جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سند ۲۰۳۰

حوزه/ مهم ترین نقد به سند ملی ۲۰۳۰ علاوه بر نقاط و مفاهیم لغزنده، غفلت گفتمانی و انفعال نهادی و محوریت بخشی به سندی غیربومی و اصالت دادن به نسخه‌های غیر ملی و بیرونی و عدم اهتمام کافی و جدی به سند فاخر تحول آموزش و پرورش است، نقد‌هائی که با حق تحفظ اعلام شده قابل پاسخ نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز خدمات حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران  با صدور  بیانیه ای مشترک، مهم ترین نقد به سند ملی 2030 علاوه بر نقاط و مفاهیم لغزنده،  غفلت گفتمانی و انفعال نهادی و محوریت بخشی به سندی غیربومی و اصالت دادن به  نسخه‌های غیر ملی و بیرونی و عدم اهتمام کافی و جدی به سند فاخر تحول آموزش و پرورش بیان کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه مشترک مراکز حوزوی پیرامون سند 2030

انقلاب اسلامی گفتمانی نو براساس مبانی اسلام ناب در جهان به میان آورد و گفتمان‌های رقیب و مشخصا گفتمان دنیاگرا و یکجانبه نگر و غیر الهی تمدن غربی را به چالش کشید  و آفاق احیای تمدن اسلامی را بروی جهان گشود، نظام معیشتی و علمی وفرهنگی در فناوری غرب معاصر بر نظام معرفتی غیر الهی استوار گشته است و این رویکرد و نگاه در شالوده نظامات و سازمان‌های بین المللی و اسناد برآمده ازآن وجود دارد و البته این نکته راهبردی، نافی پاره‌ای از نقاط مثبت و اصول و شاخص‌های مشترک نیست. بر این اساس سیاست تعامل و مراودات سنجیده و هوشمندانه نظام اسلامی با سازمان های بین المللی سیاست درست وپذیرفته شده ای است؛ اما انفعال در برابر آنها و غفلت از روح گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی اسلامی و ایرانی، موضعی ناپسند و نکوهیده می باشد، این انفعال بویژه در حوزه فرهنگ و معرفت و محوریت بخشی به نظام معرفتی و سبک‌های فرهنگی غربی واسناد بین المللی مبتنی بر رویکردهای غیر الهی هرگز قابل قبول نیست؛ زیرا این رویکرد به ارکان استقلال کشور وهویت اسلامی و تمدنی ملت عزیز خلل وارد می سازد .

 مهم ترین نقد به سند ملی 2030 علاوه بر نقاط و مفاهیم لغزنده،  غفلت گفتمانی و انفعال نهادی و محوریت بخشی به سندی غیربومی و اصالت دادن به  نسخه‌های غیر ملی و بیرونی و عدم اهتمام کافی و جدی به سند فاخر تحول آموزش و پرورش است، نقد‌هائی که با حق تحفظ اعلام شده قابل پاسخ نیست، ضمن آن که نباید از این نکته اساسی غافل بود که اساس عقب ماندگی ها و گسترش فقر و فساد و جنگ و خشونت در جهان، به نظام سلطه و همین کشور‌ها و نظام‌های استکباری بازمی‌گردد که تهیه کنندگان و تصویب کنندگان این اسناد می باشند.

اکنون که با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) و رهنمودهای مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و نقدهای عالمانه صاحب نظران حوزه و دانشگاه، اشکالات اساسی و فرعی سلسله اسناد فراملی و ملی مرتبط با 2030 روشن شده و با فرمان رهبری معظم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی ملغی و ابطال شده است؛ ضمن سپاس از رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی (مدظله) و مراجع عظام (دامت برکاتهم) و همه صاحب نظران مسئولان محترمی که در شورای عالی انقلاب و قوای سه گانه اعلام نظر و همراهی نموده اند، چند نکته را یادآور می شویم:

1. ضمن تأکید بر لغو کامل سند ملی 2030 و کنار نهادن همه برنامه های ذیل آن و لزوم نقد وبررسی و تبیین عالمانه ابعاد سند 2030 توسعه پایدار سازمان ملل و بیانیه اینچئون و سند ملی 2030، انتظار می رود دستگاه های مربوطه نسبت به اجراء سند تحول آموزش و پرورش که حاوی همه محاسن و قوت های موجود در اسناد بین المللی و خالی از ضعف های اساسی آن است و تدوین نقشه راه و برنامه عملی جامع و تأمین اعتبارات لازم برای اجراء آن اهتمام ورزند.

2. لازم است دستگاه های مسئول ضمن هوشمندی و حساسیت بیشتر در معاهده ها و موافقتنامه ها و اسناد بین المللی بویژه در حوزه فرهنگ، از موضع گفتمان وادبیات انقلاب اسلامی مواجهه نمایند و با عنایت به رویکرد تمدنی و استقلال همه جانبه کشور در آن ها مداقه نموده و با  طی مراحل قانونی و سازوکار‌های مناسب برای امضاء و اصلاح آنها در نهاد‌های مسئول بویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم آورند.

3.  پایه ریزی و تولید اسناد بین المللی مبتنی برگفتمان انقلاب اسلامی و تولید سنجه ها  در این راستا ،  ضرورت دیگری است که باید برای آن اقدام به برنامه ریزی و جبهه سازی و شبکه آفرینی منطقه ای و  بین المللی کرد و این امر می تواند حلقه مکمل انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی و زنجیره پیروزی های مقاومت اسلامی باشد و جریان اسلام ناب را وارد مرحله تمدن سازی نماید.

4. در موارد حق تحفظ و امضاء اسناد بین المللی باید به اعلام کلی حق تحفظ بسنده نکرده، بلکه با نهایت مراقبت بندهای مغایر با تعالیم اسلامی و اسناد بالادستی کشور اعلام گشته و با تبیین دیدگاه های متعالی اسلام به نقد نظامات سلطه و مطالبه هوشمندانه و انقلابی آن ها پرداخته شود.

5) حوزه های علمیه و مراکز و نهادهای حوزه‌ای ضمن تاکید بر پاسداشت ارزش‌های متعالی اسلام  و انقلاب واعتراض به هرگونه موضع ناسازگار با آن، آمادگی خود را برای همکاری و تقویت عقبه معرفتی و علمی اسناد و برنامه ها در همه محورهای برشمرده شده اعلام می نماید و دولت و مسئولان محترم را به وفاداری روزافزون به مبانی ارزش‌های اسلامی و ارتباط وثیق با حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و پیروی از اصل مترقی ولایت فقیه و نصایح و دستورات راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی فرا می خواند.

عزت و عظمت اسلام و انقلاب و مسلمانان و جبهه مقاومت و توفیقات روز‌افزون ملت شریف ایران و امت اسلامی و همه خدمتگزاران اسلام و انقلاب بو‌یژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفع شر مستکبران عالم را از خداوند مسألت داریم.

والله‌ولی التوفیق.

               «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه»                                 «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» 

                       «مرکز خدمات حوزه های علمیه»             «مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha