پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عراق

حوزه/ بر اساس مشاهدات میدانی، شاهد مساحت عظیم اراضی آزادشده که عمدتا توسط نیروهای مردمی حشدالشعبی وارتش آزاد شدند هستیم. انصافا تا شخصی ازنزدیک این مناطق را نبیند عظمت کارجوانان جان برکف عراق را درک نمی‌کند.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بعد از شکست سنگین داعش در موصل شهری که مرکز خلافت خود خوانده داعش بود ، نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق به دنبال ادامه پاکسازی در سایر مناطق عراق هستند و از سوی دیگر مناطق آزاد شده عراق که از سوی تروریست های داعش تخریب شدند شاهد بازگشت آوارگان هستند.

دکتر سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا که درحال  بازدید از مناطق مختلف عراق است در گزارشی ارسالی به بیان حال و هوای شهرها و مناطق عراق بعد از آزاد سازی تحت سیطره داعش پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، داعش به محض اعلام موجودیت خود تحت عنوان خلافت اسلامی در عراق وشام و سه استان پهناو رنینوا ، تکریت و الانبار را به اشغال خود در آورد و سیطره اش را به محدوده ۴۰ کیلومتری بغداد رساند. منطقه جرف الصخر اطراف شهرحله است که با بغداد حدودا ۴۰ کیلومترفاصله دارد.

بلافاصله مرجعیت عظیم الشان حضرت آیت الله سیستانی فتوای جهاد کفائی را صادرفرمودند و موجی از جوانان غیور شیعی، سنی و ارمنی و... به پادگانها روی آورده وتحت آموزش زبده قرارگرفتند.

پس ازسازماندهی، گردانهای حشدالشعبی به زودی شکل گرفته وبرای مقابله باتکفیریهای دون صفت ، دوشادوش ارتش ونیروهای تحت امر وزارت کشور عراق، راهی جبهه های نبردشدند.

 

بیش ازدوسال طول کشید تا بالاخره نیروهای حشد(بسیج مردمی) موفق شدند، اکثراراضی ومناطق حساس واستراتژیک عراق را ازچنگ داعش بیرون آورند.

بنابراین گزارش حدودیک هفته پیش ، داعش از شهر موصل پایتخت خود خوانده داعش، اخراج شد و یک پیروزی استراتژیک وتاریخی برای ملت عراق رقم خورد. مسافت بغداد تاموصل تقریبا ۴۵۰ کیلومتراست.

بر اساس مشاهدات میدانی ، شاهد وسعت مساحت عظیم اراضی آزادشده که عمدتا توسط نیروهای مردمی حشدالشعبی وارتش ودیگرنیروهای همردیف آزاد شدند، هستیم.

حقیقتا  وانصافا تا شخصی ازنزدیک این مناطق را نبیند، ارزش وعظمت کارجوانان جان برکف مردم عراق را نمی تواند درک کند.

ساکنین مناطق آزادشده نوعا از برادران اهل سنت وبرخی اقلیت های قومی مانند شبک و ترکمان و کرد و یا ادیان و مذاهبی مانند ایزدی ومسیحی هستند.

 

مناطق آزاد شده شاهد بازگشت آورگان عراقی است

این گزارش حاکی است، برخی ازمناطق آزادشده خوشبختانه شاهد بازگشت مردم آواره هست، مانند شهرتکریت که اهل تسنن هستند و این شهر زادگاه دیکتاتورمعدوم عراق صدام ملعون است. ونیزشهر"برطله" که اکثرساکنان آن مردم شیعه شبک هستند. ولی در بعضی مناطق به دلیل خرابی بیش ازحد، مردم در اردوگاه های اطراف سکنی داده شده اند ویا به استانهای دیگرمهاجرت کرده اند.

بر اساس این گزارش ، فعلا تمام مناطق آزادشده ازاطراف بغداد تا شهر موصل اغلب توسط نیروهای حشدالشعبی حفاظت وکنترل می شوند.

 

بخش شرقی شهردجله خوشبختانه درحال تجدید حیات وب ازسازی است ولیکن بخش غربی متاسفانه تقریبا با خاک یکسان شده است. هواپیماهای آمریکایی بی‌رحمانه و کورکورانه مناطق مسکونی و پر از جمعیت موصل قدیم را با زمین صاف کرده اند که تصورمی شود نه قابل سکونت باشد ونه قابل بازسازی .

بر اساس مشاهدات میدانی، به زودی خبرهای آزادسازی مناطق باقیمانده تحت سیطره داعش را خواهیم شنید، علی الخصوص منطقه تلعفر در غرب موصل و شاید پس از آن منطقه حویجه واقع در استان کرکوک و دیگرمناطق پراکنده در اطراف جزیره به سمت مرز عراق باسوریه.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha