جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سمینار "نقش امام صادق(ع) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" در افغانستان

حوزه/ در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، سومین سمینار علمی پژوهشی «نقش امام صادق(ع) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» با حضور علما، محققین و فرهنگیان در حوزه علمیه زینبیه شهر کابل برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت؛ حضرت امام صادق علیه السلام، سومین سمینار علمی،پژوهشی "نقش امام صادق(ع) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" با حضور علما، دانشمندان، محققین، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم در حوزه علمیه زینبیه شهر کابل برگزار شد.

به گزارش آوا، در این همایش سخنرانان پیرامون ابعاد شخصیتی آن حضرت به خصوص نقش آفرینی و برجستگی های ایشان در عرصه تحولات علمی صحبت کردند.

آیت الله ساجدی استاد حوزه علمیه کابل در این سمینار گفت: برای مقام علمی امام صادق(ع) همین بس که ابوحنیفه رییس مذهب حنفی گفت: من فقیه تر و عالم تر از جعفر ابن محمد(ص) ندیدم.

وی افزود: حضرت امام صادق(ع) با استفاده از شرایط موجود تا حد ممکن در توسعه معارف اهل بیت(ع) و علوم مختلف مورد نیاز بشر تلاش کرد.

استاد حوزه علمیه کابل ادامه داد: هرچند دستگاه حکومت بنی عباس به خصوص منصور دوانقی هر ازگاهی تلاش می کرد که با برگزاری مناظرات علمی موقعیت امام(ع) را تضعیف کند، اما حضرت در تمام مجالس علمای هم عصر خود را مجاب می کرده و سخت ترین سوالات را حل می کرد.

 مولوی عبد الرووف توانا منشی شورای علما و اخوت اسلامی شمال افغانستان نیز گفت: شخصیت امام صادق(ع) ما را به یاد اهلبیت رسول خدا (ص) می اندازد که پیامبر آنها را همسنگ قرآن دانسته است و بدون شک امام صادق(ع) از اهلبیت رسول خدا (ص) است.

* اهلبیت پیامبر(ص) مصلحت اسلامی را برهمه چیز مقدم می داشتند

وی افزود: اهلبیت پیامبر(ص) هرکدام به نوبه خود در شرایط حساس و مختلف، مصلحت اسلامی را برهمه چیز مقدم می داشت، چنانچه امام حسن(ع) در زمان خود پرچمدار صلح شد و امام حسین(ع) سمبل جهاد و فداکاری و امام سجاد(ع) نمونه عبادت و بیانگر پیام اسلام در قالب دعا و همچنین امام باقر(ع) و امام صادق (ع) انقلاب عظیم علمی در جهان اسلام ایجاد کردند.

او با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) متعلق به اسلام است نه مذهب خاص، تاکید کرد: آن حضرت در زمان خود کاری انجام داد که بشر امروز سخت به آن نیاز دارد. او تنها تحول علمی ایجاد نکرد بلکه میان مذاهب مختلف اسلامی پل ارتباطی ایجاد نمود.

مولوی توانا خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) با گسترش علوم اسلامی مسلمانان را از افراط و تفریط و اختلاف و نفاق نجات داد.

مولوی توانا افزود: امروز وقت آن فرا رسیده است که پیروان دو مذهب مهم جعفری و حنفی به خصوص در کشور افغانستان در برابر خشونت ها و اسلام انحرافی و همچنین تهاجم فرهنگی بیگانگان ایستادگی کنند و صدا های اختلاف برانگیز را در گلو خفه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha