فقه معاصر دارای ابوابی است و در همه ابواب فقه مسایل جدید وجوددارد و هر بابی نیز مسایل نو و جدیدی نیز ایجاد شده است.

وی گفت: در حوزه علوم اخلاقی می توانیم مجموعه هایی در کنار هم به شکل شورایی تجمیع کنیم و سندهای تولید نماییم ؛ باید مبانی قرآنی و روایی غنی در حوزه اخلاقی را تدوین و ارایه کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha