جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ روز دوم اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه در قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تشریح رسالت های حوزویان در بخش های مختلف و کارویژه ها و ماموریت های جدید حوزه های علمیه بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها برای حرکت فرهنگی و صیانتی از دین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی عصر امروز در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه  استانی و مدیران ستادی که در قم برگزار شدگفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه از مالک اشتر سخن به میان آوردند و بیش از 20 صفت مهم برای این چهره بزرگ بیان کردند،  این اوصاف امروز هم راهگشای ما است.

وی افزود: امام (ع)در نامه 34 و پس از شهادت مالک رضایت خود را از وی اعلام می کنند؛ زیرا وی در دوران زندگی خود در خدمت ولایت بود و در مقابل دشمنان خدا به سختی ایستادگی کرد و به همین دلیل این مدال افتخار را کسب کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: امام در نامه 38 در آغاز اعزام مالک فرمودند،‌من کسی را فرستادم که عبدی از بندگان خدا است و شمشیری از شمشیرهای خداست و مردم را به اطاعات از فرامین او فرمان دادند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: امام در جای دیگر بیان کردند، مالک هیچگاه سقوط نمی کند و سست نمی شود و بر مدار فرمان ولی خدا حرکت می کند؛ همچنین در حکمت 443 فرمودند، اگر کوهی باشد، مالک قله آن است و اگر سنگی باشد، سخت و نفوذ ناپذیراست و قله بلندی است که پرندگان تیزپرواز نیز به این قله نمی رسند؛ این تعابیر ما را بر آن می دارد که در مسیر این سردار فداکار جبهه ولایت را بپیماییم.

پیروی و میثاق خود را  با مراجع معظم و رهبری معظم اسلامی اعلام می کنیم

وی گفت: مراتب پیروی ارادت حوزه های علمیه از نهاد متعالی مرجعیت را اعلام می کنیم و میثاق خود را به شکل ویژه با رهبری معظم اسلامی اعلام می کنیم و تلاش خود را برای تحقق آرمان های والای انقلاب اسلامی و میراث عظیم آن و تراث شهدای گرانقدر اسلام و انقلاب اسلامی به کار خواهیم بست.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه بر این میثاق و استواری بر راه انقلاب و شهیدان تاکید می کند؛ همه ما بر سر آرمان ها و گفتمان انقلاب اسلامی با شاخص هایی که امام و رهبری فرمودند، ایستاده ایم و این ایستادگی را اعلام می کند.

فلسطین را مساله اول جهان اسلام می دانیم

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه انقلابی همیشه حضوری عالمانه خواهد داشت؛ همبستگی حوزه با جریان مقاومت در منطقه و اقدامات ارزشمند آنها را اعلام می کنیم؛ پیروزی های اخیر مقاومت را نیز ارج می نهیم و برای توقیق این محور بر دشمنان اسلام دعا می کنیم زیرا فلسطین را مساله اول جهان اسلام می دانیم می دانیم این هجمات در جهت ضربه زدن به این اصل است.

حوزه های علمیه همبستگی خود را با مظلومان میانمار اعلام می کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حوزه های علمیه همبستگی خود را با مظلومان میانمار اعلام می کند و با حمایت از اقشار محروم و تاکیدات رهبری در مساله اقتصاد مقاومتی در این زمینه نیز از حضور جدی خود در صحنه دست نخواهد کشید.

وی گفت: باید به نقش حوزه های علمیه و نقش مقصد حوزه های علمیه واقف باشیم؛ مدیران استانی باید نقش مهم نظارتی خود را ایفا کنند که این نظارت باید همراه با دانش و حکمت و مهربانی و عالمانه و کارشناسی شده باشد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: محوریت مدارس در این اجلاسیه مورد تاکید قرار گرفت؛ همه ما حلقه هایی هستیم که باید در کنار هم قرار گیریم تا مدارس شهرها و مناطق و اساتید و طلاب آنها پویاتر شوند.

تاکید بر لزوم اهمیت رشته های تخصصی

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بر لزوم اهمیت رشته های تخصصی تاکید کرد و گفت: در این عرصه هم باید رشته های متناسب با نیاز استان ها را فعال کنیم و هم زیرساخت های لازم را نیز از جمله اساتید و افراد متخصص فراهم کنیم.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: مراقبت نسبت به آسیب های روحانیت از دیگر مسایلی است که باید توسط مدیران استان ها جدی گرفته شود؛ باید با شیوه های سنجیده این اشراف و نظارت بر آسیب ها و آسیب زدایی را دنبال کنیم.

وی گفت: رویکرد و محوریت مسایل اخلاقی و تربیتی در فعالیت های مدیریتی و نگاه راهبردی برنامه ریزی در مدیران و اتصال پیوسته بین صف و ستاد، تاکید روی معارف قرآنی و زبان عربی و مهارت های طلبگی از جمله مسایلی بود که در این اجلاسه مورد تاکید قرار گرفت.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: ذیل چشم انداز و نظام های جامع دهه ها خرده نظام است که در آینده باید به شکل یک منظومه استخراج و ارایه شود و باید در سال آینده این نظامات تجمیع و ارایه شود.

تاکید بر همکاری بیشتر با بخش رسانه و خبرگزاری حوزه

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: مشارکت همه مدیران و مدارس شهرستان ها در این طرح ها ضرورت دارد؛ همکاری بیشتر با بخش رسانه و خبرگزاری حوزه که کار بزرگی در این عرصه انجام شده است که باید ارتقا پیدا کند و آیینه تمام نما و عمق حوزه های علمیه باشد نیز مورد تاکید است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در عرصه فضای مجازی کارهای خوبی انجام شده است که باید این رویکرد در عرصه تبلیغ و پژوهش و... توسعه یابد.

وی گفت: اجلاس های مدیران استانی باید به شکل فصلی با موضوعات ریزتر و دقیقتر با موضوعات دقیق وخاص برگزار شود؛ اجلاس مدیران مدارس کل کشور سالانه و یا دوسال یکبار باید برگزار شود تا یک روح هم افزایی بین مدارس کل کشور ایجاد شود؛ اجلاس شوراها نیز باید به شکل مستمر برگزار شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: مدیران باید به شکل فصلی با مدیران مدارس خود جلساتی را برگزار کنند که این مساله نیز مصوب شده است.

وی گفت: تاکید بر محور انقلابی بودن و روح انقلابی در حوزه ها از دیگر مصوبات این اجلاس بود؛ همچنین حوزه باید در زمینه رفع آسیب های اجتماعی فعالیت مستمر داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در زمینه چهار کمیسیون باید طرح جامعی در این حوزه آماده شود؛ همچنین از دیگر مصوبات این اجلاسیه می توان به افزایش و انسجام رابطه بین حوزه علمیه قم و استان ها اشاره کرد.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: طرح های متعددی در زمینه اصلاح متون انجام شده و خواهد شد؛ از دیگر مواردی که در این اجلاسیه مورد تاکید قرار گرفت در زمینه مدارس و پایگاه های تابستانی و آموزش های خاص طلاب در تابستان، آموزش تربیت مدار، تدوین دوره های چند سطحی نظام جامع اندیشه اسلامی در عرصه های مختلف و ارایه آن به طلاب و... است که باید پیگیری شود.

ضرورت توجه به ارتقای توان مهارتی طلاب

وی گفت: مباحث حوزه انقلابی و پیگیری طرح مصوب شورای عالی حوزه در این زمینه به منظور افزایش توان انقلابی در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت؛ در کنار این مساله روی مساله ارتقای توان مهارتی طلاب، رعایت تقویم آموزشی، جذب اعتبارات عمرانی با حفظ کرامت حوزه، پیگیری واسپاری ها، تعامل برنامه ریزی در برگزاری جلسات مرتبط به جذب بودجه، رسمیت درس خارج و وظایف مدیران استانی در این زمینه و مباحث مرتبط به هنر در حوزه از جمله مسایلی بود که در این اجلاسیه روی آن تاکید شد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: آیین نامه ای در خصوص دفن شهدا در حوزه های علمیه ابلاغ شده است که باید طبق این آیین نامه عمل شود؛ طرح حبل المتین یک شعاع مناسبی در بخش مردمی و مساجد ایجاد می کند که امیدواریم این طرح به سرعت تکمیل شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه نباید هیچ فرصتی را برای توسعه و ترویج دین در جامعه را از دست بدهد که یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت مدارس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان کرد: باید فضایی را ایجاد کنیم که در پذیرش طلاب به سمتی حرکت کنیم که افرادی به حوزه وارد شوند که شاخص های خاصی داشته باشند که بتوانند ماموریت ها و اهداف حوزه را انجام دهند و به همین دلیل، کیفی سازی در پذیرش مورد تاکید واقع شده است. 

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: 15 مرتبه در محضر مراجع عظام و 3 جلسه در محضر رهبر انقلاب حضور پیدا کردیم که موارد خاصی نیز از سوی رهبر انقلاب و مراجع مطرح شد.

وی اظهارکرد: رعایت مسایل اخلاقی به خصوص در حوزه خانواده روحانیت، استقلال حوزه در عین تعامل و ایفای نقش خود در نظام و دولت، رعایت آداب و سنن و اصول اساسی حوزه، انقلابی ماندن حوزه، اهمیت آشنایی طلاب با تاریخ و سیر تطور حوزه ها، تاکید رهبری بر اهمیت مرجعیت و صیانت از جایگاه آن، ضرورت مهاجرت به شهرها و هدفمندی مزایا دراین جهت، تقویت حوزه های شهرها و نظارت، توسعه رشته ها ناظر به نیازها، توجه به نیازهای جامعه، استقلال فکری حوزه و توجه به فقاهت و علوم عقلی، اهتمام به آموزش های کاربردی و مهارتی، تاکید روی هنر دینی و مطالعات راهبردی، افزایش ارتباطات با مراکز اهل سنت و مراکز دینی دنیا، هماهنگی دستگاه های درون حوزه، توجه به نخبگان و ممتازان، از جمله این تاکیدات بوده است که همه ما باید به آن توجه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha