جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: القاب حضرت فاطمه معصومه(س) نشانگر بخشی از جایگاه ویژه و رفیع ایشان در کلام اهل بیت(ع) است

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تبریک سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت(ع) ابراز داشت: برای حضرت معصومه(س) القاب متعددی ذکر شده که قطعاً یکی از مهم‌ ترین آن ها همین عنوان معصومه است که به معنای بانویی است که از گناه پاک است و به معصیت آلوده نشده است.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از القاب حضرت، صدیقه است افزود: صدیقه نیز به معنای بانویی است که کاملاً صدق کلام دارد چه آن که حضرت در طول زندگانی نسبتاً کوتاه خود، همواره از حق و حقیقت دفاع کرده و جز راستی سخنی نمی فرمودند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم اضافه کرد: از دیگر القاب حضرت باید به حمیده اشاره کرد که به معنای ستایش شده است و حضرت معصومه(س) از آن جهت که مورد ستایش انسان‌ های بزرگی مانند امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و دیگر بزرگان دینی ما هستند به صفت حمیده شناخته می‌ شوند که خود نشان دهنده جایگاه بسیار والای ایشان است.

وی با بیان این که حضرت معصومه(س) حقیقتاً مدافع حریم امامت و ولایت بوده و با بصیرت والای خویش در این راستا از جان و دل مایه می گذاشتند، گفت: بی شک یکی از مهم ترین شئونی که می تواند برای آحاد مردم به خصوص نسل جوان امروز ما الگو باشد این است که این بانوی بزرگوار به شدت مدافع ولایت بودند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که فاطمه معصومه(س) در جهت کسب دانش بسیار کوشا بوده و به جایگاه علمی بزرگی دست یافته بودند که این مساله هم می تواند نشان از آن باشد که زنان جامعه ما در کسب معارف دینی اهل تلاش و کوشش بسیار بوده اند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم همچنین یادآور شد: در برخی روایات آمده که به عنوان مثال جمعی از شیعیان برای دیدار امام کاظم(ع) می آمدند که از حضرت سوالاتی داشته باشند و چون حضرت نبوده اند ، دخترشان حضرت معصومه(س) پاسخگوی سوالات می شدند و بعد که این جمعیت سوال کننده در مسیر بازگشت در راه به امام هفتم برمی خوردند و سوالات و جواب ارایه شده را مطرح می کردند، موسی بن جعفر(ع) تایید کرده و از دختر باکرامت خود بسیار به نیکی یاد می نمودند.

وی افزود: در حقیقت حضرت معصومه (س) با این مقام بالای علمی و نیز جایگاه والای اخلاقی و معنوی، نه تنها الگوی زنان و دختران جوان شیعه بلکه همه مردان و زنان مسلمان و بلکه کل بشریت هستند و واقعاً این عزت بزرگی است که خدای متعال نصیب مردم ایران کرده که پذیرای چنین خواهر و برادری در این کشور ولایی هستیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha