جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدارس قرآنی در مصر به سوی اعتدال‌گرایی پیش می‌روند

حوزه/وزارت اوقاف مصر قوانین جدیدی برای نظارت بر مدارس قرآنی ایجاد کرده تا با افراط‌گرایی مبارزه کرده و دست سازمان‌های خیریه سلفیان را از این مدارس کوتاه کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از thearabweekly، مصر قصد دارد مدارس سنتی و کلاس‌های کوچک آموزشی قرآئت و حفظ قرآن مجید در این کشور را به سلاحی قدرتمند برای مبارزه با افراط‌گرایی تبدیل سازد.

مصر پیش از این درباره ترویج افراط‌گرایی در مدارس قرآنی و اسلامی در این کشور هشدار داده بود و اکنون قوانین جدیدی برای زدودن افراط‌گرایی از مدارس اسلامی و قرآنی گذاشته شده و هدف این کار را جایگزینی آموزه‌های اسلامی صلح طلبانه عنوان کرده است.

به گفته وزارت اوقاف مصر، صدها مدرسه اسلامی در سرتاسر این کشور که  کمترین نظارت روی آن‌ها انجام می‌شده و توسط سازمان‌های خیریه وابسته به سلفیان اداره می‌شدند تعطیل شده‌اند.  برای جایگزین کردن این مدارس، دولت مصر کلاس‌های آموزش قرآن در بسیاری مساجد برگزار کرده و تنها مدرسان آموزش دیده در الازهر حق دارند به عنوان معلم در این مدارس مشغول به کار شوند.

* تنها فارغ التحصیلان دانشگاه الازهر می‌توانند امامان جماعت مساجد باشند

اقدامات جدید را می‌توان انقلابی در آموزش و پرورش مصر دانست. هدف از این اقدامات تقویت گفتمان مذهبی و دور نگه داشتن رادیکال‌ها از مساجد و مدارس دینی عنوان شده است. از جمله این اقدمات تغییر برنامه تحصیلی مدارس مصر و تنظیم مقررات مساجد می‌باشد. به علاوه تنها فارغ التحصیلان دانشگاه الازهر مصر می‌توانند امامان جماعت مساجد باشند.

شیخ جابر تایه، یکی از مقامات ارشد وزارت اوقاف مصر، که نظارت بر مساجد این کشور را بر عهده دارد در این باره می‌گوید: ما باید این ابزار آموزشی را که توسط گروه‌های رادیکال قبضه شده کنترل کنیم. هدف ما این است که نسل جدیدی از دانش آموزان مسلمان روشنگر و معتدل پرورش دهیم. بنابراین این کلاس‌های قرآنی جدید، دانش آموزان مسلمان را از گروه‌های افراط‌گرای مسموم که آموزش‌های مذهبی منحرف و غلط به آن‌ها می‌دهند دور می‌کنند.

وزارت اوقاف مصر همچنین در تلاش برای ایجاد کلاس های جذاب تر، با همکاری وزارت همبستگی اجتماعی بودجه‌ای برای پرداخت هزینه‌های حمل و نقل کودکان در مدارس نیز در نظر گرفته است.

در این میان کارشناسان این اقدامات جدید مصر را مورد تحسین قرار داده‌اند، با این حال هشدار داده‌اند که تلاش‌های بیشتری در این زمینه بایستی انجام شود.

* نمی‌توان اسلام معتدل در مدارس تدریس کرد و مساجد را در دست افراطی‌ها باقی گذاشت

فاطمه المدول سرپرست بخش کودکان وزارت فرهنگ در این باره می‌گوید: نمی‌توان اسلام معتدل در مدارس تدریس کرد و مساجد را در دست افراطی‌ها باقی گذاشت. بعضی از مساجد ما هنوز در دست رادیکال‌ها هستند و مقامات باید در این زمینه دست به کار شوند.

وزارت اوقاف مصر اکنون بیش از 100 هزار مسجد در این کشور را تحت کنترل دارد ولی بسیاری از مساجد این کشور که در مناطق روستایی و فقیر نشین قرار گرفته‌اند خارج از کنترل این وزارتخانه فعالیت می‌کنند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha