جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امیر‌حسین شریفی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی کبریت سوخته

حوزه/ مدتهاست درباره سبک زندگی ایرانی – اسلامی در سینما و تلویزیون حرف زده می‌شود، فیلم کبریت سوخته نیز در همین راستا ساخته شده؛ نظرات مختلفی را هم در این حوزه می‌شنویم؛ اما تا چه حد از شعار به سمت عمل رفته ایم، حرف دیگری است.

امیر‌حسین شریفی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی کبریت سوخته در گفت‌‌‌‌‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»گفت: این فیلم را کاظم معصومی کارگردانی کرده و محوریت آن مسایل اجتماعی جامعه ایران است که به نوعی کارگردان فیلم قصد دارد با ارائه مضامینی در قالب سبک زندگی ایرانی-اسلامی برای مسایل مطرح شده راهکارهایی را ارائه نماید.

وی در این خصوص گفت: مدتهاست درباره سبک زندگی ایرانی – اسلامی در سینما و تلویزیون حرف زده می‌شود و نظرات مختلفی را هم در این حوزه می‌شنویم، اما عموم این نظرات از یک نکته غافل هستند، آن هم این‌که جدا از حرف زدن، باید عمل نیز کرد؛ رویکردی که در آن تفکر وجود داشته باشد. در همین راستا فیلم «کبریت سوخته» سعی کرده به موضوعاتی بپردازد که به طور غیر مستقیم به سبک زندگی ایرانی – اسلامی نظر داشته باشد.

*زوایای سبک زندگی اسلامی ایرانی در کبریت سوخته

شریفی در پاسخ به این سوال که چرا باید حرف‌های ارزشی را در سینما با زبان استعاره بیان کرد، گفت: به نکته درستی اشاره کردید، چون ممکن است این سوال در ذهن پیش بیاید که چه اشکالی دارد تا ما به صورت مستقیم مفاهیم خود را به بیننده منتقل کنیم و مجبور نباشیم زبان استعاره را در پیش گیریم؟ جواب این سوال خیلی روشن است. ما در تولیدات قبلی خود به اندازه‌ای به موضوعات اخلاقی نگاهی شعاری و مستقیم داشته‌ایم که باعث شده، تماشاگران از این دست موضوعات فاصله بگیرند! برای مثال به سینمای دفاع مقدس اشاره می‌کنم که روزگاری جزو گونه‌های پر مخاطب سینما بود، اما امروز دیگر در جایگاه گذشته را ندارد.

*ضرورت بیان آفت های زندگی غربی

این تهیه‌کننده ادامه داد: در چنین شرایطی اگر بخواهیم سبک زندگی غربی یا مادی را نقد کنیم، دیگر زبان نصیحت برای ما کارایی نخواهد داشت، بلکه ضروریست تا آفت‌های این سبک زندگی را به جوانان نشان دهیم تا آنها خود پیرامون روش زندگی تصمیم بگیرند. در «کبریت سوخته» چنین اتفاقی رخ داده، ما در این کار به مخاطب خود می‌گوییم، اگر خواهان موفقیت مالی در زندگی است، راه رسیدن آن را نباید در کارهای خلاف ببیند، بلکه با روش‌های درست و حلال نیز می‌توان به دست آوردهای مالی رسید.

وی با بیان این‌که موفقیت از راه حلال ماندگار خواهد بود، تصریح کرد: نکته‌ای دیگر که در این فیلم به آن اشاره شده، این است که شاید از طریق خلاف بتوان برای دوره‌ای به منافع مالی بسیار دست یافت، اما این موفقیت مطمئناً ماندگار نخواهد بود، بلکه با جرقه ای از بین خواهد رفت، چون ریشه آن در خاک نیست، بلکه در آب قرار دارد، اما اگر دست آورد مورد نظر از طریق روزی حلال باشد، دیگر هیچ طوفانی نخواهد توانست آن را از بین ببرد.

*نقطه مثبت کبریت سوخته در پرداخت مضامین قانون گرایی

این سینماگر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: موضوع دیگری که در «کبریت سوخته» به آن اشاره شده، بحث قانون‌گرایی است، موضوعی که کمبود آن را در قالب معضلات اجتماعی به خوبی در جامعه احساس می‌کنیم. در این فیلم جوانی حس می‌کند که به وی ظلم شده، اما خود می‌خواهد اجرا کننده قانون باشد. روشی که برای زندگی در یک جامعه مدنی و اسلامی درست نیست، چون تنها قانون است که اجازه را دارد که درباره انسان‌ها تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که آیا  برای بیان موارد مورد نظرش در فیلم، هدف خاصی را دنبال می‌کرده؟ چنین توضیح داد: وقتی فیلم‌هایی در حوزه کارهای ارزشی یا دینی ساخته می‌شود، برخی‌ها این تصور در ذهنشان شکل می‌گیرد که کارگردان در پی دستیابی به منافع خاص است، اما من به شخصه در کارنامه هنری خود هیچ گاه منافع مادی را مد نظر نداشتم، البته نه این‌که بگویم کسب درآمد برایم مهم نیست؟ این ادعا دروغی بزرگ است، اما می‌خواهم روشی که انتخاب می‌کنم بر پایه روزی حلال استوار باشد. برای همین در تولیداتم جدا از جذب مخاطب، پیام‌رسانی را به عنوان یکی از آیتم‌های بسیار مهم مد نظر قرار می‌دهم، برای همین در کارنامه سینمایی من، کار صرفاً گیشه‌ای دیده نمی‌شود، والا خیلی راحت می‌توانستم با ساخت کارهای تماشاگرپسند برای خود کسب درآمد کنم.

*شعارهای حمایت از محصولات ارزشی تحقق نیافته است

وی با بیان این‌که آیا شرایط برای اکران فیلم‌هایی که در پی بیان مضامین اخلاقی و اسلامی هستند مناسب است، تاکید کرد: متاسفانه اکران آنچنان که باید احوال خوشی ندارد. برای مثال فیلم «آوازه‌های سرزمین من» که با محوریت داعش ساخته شد؛ کاری پرزحمت و پربازیگر است و برای آن وقت و انرژی بسیاری صرف شد، اما این فیلم نه تنها در جشنواره فجر در سال گذشته، نتوانست مجوز حضور پیدا کند! بلکه تا به امروز هم شرایط اکران آن پیش نیامده ؛ این وضعیت در حالی است که دائما شعار حمایت از کارهای این گونه را از سوی مسئولان سینمایی می‌شنویم.

شریفی در انتهای سخنان خود گفت: درباره فیلم «کبریت سوخته» نیز کم لطفی‌هایی در اکران صورت گرفته ، چون این فیلم سینمایی 3 سال پیش تولید شد، اما اینکه چرا تا به امروز فرصت نمایش آن پیش نیامده، سوالی که مسئولان سینمایی بهتر است به آن پاسخ دهند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha