پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی / مدير حوزه علميه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره تحول در حوزه، تصریح کرد: اگر بنا به شکل گیری حرکت اجتهادی و فقاهتی در حوزه باشد، باید این تغییر و تحول از همان پایه اول و در مرحله گزینش طلاب صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، امروز در اختتاميه هم اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با بیان این که کمبود ها و ضعف های فعالیت های تحولی یک ساله حوزه خراسان باید مورد نقد دوستان باشد و برای استمرار نقاط قوت نیز دلگرمی دهند تا این مسیر را با تاکیدات مقام معظم رهبری جهت دستیابی به خروجی های موفق و مورد نظر ادامه دهیم، تصریح کرد: اگر بنا به شکل گیری حرکت اجتهادی و فقاهتی در حوزه علمیه باشد باید این تغییر و تحول از همان پایه اول و در مرحله گزینش طلاب صورت بگیرد.

ضرورت برگزاری نشست های فصلی اساتید دروس خارج

مدیر حوزه علمیه خراسان نسبت به رایزنی با اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان به صورت متناوب و فصلی در طول سال جهت دریافت راهکارها و ارائه نقطه نظرات جهت پیشرفت حوزه ابراز امیدواری کرد و گفت: استفاده فصلی از نظر اساتید به صورت مستمر، متناوب و دائمی برای ما سرمایه بزرگ و ارزشمندی است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های کمی و کیفی حوزه علمیه خراسان در یکسال اخیر بیان کرد: پس از صدور حکم مقام معظم رهبری با تبادل نظر با اساتید گرانقدر و فضلای برجسته حوزه علمیه خراسان فعالیت های حوزه به 3 دسته تقسیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: بخش نخست مرتبط با فعالیت های متداول و رایج حوزه بود که نیازمند ساماندهی هم به لحاظ کمی و هم کیفی در طول سال است، در بخش دوم تلاش شد تا حدود ده فعالیت مورد تاکید مقام معظم رهبری را در قالب حلقه های علمی تعریف کرده و از نظر، همراهی و مساعدت اساتید و طلاب در این حوزه نیز استفاده شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، بخش سوم را فعالیت های خلاقانه مدارس دانست و با بیان این که در این حوزه از ابتکارات، نوآوری و استعداد های خلاقانه اساتید و فضلا در مدارس علمیه استفاده شد که بدین ترتیب نوعی تحول کاری ایجاد شد تا مدارس مقلد پرورش پیدا نکنند و ساماندهی این نگاه تحولی در فعالیت های خلاقانه مدارس به نتایج مثمر ثمری رسید.

وی با بیان این که نخستین اقدام برای رسیدن به این حرکت تحولی ارزیابی و سطح بندی مدارس بود، خاطر نشان کرد: بدین ترتیب کانون این حرکت تحولی مدیران مدارس و اساتید در حال تدریس و طلاب مشغول به تحصیل هستند و تلاش شد تا بر اساس دستور مقام معظم رهبری در مدارس از مدیران انقلابی، توانمند و علمی با نگاه ژرف اندیشانه استفاده شود.

وجود 155 مدرسه در سطح خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به وجود 155 مدرسه در سطح خراسان اظهار کرد: مدیریت مدارس به عنوان کار گسترده، وسیع و جمعی بر دوش همه است اما مساله مهم تعلیم و تربیت بر عهده اساتید قرار دارد و نظام آموزشی نیز رسالت هایی را بر عهده دارد که به معنای واقعی مهمترین نقش در نظام آموزشی بر عهده اساتید معزز حوزه قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این که در طول تاریخ بزرگترین و زیربنایی ترین نقش جریان تعلیم و تربیت مربوط به اساتید بوده و هست، بیان کرد: یکه تازی در این عرصه پاسخگوی نیازهای حوزه نیست و همراهی مدیر و شورای عالی حوزه همراه با اساتید و فضلای گرانقدر می تواند خروجی قابل قبولی را به دنبال داشته باشد.

گام های تحولی حوزه خراسان

وی با بیان این که گام های تحولی خوبی در آموزش،  پژوهش و نظام سازی در مسائل تربیتی سیاسی و اجتماعی برداشته شده است، بیان کرد: به زودی کارنامه عملکرد یک ساله هر یک از معاونت های حوزه خراسان منتشر می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که بر اساس تفاهم و تعامل حوزه با نهادهایی مجموعه همچون دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، اقدام به جذب دانشجویان و دانش آموزان نخبه شد، تصریح کرد: دانشجویان و دانش آموزان باید آگاهانه از حوزه انتقاد کنند که امسال مراحل جذب دانش آموزان و دانشجویان انجام شد و معدل بالای ورودی های حوزه به خوبی بیانگر حضور افراد با انگیزه، مستعد و توانمند در حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین  عاملی ادامه داد: امسال بالغ بر 400 نفر از مقطع کارشناسی و بالاتر جذب حوزه شدند که حوزه علمیه نیز باید با ظرفیت سازی به خوبی  پاسخگوي اینان باشد.

استقبال بی سابقه دانشجویان و دانش آموزان

وی ادامه داد: امسال از مجموع 14 هزار نفر ثبت نام کننده 6 هزار نفر پذیرفته شدند و در این راستا حوزه باید ظرفیت سازی کند که بحمدلله امروز با حمایت و همت خیرین 15 مدرسه در سطح استان راه اندازی می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه عمدتا نقش نظارتی و انگیزه بخشی دارد، بیان کرد: معاونت پژوهش حوزه پس از تفکیک از معاونت آموزش به شناسایی پژوهشگران مستعد، ساماندهی آنان و راه اندازی حلقه های پژوهشی مورد نیاز جامعه و نظام اهتمام خاصی ورزید که در نهایت خروجی آن تولیدات پژوهشی بروز و کارامد در راستای پاسخگویی به نیازهای روز نظام اسلامی بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری بود.

تولید نرم افزار های تبلیغی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه شناسایی و ساماندهی تخصصی مبلغان و تولید نرم افزار های تبلیغی را اهم فعالیت های معاونت تبلیغ پس از تفکیک از معاونت تهذیب دانست و با اشاره به تنظیم نظام جامع آموزشی گفت: امتیاز نخست این نظام جامع آموزشی تسهیل در متن بدون فروکاستن از محتوا و امتیاز بعدی نیز آزادی در انتخاب عناوین است.

وی با بیان که در نظام جامع آموزشیف برنامه های قرآنی مورد نیاز طلبه در متن فعالیت های او وارد شده، اظهار کرد: متاسفانه در برخی از برنامه هایی تنظیم شده برای طلاب مباحث قرآنی به حاشیه رانده می شود، اما در برنامه نظام جامع آموزشی مباحث قرآنی به شکل زیبا و شیوایی به متن آورده شده و همه چیز سرجای خودش حفظ شده است.

قرآن محوری در نظام جامع آموزش حوزه

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بر اساس برنامه نظام جامع آموزشی قرآن از سطح یک برای طلبه آغاز شده و به صورت فعال در مدارس دنبال می شود؛ همچنین در خور این برنامه 4 سال طلبه از پایه اول تا چهارم یک دور کامل قرآن را با معنا و ترجمه و رویکرد های نفسیری دنبال می کند و این اهمیت و تاکید در نظام جامع آموزشی درخور توجه است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به ضرورت ساماندهی دروس خارج همچون اجتهاد و فقاهت به عنوان اصل الاصول حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: امسال خروجی اجتهاد و فقاهت حوزه های علمیه مورد تاکید است و مطالعاتی صورت گرفته که باید با فعالین كميسيون ها و ید واحده این برنامه ها به صورت منظم دنبال شود.

وی با بیان این که مطالعات مقدماتی برای ساماندهی نظام جامع در حال انجام است و حرکتی در این راستا آغاز شده است، گفت: اساتیدی که بنای به حمایت دارند باید از سطحی نگری پرهیز کرده و به سوی اجتهاد و فقاهت حرکت کنند.

در ساماندهی دروس خارج از سطحی نگری پرهیز شود

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در ساماندهی دروس خارج باید از سطحی نگری پرهیز کرد و هرگونه حرکتی معطوف به فقاهت و اجتهاد باشد، از اساتیدی که عناوین کارآمد و روز آمد حوزه را ارائه دادند، تقدیر و اظهار کرد: امروز اصل کارآمدی و روز آمدی حوزه اصل اساسی است و باید به فقه حکومتی در این فضا پرداخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان با اشاره به ضرورت تاکید بر مسائل مستحدثه در راستای روزآمدی و کارآمدی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: این که شما امروز می خواهید نظام سازی کنید، شرطش آن است که تنها تاکیدتان معطوف به طرح ناچیز مسائل مستحدثه در حوزه نباشد و همواره جامعیت در فقاهت را به عنوان اصلی اساسی در نظر داشته باشید.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha