جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ جلسه درس تفسیر آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امام جعفر صادق(ع)، چهار هزار شاگرد شیعه تربیت کرده‌اند که مفسر، فقیه، محدث و یا متکلم هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حضرت آیت الله​ جعفر سبحانی امروز در مراسم سوگواری و عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم با بیان اینکه یکی از کارهای پیشوای ششم شیعیان، تربیت علما و فقهایی از اهل سنت و شیعه است که حدیث اهل بیت(ع) را نقل کرده‌اند، اظهار داشتند: آن امام همام چهار هزار شاگرد شیعه تربیت کرده‌اند که مفسر، فقیه، محدث و یا متکلم هستند.

ایشان با بیان اینکه دوران امامت آن حضرت دارای دو برهه است، عنوان کردند: هنگام سقوط بنی‌امیه که بین آنان و بنی عباس  کشمش بود امام صادق(ع) طی 16 سال توانستند جمعی را تربیت کنند که احکام و معارف را نشر دهند.
این مرجع تقلید افزودند: پس از آن دوران، امام بسیار در زحمت بودند؛ زیرا منصور که فردی خشن، سفاک و آدم‌کش بود، حاکم شده و خانه امام را به آتش کشید و ایشان را بسیار مورد ظلم و اذیت قرار داد.
حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از صحیح مسلم، با این تعبیر که امت اسلامی در حال عزت و عظمت به سر می‌برند مادامی که بر آنها 12 خلیفه حکومت کند، با طرح این پرسش که مقصود از این 12 خلیفه کیست و آیا خلفای بنی امیه و بنی عباس مایه عزت اسلام بوده‌اند؟، بیان کردند: در صحیح مسلم که کتابی از اهل سنت است، 10 روایت با این مضمون آمده که پیغمبر اکرم(ص)  عزت امت اسلامی را در سایه 12 خلیفه دانسته اند.

ایشان با اشاره به اینکه ما معتقدیم اسلام به وسیله پیغمبر اکرم(ص) پایه‌گذاری شد؛ اما بقای آن با خون حسین بن علی(ع) رقم خورد، گفتند: پس از ایشان امام سجاد(ع) با دعاهای خود ما را با معارف اسلام آشنا کرد که نتیجه آن صحیفه سجادیه به عنوان یک معجزه است. 
این مرجع تقلید با بیان اینکه حضرت باقرالعلوم(ع) نیز در دوران خود توانستند اسلام را احیا کرده و احادیث نبی مکرم اسلام را در اختیار مردم بگذارند، یادآور شدند: امام صادق(ع) هم مرجع دینی بوده‌اند و حتی به نمایندگی از پدرشان در مناظرات علمی حضور می یافتند.

ایشان بیان کردند: مالک بن‌انس مرجع یکی از فرقه‌های چهارگانه اهل سنت، امام صادق(ع) را فردی خوشرو و متبسم و همیشه در حال نماز، روزه و یا قرائت قرآن توصیف کرده است.

۳۱۳/۲۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha